23948sdkhjf

Let og stærkt dansk design fra 900-tallet

Et hold af frivillige har genskabt Ladbyskibet, et vikingeskib der var designet til at sejle langs kyster og i fladvandede fjorde
Vikingeskibet Ladbyskibet er netop blevet rekonstrueret og ligger nu flot og sejlklar i Kertinge Nor.

Som ”Ladbydragen” ligger der med sine svungne linjer med årene lagt klar, kan man godt tænke sig 1.100 år tilbage til en tid, hvor den slags skibe var et af de vigtigste transportmidler i et Danmark, der var vendt mod havet.

Det var lettere at bevæge sig til havs end til lands.

- Vikingeskibene er meget æstetiske og lette i deres konstruktion. Design og konstruktion går op i en højere enhed. De sejler meget let og hurtigt. Ladbyskibet er et lille krigsskib, som var beregnet til kystforsvar, siger skibsrekonstruktør og formgiver Vibeke Bischoff fra Vikingeskibsmuseet i Roskilde. Hun har specialiseret sig i at rekonstruere vikingeskibe siden 1982, og hun står bag tegningerne til Ladbyskibet.

Let konstruktion
Rasmus Budde, bådebygger, har stået i spidsen for bygningen af skibet, og han har ledet et hold af omkring 30 frivillige gennem byggeriet, som har taget fem år.

- Vikingeskibene er rigtigt gode sejlere. Ladbyskibet er 21,5 meter lang, og den længde betyder, at det kan opnå en god hastighed. Det kan også roes, så man kan komme fremad uanset vejret. Ladbyskibet har kun stukket en halv meter i vandet, og fordi det er meget let bygget, har man kunnet trække det på land, siger han.

Faktisk vejer båden kun 3.100 kilo. Det er ret imponerende, når det kan rumme omkring 40 mand.

Rasmus Budde går rundt og viser ‛sin’ færdige båd frem.

Det har kostet masser af frivillige timer, og Rasmus Budde har holdt sammen på projektet og sørget for, at båden er bygget så tæt som muligt på vikingernes byggemetoder.

- Jeg er rigtigt godt tilfreds med, som resultatet er blevet, siger Rasmus Budde.

Blødt jern

Undervejs er der smedet omkring 2.100 nagler til at holde båden sammen. De er lavet af kulstoffattigt jern, som i vikingetiden.

Det betyder, at de er bløde og kan arbejde bedre sammen med træet, som bevæger sig og bliver udsat for vrid, når skibet er i til havs.

- Vikingeskibe er ikke beregnet til at være stive, som vore dages skibe. De er beregnet til at kunne vride sig og give lidt efter. Hvis du spørger mig, så er vikingeskibe noget af det smukkeste, der er designet i Danmark, siger Rasmus Budde, som også har arbejdet med vikingeskibe i en årrække.

Vibeke Bischoff forklarer, at vikingeskibene var langt slankere og lettere end de skibe, der kom efter dem i Middelalderen.

- Vikingerne brugte planker, der var kløvet ud af stammer og hugget til med økse, så alle fibrene fulgte plankens form. Det gjorde plankerne meget stærke. Vikingerne brugte økse og øjemål. Så opstår der nogle smukke former, siger hun.

Ny rekonstruktion

Det er ikke nogen helt ligetil sag at rekonstruere et vikingeskib som Ladbyskibet, for stort set alt træet i skibet var rådnet væk, da det blev fundet.

Der var blot et aftryk af skibet og en masse jernnagler, som markerede, hvor plankerne havde været.

Der har været en tidligere rekonstruktion. Men Vibeke Bischoff startede forfra, og hendes undersøgelser har vist, at der var en planke mere i båden end først antaget.

Hendes rekonstruktion er også mere svungen end den tidligere rekonstruktion. Hun har blandt andet brugt sine erfaringer fra Vikingeskibsmuseet med andre skibe til at finde frem til en sandsynlig konstruktion.

Det nykonstruerede Ladbyskib skal i den kommende tid ud på nogle prøvesejladser i Kertinge Nor med 32 frivillige roere. Mast og rigning er ved at blive fremstillet, men mandskabet når formentlig ikke at sejle for sejl denne sommer.

Artiklen er en del af temaet Dansk Verdensklasse.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094