23948sdkhjf

Nyt center vil afmontere digitale barrierer

Teknologisk Institut i Taastrup opretter til november et nyt demonstrationscenter, som skal vise det store praktiske potentiale ved Internet of Things (IoT) teknologier. Vi har talt med Jan Overgaard, sektionsleder hos Teknologisk Institut og leder af det kommende demonstrationscenter.

Hvorfor er der brug for et demonstrationscenter for Internet of Things-teknologier?

- Der tales og skrives meget om Internet of Things (IoT), altså hvordan man kobler maskiner og udstyr op via internettet for at få mere data ud om maskinens performance eller kundernes adfærd. Teknologien er her, men mange ved ikke hvordan, de udnytter den optimalt. Grundlæggende handler IoT om, at virksomheder kan blive bedre til at optimere driften, interagere med kunder og dermed øge omsætningen ved hjælp af detaljeret data og viden om maskiner og kunder. Med vores IoT-demonstrationscenter vil vi konkret vise, hvordan IoT kan anvendes i kendte kontekster.

Hvad kan fremstillingsindustrien lære af detailhandlen?

- Det er ikke nok kun at fokusere på optimering af produktionen. B2B-virksomheder skal også lære af deres kunders adfærd og sørge for at hjælpe kunderne med at kombinere de rigtige produkter og gøre produktkataloget mere tilgængeligt. Fremstillingsindustrien har måske til tider lidt en tendens til at glemme de enormt mange og gode informationer, som man får ind fra kunderne. Vi vil også demonstrere teknologi, som lader udvalgte varer ‘kommunikere’ med kunderne: Når en kunde tager en vare for at se nærmere på den, vises der relevant information om varen på en skærm, for eksempel en beskrivelse af særlige funktioner i varen, eller sammenligning med lignende varer.

Hvad kommer man til at møde og se i det nye demonstrationscenter?

- Vi starter med at fokusere på detailhandlen, som i dag er presset af e-handel, men på sigt vil vi gerne udvide til også at vise løsninger til industrien. Vi opbygger en fysisk detailbutik, som samler og demonstrerer teknologier som RFID tagging af varer, bluetooth, intelligente kameraer, beacons og akustiske lydsensorer.

Hvordan navigerer man som en lille eller mellemstor virksomhed i den store teknologi-jungle af IoT-muligheder?

- Det er heller ikke helt nemt. Men priserne rasler for tiden ned på udstyret, så i dag kan du med en RFID-læser i loftet på lageret, og RFID-tags på dine produkter løbende monitorere dit varelager uden fysisk at gå rundt og scanne varerne på hylderne. Tidligere kostede et RFID-tag tre-fire kroner, men i dag er prisen nede på 14 øre per tag, og så kan det pludselig bedre betale sig.

Hvad er det, vi vil vide om kunderne?

- Med IoT og big data kan man registrere og analysere kundeadfærd meget nøjagtigt. Det ved de fleste nok, at man kan gøre i en webshop, men med sensorer kan man også gøre det i den fysiske butik. Man kan eksempelvis analysere kundernes bevægelsesmønstre rundt i butikken, og på den baggrund kan man optimere placeringen af forskellige typer varer i butikken. Det kunne man godt lade sig inspirere af i industrien.

Hvordan kommer man i gang med digitalisering og IoT?

- En virksomhed, som ikke har væsentlig erfaring med digitalisering, starter med at se på hvilke data, man måske allerede har, som kan bruges til at få de første erfaringer med udnyttelse af data. Det lyder måske lidt kedeligt, men man kan jo altid tilføje noget mere. Generelt anbefaler vi virksomheder at tænke stort, men starte småt: Det vil sige at se på forretningen i sin helhed og overveje, om hele - eller dele af - forretningen kunne gøres på en helt ny måde, og så lægge en lidt mere langsigtet plan, hvor de første skridt er små og overkommelige og i sig selv vil give værdi.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079