23948sdkhjf

Ny Dania-direktør er på vækstmission

Jørn Krogager er netop tiltrådt som ny direktør hos jernstøberiet. Med sig har han en recovery-plan.
I øjeblikket balancerer Jernstøberiet Dania salg omkring nulpunktsomsætningen. Derfor skal der ske fremgang på toplinjen, før støberiets overskud vokser. Det fortæller støberiets nye administrerende direktør Jørn Krogager, der senest har været i spidsen for en turnaround hos AAO Steel.

Det er dog ikke en turnaround, der er opgaven hos Dania. Denne proces er allerede foretaget af forgængeren, forklarer direktøren. Nu skal der i stedet sættes kul under omsætningen, og fabrikkerne skal yderligere effektiviseres, hvilket betyder, at der i øjeblikket bliver arbejdet på en ny strategi.

- Det er mere en recoveryplan, som vi er i gang med at lave, og planen drejer sig om at få mere omsætning i butikken og samtidig reducere omkostninger. Der bliver ansat flere folk på salgssiden, for vi skal simpelthen have flere kunder, siger administrerende direktør Jørn Krogager, der har været på posten knap otte uger nu.

Ny omsætning skal hentes i kompliceret støbning
Når Dania konkurrerer på det globale marked, er man nødt til at differentiere sig fra østeuropæiske og asiatiske konkurrenter på grund af højere produktionsomkostninger i Danmark.

Kernekompetencen er komplicerede støbninger, og den øgede omsætning skal både findes i nye og eksisterende brancher.

- Vi skal arbejde inden for noget, som andre støberier ikke kan finde ud af at lave. Vi laver hydraulikgods, hvor der er store krav til tætheden. Støbegodset skal kunne klare helt op til 400 bar til visse applikationer, forklarer direktøren.

Polsk fabrik giver kundenærhed
En anden del er forarbejdningen af godset. I 2013 flyttede maskinfabrikken til Polen, og her er fabrikken nu ved at stabilisere sig.

Og investeringen i Polen forventer direktøren sig meget af. For den 5.000 kvadratmeter fabrik nær Warszawa giver en række fordele.

- Fabrikken ligger tæt på mange af vores kunder, som befinder sig midt i Europa. Når støbegodset ryger ned til forarbejdning, er det tættere på kunderne, og der er selvfølgelig også en omkostnings-forskel, siger Jørn Krogager, der også sætter en finger på, at der er masser af arbejdskraft i området.

International dimension lokkede
Den nytiltrådte administrerende direktør glæder sig meget til sin nye udfordring. Han hæfter sig særligt ved salget af støberiet til den amerikanske ejer, Mat Holding, som han betegner som en vigtig strategisk beslutning.

Det var forgængeren Per Thy Sørensen, som stod i spidsen for salgsprocessen tilbage i 2012, og Mat Holding er verdens næststørste støberikoncern målt på tonnage.

- Jeg ved, at vi kan løse udfordringen. Og det gør også udfordringen meget interessant, fordi vi har den internationale dimension på. Med de amerikanske ejere har vi også en råstyrke, og vi står ikke alene, uddyber direktøren.

Jørn Krogager har tidligere været fem år i udlandet, da han var ansat i Alfa Laval. Hos Alfa Laval sluttede han i stillingen som administrerende direktør i Kolding i 2011.

Artiklen er en del af temaet Topchef i tale.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156