23948sdkhjf

Kinesere har appetit på dansk maskindesign

Omkring 24 milliarder dollar. Så meget omsatte det boomende kinesiske småkagemarked for i 2012.
Så det er et lukrativt marked – der ifølge analysevirksomheden IbisWorld vokser med over 15 procent om året – som danske Haas-Meincke har koblet sig på via en afdeling i Shanghai.

Men der er også risici forbundet ved at gå ind på lige netop dét marked, har Haas-Meincke erfaret. Kineserne har ikke kun appetit på danske småkager, de har også appetit på dansk maskinbyggerkunst

Kræver aggressiv adfærd
Pt. kører man en retssag mod en kinesisk virksomhed, som Haas-Meincke anklager for at have kopieret deres design.

- Vi er udfordret af, at visse kinesiske virksomheder forsøger at kopiere vores designs og tage patent på dem i Kina. De generer os, så på det punkt er vi rimeligt aggressive, siger teknisk chef Thomas Mørup-Petersen.

Af samme årsag har Haas-Meincke nu to ansatte siddende i Østrig til udelukkende at arbejde med patenter og varetage kontakten til en patentadvokat.

Artiklen er en del af temaet Dansk Verdensklasse.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093