23948sdkhjf

Fødevareindustrien går online

Markus Brettschneider, senior vice president i ABB føde- og drikkevaresektion, forudsiger en voldsom digitalisering i fødevareindustrien de næste fem år.
ABB er et globalt teknologiselskab, som er til stede i mere end 100 lande og har cirka 135.000 ansatte. ABB producerer elektrificeringsprodukter, robotter, industriel automation og smarte elnet, som betjener kunder inden for energi, industri samt transport og infrastruktur globalt. Jern & Maskinindustrien mødte Markus Brettschneider, senior vice president i ABB føde- og drikkevaresektion på Foodtech-messen i Herning.

Hvad er særegent ved fødevareindustriens måde at håndtere automation og digitalisering?
- Jeg tror ikke, jeg fornærmer nogen ved at sige, at fødevareindustrien er relativt konservativ og halter en anelse efter, når det kommer til automation, og især digitalisering af produktionen. Den relativt begrænsede brug af robotter er også et tegn på, at fødevareområdet ikke er i front teknologisk. Kombinationen af ekstremt høje krav til hygiejne og fødevaresikkerhed, samt et relativt lavt uddannelsesniveau blandt produktionsmedarbejdere er også faktorer, der gør, at branchen er blandt de brancher med mindst digitalisering.

Hvor stort er potentialet for digitalisering i fødevareindustrien?
- Undersøgelser viser, at kun omkring 26 procent af fødevareproduktionen er digitaliseret i Europa. Det er markant lavere end det samlede gennemsnit på tværs af alle brancher. Derfor ser vi også, at meget af den teknologi der bliver implementeret i fødevareindustrien egentlig er udviklet i andre brancher. ABB’s Yumi-robot er egentlig udviklet til bilindustrien, men bliver nu flittigt anvendt i fødevareindustrien.

Hvilken type af digitalisering ser du mest potentiale i i fødevareindustrien?
- Den fjerde industrielle revolution er også godt på vej ind over fødevareindustrien og teknologien bag. Vi kommer til at se intelligent software, der ved hjælp af big data kan forudsige, hvornår det er mest fordelagtigt at stoppe produktionen på grund af vedligehold. Vi har eksempler på, at vores algoritmer har reduceret op mod 70 procent af nedetiden.

Hvordan kommer man bedst i gang med en digitalisering uden at investere store summer?
- Digitalisering behøver ikke at være avanceret eller dyrt. Ved hjælp af en række simple sensorer og en app kan du få data om, hvordan en motor fungerer og bliver brugt, og så kan du med intelligent software forudsige nedbrud og dermed bedre kunne planlægge dig ud af problemerne.

Hvordan vil fødevareindustrien se anderledes ud om fem år?
- Selvom graden af digitalisering er forholdsvis lav i dag, så forventer de fleste fødevareproducenter at skrue markant op for det digitale spor. En undersøgelse viser, at fødevareproducenterne forventer, at graden af digitalisering vil stige med 48 procent på bare fem år. Det er meget godt, at selvom graden af digitalisering ikke er voldsom, så har fødevareproducenterne set hvilken vej der er nødvendig at gå ned ad.

Hvordan vil digitalisering af produktionen forbedre indtjeningen?
- I min optik giver øget digitalisering markante forbedringer på tre parametre. Helt simpelt bliver effektiviteten øget på grund af færre driftstop og mere ensartet produktion. Samtidig bliver det muligt at øge kompleksiteten af produktionen, fordi man bedre kan overvåge og teste i realtid. Til sidst, men ikke mindst, kan du reducere energiforbruget markant. Mange bruger eksempelvis ikke vores motorer korrekt, og det koster rigtigt meget i unødvendig energiforbrug samt slitage på motorerne. Ved at kunne overvåge motorerne i realtid digitalt, er du i stand til at geare og anvende motorerne korrekt.

Hvordan arbejder ABB konkret med at implementere digitale teknologier i fødevareindustrien?
- Vi har blandt andet indgået et strategisk samarbejde med Microsoft om deres cloudbaserede integrationsplatform Azure. Det giver en garanti for, at der løbende investeres i platformen. ABB har været med til at installere 70 millioner opkoblede enheder og mere end 70.000 digitale kontrolsystemer, og det næste trin er at udvikle en af verdens største industrielle data-cloud. Samtidig har vi for nyligt introduceret ABB Ability, der kombinerer ABB’s portefølje af digitale løsninger og tjenester på tværs af alle kundesegmenter.

Artiklen er en del af temaet FoodTech 2016.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094