23948sdkhjf

GEA Danmark: Bæredygtighed er fremtidens nøgleord

GEA Danmark effektiviserer og udvikler hele vejen rundt om kundernes fødevareproduktion - på årets FoodTech vises eksempler på den innovative tankegang.
GEA Danmark er på FoodTech klar til at præsentere de løsninger, som skal hjælpe fødevareproducenterne til succes på det danske og globale fødevaremarked.

Og nøgleordet er bæredygtighed. Det slår GEA Danmarks administrerende direktør Per Lauritsen fast.

- Det gælder bæredygtighed i alle led af produktionen, og det stiller krav til en virksomhed som GEA Danmark. Vores fornemmeste opgave er at levere så energieffektive produktions- og pakkeanlæg som muligt. Det gælder ikke kun i forhold til deres strømforbrug og eventuelle vandforbrug, men også ved at vi lytter til kunderne og hjælper dem med at få mere ud af råvarerne i deres produktion, siger Per Lauritsen.

Fra vallestrøm til proteinpulver

GEA Danmark har flere eksempler på, at GEA’s innovative løsninger har resulteret i nye produkter for kunderne. For eksempel har udviklingen i membranfiltrering betydet nye produkter for osteproducenter.

- Tidligere blev vallestrømmen anset for at være et affaldsprodukt. I dag er det muligt at skille proteinerne fra vallen, og derfor har producenterne fået nye produkter på hylderne som eksempelvis proteinpulver til bodybuildere, siger Per Lauritsen.

Han påpeger, at GEA Danmark besidder den viden, der kan hjælpe kunderne ud på de globale markeder.

- I 2050 vil der være ni milliarder munde at mætte i hele verden. Det vil betyde en række helt nye fødevarer fra kilder, vi i dag i den vestlige verden end ikke tænker på at spise som eksempelvis insekter. Som leverandør af procesanlæg til producenterne i Danmark, skal vi kunne tilpasse os disse tendenser så tilpas tidligt, at vi er klar, når vores kunder eller forbrugerne efterspørger det, siger han.

Økologi stiller krav

Et andet nøgleord for GEA Danmark er økologi. I Danmark stiger både udbuddet og efterspørgslen efter økologiske varer.

- Ofte er disse varer dyrket lokalt, ligesom der kommer flere mindre og mellemstore fødevareproducenter fx af forskellige økologiske kødprodukter. Her skal vi i GEA Danmark være i stand til at levere effektive produktionsanlæg, selvom de er i mindre skala, end vi har været vant til, siger Per Lauritsen.

Netop dialogen med de mindre og mellemstore fødevareproducenter har været et fokusområde for GEA Danmark.

- Vi er kendt for ikke at forlade kunden, før alting fungerer 110 procent. Til gengæld haltede det på gennemsigtighed i forhold til, hvor man skulle henvende sig i GEA ved behov for køb af nye anlæg og ved behov for efterfølgende service. Det var nogle af de helt væsentlige årsager til, at vi indførte vores nye strategi for GEA Danmark for bedre at kunne betjene og servicere hver enkelt kunde, forklarer den administrerende direktør.

GEA Danmark en succes

Gevinsten ved GEA Danmarks nye strategi har været synlig med det samme.

- Vi har set kunder, der tidligere var nødt til at have rigtig mange kontaktpunkter ind i hele GEA. I dag er der kun ét, og det gør en kæmpe forskel for både kunderne og os. Vi har oprettet en række teams, der hver arbejder med nøje definerede industrier og som har adgang til alle GEA’s produkter. På den måde skaber vi grundlaget for en langt mere frugtbar dialog med vores kunder om deres behov, hvordan vi bedst kan møde dem, og hvordan vi tilfører mest mulig værdi til deres produktion, forklarer Per Lauritsen.

Et mål for GEA Danmark er da også at tilføje nye sider til historien om GEA.

- Vi arbejder hårdt på, at vi ikke kun bliver set som en leverandør af maskiner, men som en strategisk samarbejdspartner. Samtidig oplever vi, at den ny organisation giver os den agilitet, som kan bringe os tættere på de mindre og mellemstore virksomheder. Resultaterne viser sig i form af markant stigende ordreindgang på alle områder, og vi vokser i konsekvens heraf markant på antal medarbejdere, siger Per Lauritsen.

Konstant udvikling

Per Lauritsen nævner den nye GEA DeltaPak som et godt eksempel på et produktionsanlæg, der er designet til at møde de mellemstore fødevarevirksomheders behov for at bearbejde og pakke mindre volumen.

Den er også velegnet til de virksomheder, der har behov for at være fleksible eksempelvis, når der skal pakkes sæsonvarer eller pakkes lokalt i mindre skala.

- Vi har i de senere år også haft et meget stort fokus på at reducere eller i bedste fald eliminere affaldet i fødevare- og mejeriproduktionen. Det giver nemlig en lang række fordele som øget udbytte, reduceret strømforbrug, lavere emissioner, reducerede omkostninger til bortskaffelse af affald, udvikling af nye og værdifulde produkter og i visse tilfælde en reduktion af vandforbruget til et meget lavt niveau, siger den administrerende direktør, som vurderer, at GEA’s kunder kan udnytte den bæredygtige produktion på flere fronter.

- Det giver fødevarevirksomhederne en klar konkurrencefordel i de direkte omkostninger og kan også bruges til at profilere virksomhederne overfor deres slutkunder, som jo er forbrugerne.

Et andet eksempel på bæredygtighed er GEA’s avancerede mikro- og nanofiltre, som gør det muligt at rense vand brugt i rengøringen så godt, at det kan genbruges igen og igen.

- Så kort og godt presser vi teknologien til det yderste for at skabe en mere bæredygtig produktion til glæde for alle parter, siger Per Lauritsen.

Artiklen er en del af temaet FoodTech 2016.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.375