23948sdkhjf

Metaldirektør: Vejen til viden er bumpet

Et samarbejde mellem Olsen Metaltrykkeri og DTU Scion har udviklet nye produktionsteknologier og givet virksomheden adgang til nye brancher. Ejer og direktør Stig Nalbandian fortæller om samarbejdet med forskere og ingeniørstuderende i projektet "Viden som vækstmotor".
Hvordan kom Olsen Metaltrykkeri i kontakt med DTU?
- I årene efter finanskrisen kunne jeg se, at vi var nødt til at udvikle vores kompetencer og produkter, hvis vi skulle kunne fortsætte på længere sigt. På en konference om samarbejde mellem forskning og virksomheder fik jeg nævnt, at vi gerne ville ind i flyindustrien og havde behov for øget dokumentation. Efterfølgende blev vi kontaktet af DTU Scion, der gerne ville have os med i projektet "Viden som vækstmotor".

Hvad har samarbejdet betydet for Olsen Metaltrykkeri?
- Vi har endnu ikke fået hul igennem til flyindustrien, selvom det snart er fire år siden, vi startede projektet. Men efter DTU har været herude og lave kapabilitetsstudier af vores maskiner og produktion, så ved vi mere præcist, hvad der er sket undervejs i produktionen. Det har gjort os i stand til at udvikle nye teknologier, blandt andet inden for flowformning, som vi ikke havde kompetencerne til tidligere. Vi havde ikke kunnet bevæge os ind i nye brancher uden den viden.

Hvad skal man være opmærksom på, før man lukker forskere og studerende ind i produktionen?
- I starten talte vi ret meget forbi hinanden. Jeg kom med et konkret behov, men vidste ikke, hvad DTU kunne tilbyde. Forskerne har en enorm viden, men havde svært ved at gennemskue, hvordan de skulle omsætte den viden til praksis. Man skal have en god portion tålmodighed den første måned eller to. Det var en enormt positiv oplevelse at slippe to ingeniørstuderende løs i værkstedet et halvt år, og vi fastansatte faktisk den ene efterfølgende.

Hvad skal der til for at få succes med vidensbaserede projekter som jeres?
- Det er heller ikke altid, den oprindelige målsætning bliver indfriet. Men uanset hvad, så får man næsten altid gavn af at få ny viden og input fra eksterne. Vi bliver også ved med at søge nye samarbejdspartnere. Netop nu overvejer vi at søge midler hos InnoBooster til at fortsætte vores projekt om teknisk dokumentation til flyindustrien.

Hvordan kan man styrke samarbejdet mellem offentlig forskning og private industrivirksomheder?
Det vælter ind med tilbud til højre og venstre, og som en lille virksomhed kan det være svært at navigere i de mange muligheder. Så hvis en ordning fungerer godt, så behold den, i stedet for at skifte navnet ud eller ændre på indholdet. Det er ofte kun ved et tilfælde, at man opdager, hvem man kan søge, og hvem der kan hjælpe med hvilke kompetencer.

Hvordan kommer man bedst i gang med vidensbaseret innovation i metalindustrien?
- Man skal turde bevæge sig ud af kravlegården. Man får ikke ny teknologi eller viden forærende uden selv at investere nogle ressourcer, eksempelvis tid.

Hvor tæt er I på at kunne blive underleverandør til flyindustrien?
- Vi kommer nok ikke til at levere de første metalringe i 2017, som køreplanen egentlig havde forudsagt, men vi arbejder ufortrødent videre. Vi har fået en masse viden om, hvad hver enkelt maskine kan, så vi kan levere til meget fine tolerancer.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078