23948sdkhjf

Fra Long John til ladcykel – en dansk klassiker

De oprindelige ladcykler blev overhalet af bilen. Nu er de stærkt på vej tilbage, godt hjulpet på vej af solidt dansk design.
Den trehjulede transportcykel, som vi i Danmark kender som ladcyklen, blev for alvor sat i industriel produktion tilbage i 1870’erne i England. Den blev typisk brugt at købmænd, bagere og andre handlende, der kørte varer ud til kunderne i storbyer som London.

Læs flere historier gratis i specialmagasinet Dansk Verdensklasse

Mens det står hen i det uvisse, hvem der første gang lavede en trehjulet ladcykel, så er den tohjulede transportcykel, Long John, fra Fyn. Cyklen blev opfundet i Danmark af cykelfirmaet SCO, der første gang præsenterede cyklen på Wembley World Fair & Exhibition i 1924. Men i takt med at bilerne vandt indpas, forsvandt ladcyklerne og cykelbudene fra gadebilledet.

Hippierne tager over
Der skulle et hippieoprør til at bringe ladcyklerne tilbage i gaderne. I 1971 besatte slumstormere Bådmandsstræde Kaserne og Christiania blev grundlagt. Området var bilfrit, og det fik christianitten Lars Engstrøm, der arbejdede i Christiania Smede, til at bygge en ladcykel til sin kone, Annie. Kort tid efter begyndte de første ordrer at rulle ind, og sådan blev den klassiske Christiania cykel født.

I dag bliver Christiania Bikes, som de hedder nu, samlet på Bornholm. Danskerne har taget så godt imod cyklen, at Christiania Bikes i 2011 fik Klassikerprisen ved Danish Design Award.

Trængsel i storbyerne og ønsket om at transportere sig mere grønt og miljøvenligt har givet ladcyklen en revival, ikke bare i København og Amsterdam, der traditionelt er kendt som cykelbyer, men i hele verden.

Artiklen er en del af temaet Dansk Verdensklasse.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094