23948sdkhjf

Design og arkitektur former Danmarks image

"Danish design" er stadig kendt, men andre lande har lært de danske kerneværdier. Læs med i specialmagasinet Dansk Verdensklasse om industriel produktion af de danske designklassikere.
Alle kender udtrykket "Dansk design" – i hvert fald alle i Danmark. Men hvor mange uden for landets grænser ved egentlig, hvad "Danish design" går ud på? Her et halvt århundrede efter dansk designs guldalder er der så overhovedet nogen øst for København eller syd for Sønderborg, som tænker på design, når de tænker på Danmark?

- Ja, det er der, lyder svaret fra Anja Hartung Sfyrla, der er chef for branding i Visit Denmark.

LÆS Dansk Verdenklasse - om produktion af de danske designklassikere - GRATIS adgang

- I Sverige og Norge forbinder knap 60 procent i høj grad eller meget høj grad Danmark med design og arkitektur. I England er det 40 procent og i Holland og Tyskland omkring 30 procent, og vi samarbejder også med danske designvirksomheder, eksempelvis BoConcept, når vi kommunikerer om Danmark, siger Anja Hartung Sfyrla.

De fem nævnte lande er derfra, hvor vi modtager flest turister, og derfor også de lande, som Visit Denmark foretager markedsundersøgelser af, der blandt andet kortlægger kendskabet til Danmark.

Bølge begejstrer
Christian Bason, direktør for Dansk Design Center, stemmer i. Også han er begejstret for den nye bølge af dansk design fra blandt andre Hay.

- Det spændende lige nu er renæssancen inden for dansk design, som eksempelvis Hay og Muuto, Normann Copenhagen og Sofakompagniet står for. De er alle sammen på vej med nyfortolkninger af det moderne, og de lykkes kommercielt, og de tænker også meget kommercielt. Samtidig har du klassikerne som Fritz Hansen med Arne Jacobsens møbler, der leverer det bedste regnskab i 10 år. Så der er virkelig en vækst og styrke i bred forstand med møbler og indretningsprodukter, siger Christian Bason.

Men det er også på høje tid, for selvom "det nye moderne" danske design spirer, og Christian Bason gerne besynger dansk designs kvaliteter, så siger han også, at det er på tide, at vi atter fokuserer på design både i forbrugsvarer og industriprodukter.

For godt design er blevet en vigtig konkurrenceparameter, og det har de for længst opdaget i Asien, USA og Tyskland – og de er gode til at designe.

- Hvis ikke vi kommer op på den store klinge, når det gælder design, så gør andre det, siger Christian Bason.

Artiklen er en del af temaet Dansk Verdensklasse.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11