23948sdkhjf

Aluminium giver lette gevinster

Med aluminium kan der spares vægt. Polske Aluship er specialist i at bygge hele skibe og dele til skibe i aluminium.
Aluminium er et dejligt materiale.

Det bruges typisk, hvor der skal spares vægt. En tommelfingerregel siger, at en konstruktion i aluminium vejer det halve af en tilsvarende i stål. Vægtfylden er kun 2,7 imod ståls 7,8 g/cm3. Aluminium er derimod mindre stærkt, og trækstyrken er det halve af ståls.

Samtidig er aluminium mindre stift og giver mere efter overfor mekanisk påvirkning, fordi elasticitetsmodulet er en tredjedel af ståls. Men denne materialeegenskab kan der kompenseres for gennem design med et større inertimoment i konstruktionen.

Aluminium er korrosionsbestandigt i modsætning til jern, der ruster. Udsat for fugt og vand, og det er det jo i det maritime miljø, dannes et tyndt lag på overfladen af Al2O3, som hindrer videre korrosion.

Dette lag er hårdt og slidbestandigt, men hvis det skulle få skrammer, vil der straks blive dannet en ny beskyttende hinde af Al2O3.

Pas på
Der er dog én ting, man skal være opmærksom på. Galvanisk korrosion skal undgås. I den såkaldte elektrokemiske spændingsrække er aluminium mindre ædelt end stål.

Det vil sige, at aluminium i direkte kontakt med stål i fugtigt miljø, tæres bort. Det kan undgås ved mellemlæg ved pladesamlinger jern/aluminium, skiver og hylser af plast ved boltesamlinger.

Polske Aluship, som er hjemmehørende i havnebyen Danzig, er specialist i at bygge hele skibe og dele til skibe i aluminium. Det gælder færger, fiskeskibe og overbygninger til luksusyachts og til store krydstogtskibe. Komponenter til store skibe transporteres på pram til værfter som eksempelvis Meyer Werft i Papenburg.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.252