23948sdkhjf

Lærlinge skal føle sig velkomne

En varm velkomst, konkrete opgaver og en god kontakt er tre veje til at sikre et godt lærlingeforløb, mener de hos Ib Andresen Industri og Siemens Wind Power.
En god modtagelse er nødvendig. Ikke alene for at få de nye lærlinge til at føle sig velkomne, men også for at sætte rammerne for deres læretid. Det er holdningen hos stålvirksomheden Ib Andresen Industri. Her er det blevet en fast kutyme, at virksomheden gør sit for at integrere lærlingene fra dag et.

Det fortæller Susanne Brandt, der er HR-ansvarlig i virksomheden.

– Vi har haft lærlinge i mange år. Derfor ved vi, hvor vigtigt det er, at vores lærlinge får en god start, og at de føler sig velkomne. De skal jo være en del af stedet i de næste mange år, siger hun.

I Langeskov-virksomheden lidt øst for Odense er der for tiden ansat otte industrioperatør-lærlinge, fem klejnsmedelærlinge og en elektrikerlærling. De otte lærlinge har alle haft det samme forløb den første dag på virksomheden. Her hilser de på de fastansatte og de andre lærlinge, som de skal arbejde tæt sammen med de følgende år. Efter en præsentationsrunde og lidt snak over morgenkaffen begynder introduktionen for lærlinge hos Ib Andresen for alvor.

Klejnsmedelærlingen Mick Jean Nguyen husker tydeligt sin første dag. Han var 18 år og havde aldrig været en del af en virksomhed før.

– Jeg var meget spændt. Det var noget helt nyt. Jeg forsøgte virkelig at suge alle informationer til mig, så godt jeg kunne, siger han.

Konkrete opgaver giver en god start
I dag har Mick Jean Nguyen været i stålvirksomheden i over fem år. Han begyndte som industrioperatørlærling, men valgte efter sit svendebrev at fortsætte på uddannelsen som klejnsmed – også hos Ib Andresen Industri. Med i beslutningen var hans gode modtagelse, da han startede som industrioperatørlærling.

– Jeg følte mig velkommen og som en del af holdet fra starten. Det betød utrolig meget. Der var orden i strukturen, arbejdstøjet lå klar, og uddannelsesforløbet var planlagt. Derfor var jeg heller ikke i tvivl om, at jeg som klejnsmedelærling også gerne ville gennemføre min uddannelse hos Ib Andresen Industri, siger han.

En af grundene til, at Mick Jean Nguyen især synes godt om sin start hos stålvirksomheden, var de konkrete opgaver. Lige fra den første dag var en tavle fyldt med opgaver. Det gjorde, at han hver dag mødte ind med en stor motivation til at løse dem. Og helst så mange opgaver som muligt.

– Det var en stor gulerod. Jeg husker især, hvordan jeg sammen med de andre lærlinge knoklede for at præstere vores bedste samtidig med, at vi fik den rette hjælp, siger han med et stort smil.

– Det gav et fedt sammenhold, hvor vi lærte utrolig meget. Og det er virkelig vigtigt.

Siemens Wind Power kan sagtens blive bedre
Hos vindmøllefabrikken Siemens Wind Power er den gode modtagelse også i centrum. På Siemens Wind Power skal vindmølleoperatørlærlingene under deres læretid rundt i flere forskellige afdelinger i op til fire uger ad gangen.

Det betyder, at de ikke kun har én svend, de kan læne sig op af i uddannelsesforløbet.

– Vores vindmølleoperatørlærlinge oplever deres første dag flere gange. De er spredt rundt i virksomheden og møder konstant nye mennesker. Derfor er det vigtigt, at vi er klar til at tage imod dem, når de kommer rundt, siger Ella Posselt, der er ansvarlig for erhvervsuddannelserne hos Siemens Wind Power.

For Brande-virksomheden ligger den gode modtagelse i at holde en løbende kontakt til deres lærlinge. Gennem en rokadeplan, hvor det er muligt at se, hvilke afdelinger deres vindmølleoperatørlærlinge skal være på gennem hele læretiden, sikrer de, at hver afdeling tager hånd om den nye lærling.

– Når en afdeling kun ser lærlingene op til fire uger af deres toårige læretid, skal vi være klar med konkrete opgaver og åbne arme. Det er nødvendigt, siger Ella Posselt. Og tilføjer:

– Vi kan sagtens blive bedre. Det tror jeg altid på er muligt. Vigtigst er, at vores lærlinge føler sig velkomne. Det er vores mål.

Kilde: DI Business - http://di.dk/dibusiness

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125