23948sdkhjf

Små teknologi-virksomheder viser eksportvejen

Mindre danske teknologi-virksomheder viser, hvordan man med små skridt og overskuelige investeringer baner vej for dansk eksport. Østeuropa, Fjernøsten og Sydamerika er vækstmarkeder med købedygtige virksomheder, som efterspørger skandinavisk teknologi.
Skandinavien har traditionelt været i front inden for telekommunikation og audio i form af blandt andet høreapparater, højttalere, mobiltelefoni og IP-telefoni, og den position er især små og mellemstore innovative virksomheder med til at fastholde.

- Vi har platformen og knowhowen fra det danske marked, men pga. dets begrænsede størrelse er det naturligt for os at vende os mod de forskellige udenlandske markeder i vækst, fortæller Nikolaj Nemeth fra I P Group A/S, der leverer IP-telefoni til et stadigt større internationalt marked. Virksomheden ser med stor interesse på både det tidligere Østeuropa, Fjernøsten og Sydamerika.

- I stedet for at se lavtlønslande, der suger vores industriarbejdspladser til sig, ser vi muligheder i de nye markeder. Her er virksomheder med købekraft, som efterspørger netop de løsninger, vi står med. I eksempelvis Baltikum er de tekniske løsninger, vi kender herhjemmefra, meget efterspurgte," pointerer Nikolaj Nemeth.

I P Group har i dag aktiviteter på flere kontinenter og har bl.a. etableret sin første internationale serverpark i Thailand. Den udgør brohovedet for virksomhedens videre ekspansion i Sydøstasien.

Eftersom virksomheden ikke er en stor organisation med mange midler til at ekspandere, har man valgt at tage små, overskuelige skridt – i tæt samarbejde med lokale partnere. Det kræver tid at opbygge et netværk af udenlandske agenter og partnere, men man belønnes med en langt bedre føling med de nye markeder, lyder det fra firmaet.

- Vi har for eksempel foretaget mange lokale justeringer af vores software til de nye markeder, og her har det faktisk været en fordel for os ikke at være en kæmpe organisation. Det giver en stor fleksibilitet, forklarer Nikolaj Nemeth, der har stået for firmaets tekniske implementering i Sydøstasien.

Per Lind, der er I P Groups lokale partner i regionen, spår en lys fremtid for dansk IP-telefoni i Asien:

- Efter en længere indsalgsperiode er der for alvor kommet gang i kundetilgangen, og vi kan nu se frugten af vores samarbejde gennem to år. At vi hurtigt fik udviklet en lokalsproget brugerflade, var en virkelig god begyndelse, og flere andre kundebestemte justeringer er blevet rigtig godt modtaget. Salgsmæssigt er der sket meget det seneste kvartal, og 2012 ser virkelig lovende ud, vurderer Per Lind.

Med den internationale succes har I P Group for alvor fået øjnene op for, hvordan man som mindre virksomhed og for egne midler kan få del i det store marked uden for Danmark.

- Vi befinder os i et stærkt konkurrencepræget marked, men formår at tage konkurrencen op mod de største. Det skyldes, at vi har fundet en god formel for, hvordan vi kan ekspandere i udlandet, så det passer til vores pengepung. Det har ikke været uden problemer og en stor arbejdsindsats, men vi er meget tilfredse med resultaterne indtil videre, og jeg kan virkelig anbefale andre at tage skridtet, forklarer Nikolaj Nemeth.

Det behøver altså ikke at være uoverskueligt dyrt at etablere sig i udlandet, og der er masser af danske virksomheder, som ville klare sig godt på det udenlandske marked, mener I P Group:

- Det vil være et stort skridt for dansk eksport, hvis flere små og mellemstore virksomheder tør tage springet. Mange udenlandske markeder er i vækst, og dansk industri mister momentum, hvis vi ikke hopper på vognen nu. Vi har fået vores eksportdrømme til at lykkes for et overkommeligt budget, og jeg kun anbefale andre danske teknologi-virksomheder at gribe mulighederne. Det her er bare begyndelsen, slutter Nikolaj Nemeth. mola
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11