23948sdkhjf

Industrielt design er guld værd

Det handler om at tænke kundens behov og oplevelse ind i forretningsmodellen fra start.

Danmarks verdenskendte sans for at bruge design kan fremover blive en ny vækstmotor for dansk erhvervsliv.

Det fremgår af en ny undersøgelse fra Dansk Design Center og Dansk Industri.

Undersøgelsen viser, at virksomheder, som arbejder systematisk med at bruge design i udviklingen af deres produkter og services, siger, at det styrker indtjeningen, og at det vil få større betydning i fremtiden. Men i dag er det kun 13 procent af virksomhederne, som bruger design strategisk, selv om to ud af tre virksomheder, der bruger design, forventer, at det får stadig større betydning for deres konkurrenceevne.

- Vi kender alle eksempler på fravalg af design - en besværlig tur gennem en lufthavn, hvor det er umuligt at finde rundt, fjernbetjeninger med alt for mange knapper eller online- og mobilløsninger, der ikke er intuitive. Hvis flere virksomheder fra starten af tænker på brugeroplevelser, så vil de kunne høste store gevinster. Det er jo tankevækkende, at 74 procent af de virksomheder, der bruger design, oplever, at det har positiv betydning for deres bundlinje, siger underdirektør i Dansk Industri Charlotte Rønhof.

- Undersøgelsen viser, at 58 procent af danske virksomheder anvender design, og at virksomhederne opfatter design som et konkurrenceparameter af stigende vigtighed. Den viser dog samtidig, at det stadig er de færreste - 13 procent - som bruger design på den måde, der ifølge svarene i undersøgelsen giver mest værdi, nemlig som en central og styrende komponent i arbejdet med forretningsudvikling.

Betdyning af design stiger

Undersøgelsen, som er foretaget af Epinion blandt 805 virksomheder, viser desuden, at 67 procent af de virksomheder, der anvender design, forventer, at design bliver et vigtigere konkurrenceparameter over de næste fem år

- Det afspejler en generel udvikling lige nu, som vi for eksempel ser i USA i Silicon Valley, hvor designmetoder og designtænkning vinder frem som strategisk værktøj til forretningsudvikling med dyb empatisk indsigt i brugeres og kunders liv og behov. Samtidig burde vi i Danmark potentielt stå godt på banen som designnation med en stærk arv og et godt brand internationalt - især hvis vi i endnu højere grad bruger design som værktøj til innovation og udvikling af nye forretningsmodeller og koncepter, siger CEO for Dansk Design Center Christian Bason.

- Den gode nyhed er, at det hverken behøver at kræve massive investeringer eller komplekse forløb at engagere sig mere med design som leder eller som virksomhed. Og fra vores arbejde med at etablere innovationspartnerskaber mellem erhvervsliv og designere ved vi, at mange virksomheder får en positiv overraskelse, når de involverer sig med design på et forretningsmæssigt avanceret niveau. Det viser sig ofte at være en genvej til nye løsninger og vækst, siger Christian Bason.

DDC og DI præsenterede undersøgelsens resultater på konferencen Design Delivers i Industriens Hus den 30. november, hvor virksomhederne vil kunne få undersøgelsen sat i kontekst af en række stærke fagfolk og ikke mindst hente sparring og inspiration hos kolleger, der anvender design på forskellig vis.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079