23948sdkhjf

Ni nybygninger fylder ordrebogen hos succes-værft

Karstensens Skibsværft har succes på markedet for pelagiske fiskefartøjer. Sidste år voksede omsætningen 190 mio .kr.
Det oser langt væk af en spækket ordrebog, når man træder inden for på Karstensens Skibsværft i Skagen, hvor tre nybygninger ligger side om side.

Karstensens Skibsværft har siden 1917 haft hjemme på havnen i Skagen, og i de start 100 leveår er værftet blevet udbygget og udvidet flere gange - senest i 2015 - hvor værftet overtog naboen Danish Yachts haller. I dag råder Skagen-værftet over et 35.000 kvadratmeter stort areal.

I de tidligere Danish Yacht-haller holder værftets nybygningsafdeling nu til, og det er en afdeling i stor vækst. Sidste år ramte værftet den højeste omsætning nogensinde på 971 mio. kr. Og med ni nybygninger i ordrebogen forventer man en stigende omsætning til næste år.

- Fiskeriet har haft det godt de seneste år. Aktiviteten hænger sammen med, hvilke kvoter der frigives, og det betyder, at vi sælger godt i tiden, fortæller Knud Degn Karstensen, der er administrerende direktør og majoritetsejer i Karstensens Skibsværft.

- Skibsrederne snakker sammen, og kunderne fortæller om vores gode arbejde. Det giver udslag i nye og kunder og ordrer.

I 2003 solgte Knud Degn Karstensen, der er tredje generation i familievirksomheden, 35 procent af værftet til fem nøglemedarbejdere.

Stimefiskebåde er specialet
Knud Degn Karstensen går hjemmevant rundt på værftsområdet. Medarbejdere og besætningsmedlemmer fra skibene, der ligger i dok, får en hurtig snak på dansk eller engelsk.
Den administrerende direktør er uddannet skibsingeniør og skibsbygger, og han er tredje generation af skibsværfts-familien. Han overtog værftet fra sin far i 1987. Dengang blev værftet også omdannet til et aktieselskab.

Værftet har altid beskæftiget sig med fiskebåde. Og her er der sket en voldsom udvikling indenfor de pelagiske fiskefartøjer - fiskeri efter stimefisk som makrel og sild. Her er Karstensens Skibsværft specialister, og skibene bygges i længder op til 90 meter.

Tre ud af de fire nybygninger, der er i øjeblikket er i gang, er pelagiske fiskebåde. Men værftet bygger også trawlere til hvidfisk-fiskeri.

- Vi har holdt fast i fiskefartøjer og er dermed med i front, så vi får vores del af ordrerne. Udviklingen er gået stærkt de senere år. Det er en industri, der udvikler sig hele tiden, siger Knud Degn Karstensen, der glæder sig over, at nybygningsordrebogen er godt fuld.

Jævn vækst i ansatte
På værftet arbejder 200 fastansatte med at bygge nye skibe, mens 100 medarbejdere er beskæftiget i reparationsafdelingen. Nybygningerne betyder derfor, at der er skaffet arbejde til to tredjedele af medarbejdere de næste par år, og det betyder, at værftet kun er på markedet for at skaffe arbejde til den sidste tredjedel af de ansatte, forklarer Knud Degn Karstensen.

Spidsbelastninger bliver dækket af underleverandører, og det betyder, at der i perioder arbejder op mod 200 mand ekstra på værftets store grund på havnen.

- Vi vokser jævnt med ti til tyve fastansatte om året. Det går okay at finde arbejdskraft. Hovedparten af vores fastansatte - to tredjedele - kommer fra Frederikshavn Kommune, siger den administrerende direktør.

Kunderne finder værftet i hele Skandinavien, Irland, Skotland og ikke mindst Grønland, hvor det danske skibsværft ejer det lokale Nuuk Værft.


Artiklen er en del af temaet Værfter.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156