23948sdkhjf

Mangel på innovation kan koste industrien dyrt

Mange fremstillingsvirksomheder tror, de er gode til udvikling, men det er de slet ikke. Frygten er at ende som Kodak og Blockbuster.
Hvis man ikke udvikler sine produkter, risikerer man at ende som Blockbuster eller Kodak. I dag kan du ikke leje din film hos Blockbuster, og det er de færreste der får fremkaldt sine billeder hos Kodak.

De to virksomheders primære markeder er blevet forstyrret – disrupted – og har ændret sig radikalt på få år.

Disruption sker, når nye teknologier forandrer et marked så hurtigt, at de eksisterende virksomheder ikke kan nå at tilpasse deres forretningsmodeller til de nye markedsvilkår.

De bliver udkonkurreret, og står tilbage med et produkt som ingen har behov for.

Tidligere blev mange billeder taget af et Kodak-kamera, med en kodak-blitz, med en Kodak-film, og fremkaldt i en Kodak-butik på Kodak-papir. Faktisk havde Kodak i 1976 en markedsandel på 89 procent.

Havde en udvikler dengang præsenteret ideen om et digitalt kamera, ville Kodak nok have rullet med øjnene og sagt nej, da det meste af forretningsgrundlaget ville forsvinde. I 2012 måtte virksomheden undergå rekonstruktion.

- Vi innoverer ikke nok i Danmark, og der er stor forskel på danske virksomheders evne til at arbejde systematisk med innovation. Udenlandske studier viser, at mange virksomheder tror, de er gode, men når man benchmarker i forhold til andre sammenlignelige virksomheder, finder de ofte ud af, at de ikke er så gode, som de tror, og virksomhederne får en brat opvågning, siger Anders Sørensen, professor ved Copenhagen Business School (CBS), og kommende leder af Center for Innovation.

En undersøgelse fra DI’s virksomhedspanel viser, at mens servicebranchen har fokus på disruption og nye markeder, så har over halvdelen af fremstillingsvirksomhederne slet ikke fokus på området, på trods af, at næsten hver femte fremstillingsvirksomhed fortæller, at de har oplevet disruption inden netop deres område inden for de seneste fem år.

Omvendt med Danfoss
Omvendt er Danfoss’ hydraulik-forretning, Power Solutions, et godt eksempel på, hvordan en dansk virksomhed udvikler nye markeder.

Udviklingsmodulet Telematics giver mulighed for at indsamle og bearbejde store mængder af data om, hvordan landbrugs- og entreprenørmaskiner med Danfoss-hydraulik fungerer.

Det betyder, at Danfoss har udviklet en ny digital serviceforretning, hvor de tidligere udelukkende stod for produktion af hydraulik.
Kommenter artiklen (1)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079