23948sdkhjf

Modulbaseret produktion giver gevinst

Stribevis af industrivirksomheder glemmer at tilpasse deres produktportefølje. Det kan koste dyrt, når antallet af produkter bliver uoverskueligt.
I en krisetid får iveren efter nye kunder og omsætning ofte omkostningerne til at eksplodere og produktiviteten til at dale i mange industrivirksomheder.

For hver enkelt kunde får tilpasset produkterne lige efter deres behov og ønsker, også selvom det ikke er rentabelt for virksomheden.

Men når krisen er ovre, glemmer mange industrivirksomheder at rydde op i produktporteføljen og forenkle produktionsprocessen.

Sådan lyder det fra konsulentvirksomheden Worm Development, der hjælper virksomheder med produktkonfigurering, og er Simplimize-certificerede rådgivere.

- Mange industrivirksomheder får opbygget en alt for stor og kompleks produktportefølje med et hav af varianter, som næsten kan det samme, men som alligevel håndteres forskelligt i produktion, udvikling og salg. Under krisen har man været tilbøjelige til at kundetilpasse alt for meget og fortsætte med at udvikle nye produkter næsten fra bunden, når kunderne ringer, frem for at genbruge kendte løsninger, siger Rasmus Pedersen, partner i Worm Development.

Han fortæller, at mange virksomheder under krisen har haft fordel af at trimme deres processer ved hjælp af den meget udbredte Lean-metode

Til gengæld har de forsømt at komme kompleksiteten til livs i deres produktprogrammer.

Nemmere automatisering
Forenklingsmetoden handler ikke om bare at skære en række af de mindre sælgende produkter fra.

Det handler i stedet om at forenkle og opbygge en modulbaseret produktportefølje.

Det foregår blandt andet med modularisering og produktplatforme, som man kender fra bilfabrikkerne, og som også med fordel kan anvendes i mindre og mellemstore virksomheder.

Her opbygger man en portefølje med en mindre kerne af grundprodukter, som så kan moduleres alt efter kundernes præcise behov.

- Man kan med fordel lave en slags grundskrift, som man så kan bygge videre med på forskellige moduler. Især hvis man går med tanker om automatisering af produktionen. Hvis man vil indføre robotter, så er det nemmere, hvis man har relativt få standardmoduler, som kan justeres til sidst i produktionsprocessen, siger Rasmus Pedersen.

CC Jensen fik overblikket tilbage
Når både omsætning og indtjening vokser og vokser, så har antallet af produktvarianter det også med at vokse.

Det er netop, hvad der skete hos oliefiltreringsvirksomheden CC Jensen fra Svendborg. 300 ansatte omsatte netto sidste år for næsten 400 mio. kr.

- Vi har mange kreative og dygtige medarbejdere, som hele tiden udvikler nye produkter. Men vi har tidligere været ret dårlige til at forsimple og aflive produktvarianter. Både vores sælgere og teknikere er dedikerede og har deres egne hjertebørn blandt produkterne, siger Jens Fich, teknisk direktør i CC Jensen.

De komplicerede olievedligeholdelsessystemer fra CC Jensen leveres til en række forskellige applikationer, og tidligere har der været mange tusinde kombinationsmuligheder for en enkelt enhed.

- Hver enkelt medarbejder havde ikke en jordisk chance for at kunne overskue hele produktprogrammet, ligesom der har været en del usikkerhed om, hvem der egentlig havde ansvaret for, hvilke nye produkter vi tog ind i programmet, og hvilke der skulle ud.

Forenkling giver ro
For tre år siden var CC Jensen i gang med en strategiproces, og ledelsen begyndte at spekulere over, hvordan produktprogrammet ville se ud, hvis virksomheden voksede til dobbelt størrelse.

- Det ville blive alt for komplekst. Den tankeleg fik os i gang med et forenklingsforløb, hvor vi blandt andet sammen med Worm Development har gennemgået hele vores organisation og produktprogram. Det har resulteret i færre produktvarianter, og at vi fået skabt en mere strømlinet ordreproces og blandt andet placeret ansvaret for vores produktprogram hos en leder, siger Jens Fich.

Oprydning gennemført
Her tre år senere er der ryddet op i kataloget, og det har givet en meget større ro i hele virksomheden.

- Det handler ikke bare om at få færre varianter, men at få strømlinet hele vores ordreproces. Fleksibilitet er et nøgleord, når vi skal skabe værdi for vores kunder, og ved at have et mere overskueligt produktprogram, kan vi også nemmere udforme de skræddersyede løsninger, siger Jens Fich.

Derfor er hele processen blevet døbt "From puzzle to lego", hvor puslespillet med 1.000 unikke brikker skal erstattes af færre legoklodser, der kan kombineres i uendeligt mange udgaver.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078