23948sdkhjf

Grundfos hjælper brintbilen på vej

Pumper hjælper med at få brinten til at flyde på H2 Logics brinttankstationer over hele landet.
Inden for transportsektoren er brint er en ny og lovende grøn teknologi, og ved at levere pumper til tankstationerne kan Grundfos hjælpe med til at gøre den danske bilpark grønnere.

Jakob Krogsgaard, CEO hos H2 Logic, ser store muligheder i brintteknologien, selvom den er ret ny og endnu ikke så udbredt.

- Der er 2.000 almindelige tankstationer med fossile brændstoffer i Danmark. På verdensplan er der 300.000. Hvis vi kan bygge brintstationer i forlængelse af nogle af dem, om det så bare er en brøkdel, kan det blive en rigtig god forretning, siger han.

Jesper Seier Pedersen, salgsingeniør ved Grundfos har været en nøgleperson i samarbejdet med H2 Logic. Han har også positive forventninger til den nye teknologi:

- Det kan blive et meget lukrativt marked for os, hvis efterspørgslen på brinstationer bliver stor. Men der er dog et stykke vej igen, da der kun er bygget otte stationer indtil videre, siger han.

Ifølge Susanne Krawack, chefkonsulent ved den grønne tænketank Concito, skal teknologien også hjælpes på vej fra politisk side. Det skal den for, at priserne på brintteknologien kan ramme et niveau, hvor brintbilen for alvor kan konkurrere med konventionelle biler.

Ved indvielsen af det ottende brintanlæg i Århus var der blandt de mange fremmødte branchefolk stor enighed om, at kapløbet om at finde en konkurrencedygtig, grøn brændstofform inden for transportsektoren er gået i gang. Over for brintbilen står elbilen som hovedkonkurrenten. Elbilen har den fordel, at infrastrukturen med ladestandere er mere udbygget.

Til gengæld tager det lang tid at lade elbiler op. Nogle gange adskillige timer, hvis der ikke er en lynlader til rådighed. Her har brintbil den fordel, at den kan tankes på kun tre minutter. Men det kræver, at brinten er kold og samtidig tankes med et tryk på 700 bar - svarende til trykket under 7,1 kilometer vand.

Selv om brintbilen kan tankes som en benzin- eller diesel-bil, betyder det dog ikke, at udstødningen er skadelig. For udstødningen fra en brintbil består nemlig af vand.

Hyundai og Toyota er indtil videre de eneste mærker i Danmark, der tilbyder brintbiler i modelprogrammet.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.344