23948sdkhjf

Ordrer står i kø på startbanen

Kampagnen omkring nye kampfly til Danmark har givet danske virksomheder nogle ”fantastisk gode relationer” til tre flyproducenter, vurderer Klaus Bolving, direktør for CenSec.
Konkurrencen om de danske kampfly er slut. F35 fra Lockheed Martin trak sig sejrrigt ud. Men danske underleverandørers kamp for at få ordrer er ikke slut.

Der er gode muligheder for, at danske underleverandører kan tilkæmpe sig ordrer i kraft af de kontakter, der opstod i den lange kamp mellem Boeing, Airbus og Lockheed Martin.

- Vi håber, at den brede interesse, som de tre flyproducenter har vist for dansk industri, kan bruges, og at vi kan holde et momentum. Igennem kampfly-kampagnen har vi opbygget fantastisk gode relationer til de tre flyproducenter, og vi har stadig en dialog med dem, siger Klaus Bolving. Han er direktør for CenSec, der er et center og en medlemsvirksomhed, der arbejder for at skaffe danske underleverandører ordrer inden for forsvars- og rumindustri. CenSec har godt 100 medlemsvirksomheder i Danmark.

- Vil Airbus nu aktivere det stærke netværk de har fået i Danmark? Og hvad med Boeing. Det er noget, vi prøver at opdyrke nu. Når for eksempel Airbus stillede talstærkt op hos danske virksomheder og underskrev aftaler, så er det fordi, de kan se et potentiale. Så jeg tror ikke, de besøg har været spildt hverken for Airbus eller de danske virksomheder. Hvis man har været en god og loyal partner, så bliver man ikke glemt. Hvis vi arbejder hårdt på det, så vil vi kunne få noget ud af det fra alle tre flyproducenter, siger Klaus Bolving.

Han mener, mange danske virksomheder kan opfylde de krav, flyindustrien stiller. Danske virksomheder udmærker sig ved at være åbne over for ny teknologi og smarte løsninger.

Ikke alle lever op til krav

Men ikke alle virksomheder opfylder flyindustriens krav. CenSec har fået en skabelon fra Lockheed Martin, som fortæller hvilke krav virksomhederne skal leve op til.

- Hvis der er et gap, så anbefaler vi, at de forbedrer deres kompetencer og venter til de er nået til det niveau. Det, synes vi, er en god og effektiv måde at arbejde sammen med flyproducenterne på, siger han.

Klaus Bolving understreger, at kontakterne til flyindustrien ikke kun kan føre til flyordrer.

- Et firma som Lockheed Martin har 125.000 ansatte, og de laver meget andet end flyvemaskiner, siger han.


Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.099