23948sdkhjf

Stålet over Storebælt

Danmark er et land af broer. Og kronjuvelen blandt de danske broer er hængebroen mellem Sprogø og Sjælland.
Sammen med resten af Storebæltsforbindelsen har den siden åbningen for 18 år siden knyttet Øst- og Vestdanmark sammen.

Læs flere historier gratis i specialmagasinet Dansk Verdensklasse

Og det at bygge broer er ikke bare en fysisk måde at samle folk på, men også på et symbolsk plan et stærkt udtryk – så stærkt, at både de europæiske euro og den danske krone bruger symbolet på sedlerne. På den største af de danske sedler – 1.000 krone-sedlen – er det selvfølgelig østbroen over Storebælt, som troner.

Østbroen er verdens tredje længste hængebro med et spænd på 1.624 meter og en total længde på 6.790 meter.

Side åbningen har over 170 millioner motorkøretøjer kørt igennem betalingsapparaterne. Sidste år passerede 12 millioner motorkøretøjer broen – det er mere end 22 køretøjer hvert minut, døgnet rundt. Det er dansk design i megastørrelse, og det er i den grad blevet folkeeje.

Det var arkitektfirmaet Dissing + Weitling og landskabsarkitekt Jørgen Vesterholt som i sin tid blev udvalgt til at skabe højbroens form. Kunstneren Ole Schwalbe blev tilknyttet som kunstnerisk konsulent.

Arkitekterne arbejdede tæt sammen med de rådgivende ingeniører under både design- og anlægsfasen, og da Kulturministeriet i 2006 offentliggjorde sin kanon over de vigtigste danske stykker arkitektur, var Østbroen blandt de udvalgte.

Storebæltsforbindelsen blev bygget fra 1988-1998. Den samlede pris var 21,4 mia. kr. målt i 1988-priser.

Artiklen er en del af temaet Dansk Verdensklasse.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.157