23948sdkhjf

Fleco-direktør knockoutet af tysk motorgigant

Millionaftale med DSB om service af dieselmotorer er afbrudt og forholdet til flere tidligere kunder har lidt uoprettelig skade. For Michael Sjøgaard fra Fleco har det kostet dyrt at gå i kamp med milliardvirksomheden Deutz.
Fleco i Frederikssund blev snydt af den tyske motorproducent, Deutz AG. Det fastslog Konkurrenceankenævnet i december 2013, men det betyder ikke, at sagen er endt med en sejr for Fleco-ejer Michael Sjøgaard.

Ifølge afgørelsen blokerede Deutz for levering af reservedele til de Deutz-motorer, som Fleco skulle vedligeholde for DSB på IC3-togene. Deutz har dog anket afgørelsen til Sø- og Handelsretten, og fremtiden er derfor stadig uvis for Fleco og Michael Sjøgaard, som efter mere end fem år med juridiske slagsmål står tilbage i ringen som en groggy og forslået bokser med den ene arm halvt i vejret.

Læs også: Tysk motorgigant sagsøger DSB

- Gudskelov tror jeg ikke på, at det ender med en konkurs, men forløbet trækker selvfølgelig tænder ud både økonomisk og personligt, siger direktør Michael Sjøgaard, der beskæftiger fem ansatte i virksomheden, som er blevet part i den potentielt største sag inden for det konkurrenceretlige område herhjemme nogensinde.

Gammelt ”venskab” ruster ikke

Flecos grundlæggere har en fortid hos Deutz, som i dag fører kamp ved domstolene mod Frederikssund-virksomheden.

Fleco blev grundlagt i maj 2003 af Flemming Kofoed Pedersen, der kom fra en ledende stilling hos Deutz Nordic A/S, som ind til 2006 var navnet på den virksomhed, der i dag hedder Diesel Motor Nordic.

Også den nuværende Fleco-direktør Michael Sjøgaard kom fra det danske Deutz-selskab, og han kan derfor ikke lade være med at spekulere på, om det gør den store motorproducent mere opsat på at få Fleco ned med nakken.

- Helt personligt tror jeg ikke, det gør sagen bedre, at Fleco blev stiftet af den tidligere direktør for Deutz i Danmark med en tidligere Deutz-medarbejder som mig som ansat. Det er svært ikke at få den tanke, for selv om det smigrer mig, at en af verdens førende motorproducenter er villig til at bruge så mange penge og så megen tid på mig, så er det jo helt ude af proportioner for en verdensomspændende virksomhed som Deutz at bruge så meget energi på mig, siger Fleco-direktør Michael Sjøgaard. (SBH)
Alle forretninger med DSB er døde
Sagen tog sin begyndelse i sommeren 2010. Sammen med tre andre virksomheder havde Fleco netop vundet opgaven med at vedligeholde DSB’s IC3-motorer, som blev – og stadig bliver – leveret af Deutz. Ifølge Michael Sjøgaard begyndte Deutz og dennes danske forhandler, Diesel Motor Nordic, herefter målrettet at lukke ned for leveringen af reservedele til motorerne over hele verden, så Fleco til sidst måtte opgive at leve op til virksomhedens forpligtelser over for DSB.

Konsekvensen blev, at DSB måtte betale dyrt for reservedelene uden om Fleco, mens flere IC3-tog pådrog sig forsinkelser, fordi motorerne ikke blev tilstrækkeligt vedligeholdt som følge af manglen på reservedele. Samtidig kom Michael Sjøgaard til at stå i et dårligt lys hos DSB, der anså ham for at være en utroværdig samarbejdspartner.

Og selv om Fleco altså nu har fået de danske myndigheders ord for, at det var Deutz og Diesel Motor Nordic, der forhindrede adgangen til motorreservedele, har forholdet til DSB lidt et knæk, som næppe kan repareres.

- Alle forretninger med DSB er døde. DSB er så stor en organisation, at den skade, der allerede er sket, er uoprettelig, siger Michael Sjøgaard, som i dag driver Fleco med en række af mindre virksomheder som kunder.

Advokatregninger vokser
Aftalen med DSB havde en værdi af 11 mio. kr. med mulighed for at stige til op mod 35 mio. kr. om året, men tabet af DSB som storkunde er ikke det eneste nederlag, sagen har påført Michael Sjøgaard. Efter mere end fem år ved domstolene er Michael Sjøgaards udgifter til advokatregninger vokset støt, og det blev ikke bedre, da Deutz for et par år siden stævnede Fleco-direktøren ved byretten i Køln.

Formålet med stævningen var at få Michael Sjøgaard til at fralægge sig enhver ret til kompensation fra Deutz, og selv om det lykkedes for Michael Sjøgaards advokater at få udsat sagen, ind til den verserende sag i Danmark får sin afgørelse, så har den påført yderligere udgifter til to tyske advokater, som hele tiden arbejder i kulissen.

Deutz har vundet
Spørgsmålet er, om Michael Sjøgaard i dag ærgrer sig over, at han i sommeren 2010 valgte at gå i ringen med en bokser, der var adskillige vægtklasser over ham selv.

- Jeg har ikke fortrudt, at jeg tog sagen op. Der er så mange små firmaer, der bliver kanøflet, hvor det bare aldrig kommer frem, fordi de ikke kan dokumentere, hvad der er sket, siger Fleco-direktøren.

Han overvejer at søge kompensation for tab af indtjening samt udgifter til advokater, hvis Fleco får medhold i fra sagen fra Sø-og Handelsretten. Men også dét forløb kan have lange udsigter, og det får Michael Sjøgaard til at svare hurtigt på spørgsmålet om, hvem der står tilbage som den rigtige vinder af sagen.

- Deutz har vundet. De har opnået det, de ville. Det er frustrerende, at man kan blive ved og ved og ved. Det er jo kun pengepungens størrelse, der sætter en stopper for, hvor længe man kan trække den.

Hverken Deutz eller Diesel Motor Nordic har reageret på Jern & Maskinindustriens henvendelser om en kommentar til sagen.

Artiklen er en del af temaet Konkurrence-slagsmål.

Kommenter artiklen (2)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094