23948sdkhjf

Kunstsmed: Hvorfor skal alt metalarbejde laves i de samme vinkler?

På et værksted på Amager i København kombinerer Markus Hvass sin kærlighed til smedefaget og kunsten. Han giver smedefaget og metalindustrien en kærlig opsang.
Markus Hvass er både kunstner og smed, men foretrækker at blive omtalt som en kunstsmed. Han laver både sin egen kunst, men træder også til, når andre kunstnere skal have udført metalarbejde som en del af deres kunstprojekter.

- Omkring 30 procent af mine kunder er kunstnere, der kommer og har brug for min hjælp til at gøre deres kunstværker færdige, mens 70 procent er mere traditionelle opgaver fra private, arkitekter, og andre håndværkere, siger Markus Hvass.

Selvom samarbejdet med kunstnere kan være udfordrende, og langt fra altid en guldrandet forretning, så er kombinationen af kunst og håndværk Markus Hvass’ yndlingsdisciplin.

- Udfordringen er, at mange kunstnere ikke rigtigt ved, hvad de ønsker sig, og ikke mindst, at de ikke aner, hvad det teknisk kræver at udføre en opgave. Det ender faktisk ofte med, at der en del "surmuleri" mellem kunstnere og mig undervejs, før vi kommer i hus med resultatet og alle er glade, fortæller Markus Hvass.

Savner kunstsmede i Danmark
Som 16-årig startede Markus Hvass som rustfri smedelærling på en maskinfabrik, der producerede udstyr til mejeribranchen. Men kort før svendeprøven stoppede han for at blive klogere på kunst og design.

- Jeg var vild med smedefaget, men var ikke klar til at arbejde i smedemiljøet, siger Markus Hvass.

12 år efter han stoppede som lærling, fik han i 2011 et svendebrev som klejnsmed.

Men inden var Markus Hvass på kunsthåndværkerskole i Skt. Petersborg, skolen for metalkunst i Sverige, og har læst industrielt design i Eindhoven i Holland. Senest har han afsluttet en uddannelse som smykkeformgiver på Københavns Erhvervsakakademi.

- Smedefaget er ikke gået fra håndværk til kunsthåndværk, og derfor vi ingen tradition for kunstsmede i Danmark, modsat Sverige, Tyskland og de fleste andre europæiske lande. Det har fjernet en del af den kreative glæde ved smedefaget, synes jeg. Jeg er bange for, at mange unge går udenom smedefaget, fordi de ikke forbinder det med kreativitet, siger Markus Hvass.

Tænk i nye former
Markus Hvass efterlyser mere kreativitet og nytænkning i smedefaget.

- Vi skal satse på innovation og nytænkning. Vi kan ikke satse på at producere billigere på samlebånd. Det kan alle i hele verden. Hvis jeg skal være lidt provokerende, så bliver stort set alt arkitektonisk metalarbejde lavet i vinkler, og i de samme former, som stålpladerne kommer ud fra stålvalseværket.

I værkstedet på fabrikken har han maskiner til kantpresning, metaltryk, valsning og dobbeltkrumpladebearbejdning, mens værkstedet 10 minutter længere ude på Amager mest bruges til varmsmedning.

Opgaverne varierer utroligt meget. Udover kunstprojekter har Markus Hvass lavet måleinstrumenter til Storebæltsbroen, indrettet containere for Coop og lavet 1700-tals dørhåndtag.

- Jeg arbejder på at blive bedre til at vælge mine kunder. Nogle er nærmest en underskudsforretning, hvor man føler, at man lægger sine guldæg i andre folks kurve. Man får ikke sit navn på, når kunstværkerne bliver udstillet, siger Markus Hvass.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078