23948sdkhjf

Coromantdirektør: Kunder stiller nye krav til skærende værktøjer

Kravene til de skærende værktøjer er under forandring i en metalindustri, der bearbejder mere automatiseret, mere fleksibelt og i kortere serier. Det vurderer Søren Lange, direktør for Coromant i Danmark.
Den metalbearbejdende industri i Danmark er i gang med en omstilling. Der kommer robotter hen foran værktøjsmaskinerne, og der køres i kortere og kortere serier med mange skift i høje kvaliteter på de CNC-styrede maskiner.

Den udvikling stiller nye krav, og det mærker Sandvik Coromant, som er storleverandør af skærende værktøj til den danske, spåntagende industri.

- I dag skal mange af maskinerne køre 24 timer i døgnet, og det er ofte ubemandet. Det stiller krav til processikkerhed, og det er en udvikling, vi mærker, siger søren Lange, direktør for Coromant i Danmark.

Han uddyber.

- Det handler om, at værktøjet ikke går i stykker og ikke bliver slidt på en uhensigtsmæssig måde. Materialernes kvalitet bevæger sig samtidig op, det er i stigende grad højlegeret stål, der arbejdes i herhjemme, og det stiller også nye krav til de skærende værktøjer, forklarer Coromant-direktøren.

Omstillingstid er vigtig
Når der sker en omstilling af industrien, og der kommer hjemtagning af komplekse opgaver, så giver det helt nye udfordringer.

For med mulighed for ubemandet bearbejdning døgnet rundt er spånhastigheden ikke helt så vigtig som tidligere. Det vurderer Søren Lange. Nu er det hastigheden på omstilling af maskinerne fra et emne til det næste emne, der er afgørende for, om der kan drives en god forretning.

- Af den grund har den enkelte maskinfabrik nok flere værktøjer end tidligere, der arbejdes mere i værktøjssæt, og der er ikke tid til, at man lige skal finde et eller andet. Det skal være på plads, og derfor køber nogle maskinfabrikker nok også mere værktøj end tidligere, vurderer Søren Lange og henviser til, at der ofte er krav om meget hurtig levering af noget værktøj, fordi Coromants kunde bliver pustet i nakken af sin kunde.

- Tilgængelighed og leveringsevne er blevet nøgleord. Dag til dag er blevet dag til dag, understreger Søren Lange.

Mere rådgivning
Det er dog ikke kun selve det skærende værktøj, der mødes af nye krav i en tid, hvor en del produktion vender hjem til Danmark. Også Sandvik Coromants medarbejdere mærker de nye tider.

- Kundernes krav og behov for rådgivning stiger, og kunden vil gerne have besked med det samme. Før fandt maskinfabrikken selv ud af at håndtere en løsning til en bestemt udfordring, nu bevæger den opgave sig over mod os som leverandøren, siger Søren Lange, som vurderer, at tre ting skal være på plads, hvis du skal bygge bro til kunderne i dag. Det er kvalitet, tilgængelighed og rådgivning, hvor specielt sidstnævnte faktor er helt afgørende.

- At du hjælper en kunde med det rigtige på det rette tidspunkt er fundamentet for en samarbejdsaftale, påpeger Coromant-direktøren.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078