23948sdkhjf

Hygiejnisk svejsning skal styrkes

Bedre svejsekrav og flere svejsere på skolebænken. Det er nogle af løsningerne til at få løftet kvaliteten af hygiejnisk svejsning
Selvom kvaliteten af svejsearbejdet i rustfri rørsystemer til fødevareindustrien er vokset markant over de seneste 20 år, så er fejlprocenten fortsat for høj.

Sådan lyder det fra Claus Qvist Jessen, ekspert i rustfri stål og teknisk konsulent hos stålgrossisten Damstahl.

- Når man kører en klud henover køkkenbordet, kan man umiddelbart se, om bordet er blevet rent. Det kan man ikke på indersiden af et 120 meter langt rørsystem på et mejeri. Derfor skal slutbrugeren være bedre til at stille udførlige svejsekrav. Samtidig kan vi se, at jo flere smede, der får efteruddannelse, jo bedre bliver arbejdet, siger Claus Qvist Jessen.

Større opmærksomhed på hygiejniske løsninger
Siden flere danske fødevarevirksomheder tilbage i 2014 fik konstateret listeria, er interessen for hygiejnisk design vokset blandt både slutbrugere og underleverandører.

- Men vi oplever fortsat mange fejl på grund af eksempelvis manglende gasdækning og bindingsfejl. Når smedene bliver undervist i, hvordan de sikrer ordentlig gasdækning, så der sikres en god korrosionsbestandighed, får mange en aha-oplevelse. Det samme sker, når man fortæller, hvordan man undgår bindingsfejl, hvor svejsningen ikke hænger ordentligt fast i basistålet, og der skabes en lille spalte. En listeria-bakterie er kun en tusindedel millimeter lang, så der skal ikke meget til, før bakterier kan vokse. Hvis man fortæller, hvorfor hygiejnisk design virker, og hvordan man gør, så hænger det fast hos smedene, forklarer Claus Qvist Jessen.

Inspektion og sporbarhed
Ståleksperten fortæller, at det ikke kun er nok at lave præcise specifikationer til svejsearbejdet i fødevareindustrien. Der er også brug for jævnlig inspektion og sporbarhed.

- Hos Novo Nordisk ved man præcist, hvornår en bolt eller skrue er blevet skiftet, og hvem der har svejset hvad hvornår. Det kan man lære meget af i fødevareindustrien, fortæller Claus Qvist Jessen.

Stort set alle svejsefejl er menneskelige, og derfor er kompetencerne hos den enkelte medarbejder helt afgørende.

- Vi har tidligere set en del fejl hos udenlandske svejsere, men de er også ved at komme på kursus og blive opkvalificeret. Jeg kan godt frygte, at hvis der kommer rigtigt gang i industrien, så glemmer virksomhederne at sende medarbejdere på kursus. I højkonjunkturer stiger antallet af fejl, fordi det hele går for hurtigt, siger Claus Qvist Jessen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.221