23948sdkhjf

Nichen er software til robotmaling

Inropa i Aalborg har fundet sin niche i software til robotmaling og fokuserer på både offline og automatisk programmering afhængende af kundekravet.
Den nordjyske softwareproducent Inropa har fundet sin helt særlige niche, nemlig software til robotmaling.

Inropa er en forkortelse for Intelligent Robot Painting, og firmaet udsprang i 2002 af et EU-projekt og Aalborg Universitet, hvor direktør Henrik Andersen var ansat.

- Så vi har gjort, som politikerne ønsker og er gået fra forskning til faktura, siger Henrik Andersen.

To hovedretninger
Inropa har delt sine programtyper op i to hovedretninger. Automatisk programmering og offline programmering.

Førstnævnte er ifølge Henrik Andersen meget efterspurgt blandt dør- og vinduesproducenter, som oftest er ordreproducerende.

- Ved automatisk programmering hænges emnet op, scannes, et malerobotprogram genereres, emnet males og tørres, hvorefter det er klar til brug, siger Henrik Andersen til Automationsfokus.

Også vindmøllevinger, stålspær og køkkener robotmales ved hjælp af automatisk programmering.

Offline programmering hitter i bilindustrien
Inropas offline programmering er især populær i den tyske og engelske bilindustri, hvor det er for dyrt at stoppe en produktion i flere timer for at omprogrammere robotter. I stedet kan de ansatte simulere programmet på computer og for eksempel se, om robotarme kolliderer med emner.

- Vi prøver at tage stresset ud af robotprogrammeringen, siger Henrik Andersen, hvis største kunder kører i treholdsskift med 15-20 robotceller, hvor der ikke er tid til produktionsstop.

Kofangere er en niche i nichen
Det er primært underleverandører til bilindustrien, som Inropa sælger til. Og som en hel niche i robotmalingsnichen, fortæller Henrik Andersen, at Inropa har flere kunder, som fremstiller kofangere.

- For nyligt besøgte jeg en ny kunde i det sydtyske, som maler 7.500 kofangere i døgnet, siger Inropas direktør og tilføjer, at det har taget mange år at komme ind i kofangerindustrien via salgskanaler.

Vil arbejde med alle robotfabrikater
Men succesen skyldes ikke blot hårdt benarbejde.

Inropas mål er, at softwareprogrammerne skal kunne bruges af alle robotmærker.

- P.t. kan vi levere til 16-17 forskellige mærker. Det er højt værdsat blandt kunder, som får langt større valgfrihed, når de skal investere i nye robotceller. Til gengæld er det også vores interne udfordring at kende de enkelte robottypers små svagheder, siger Henrik Andersen.

Han påpeger samtidig, at Inropas software ”kun” skal bruges til robotmaling og ingen andre robotfunktioner. For kunderne efterspørger så simpel og brugervenlig software som muligt.

- Så vi skal have fjernet alt det der robothalløj udenom. Robotten skal kunne male og ikke andet. Vi laver det så simpelt som muligt.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.172