23948sdkhjf

Robotool vil passe på farlige kunder

Problemkunder har kostet dyrt for den sydjyske automationsvirksomhed. Især blandt fødevarevirksomheder er der fælder.
Robotool i Vejen oplever et presset marked, når den sydjyske virksomhed laver automationsløsninger for kunder i industrien.

Derfor har virksomheden sat gang i et risikostyringsprogram, som skal sigte mod at vælge de mindst risikable projekter, som man kan byde på. Direktør Leif Thomsen fortæller, at det er et marked fuld af fælder. Fælder, som har kostet virksomheden mange penge.

- Hos nogle kunder skal man som leverandør æde alle uforudsete ting, som kan gå galt i et projekt. Andre lader være med at betale nogle af regningerne. Nogle vil gerne slippe ud af en kontakt, fordi de pludselig lukker en fabrik, og så vælger de at tørre problemet af på en, nævner Leif Thomsen til Metal Supply.

Storkunder gav tab
Det var netop uforudsete tab i forbindelse med nogle store kunder, at et flot 2014 ikke fik overskuddet til at funkle af mere. Overskuddet landede på en ½ mio. kr. før skat. Med en rekordstor omsætning kunne resultatet dog have været markant bedre.

De problematiske kunder, som Robotool vil forsøge at undgå, er symptomatiske for pressede tider, mener han. For eksempel i dele af fødevarebranchen.

- Nogle fødevarekoncerner er vant til at blive pisket hårdt af de store detailkæder, og derfor er på samme måde over for os. Nogle er krejlervirksomheder, som selv kæmper for at overleve, siger han og slår fast, at det langt fra gælder alle på fødevareområdet.

Om medicinalbranchen, som Robotool også leverer til, har Leif Thomsen kun positivt at sige.

- Man oplever aldrig, at medicinalfirmaer ikke vil stå ved deres ansvar.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095