23948sdkhjf

Førerløse trucks finder vej til lagrene overalt i landet

Automatiske og førerløse trucks er allerede dagligdag hos mange virksomheder herhjemme. Udviklingen fortsætter, og hos Toyota Material Handling oplever man en eksplosiv interesse netop nu.

Den førerløse teknologi står på spring – både inden for personbiler og lastbiler; men inden for gaffeltrucks og lagerudstyr har førerløse køretøjer eksisteret i flere år. Interessen for disse løsninger er nærmest eksploderet de senere år.

Det mærker man hos Toyota Material Handling, der er en af de førende virksomheder på dette felt. Virksomheden er i forvejen en af de største leverandører af gaffeltrucks og intern transportmateriel i Danmark, og nu satses kraftigt på automatisering af industrien og transportbranchen.

- Vi er i gang med at opbygge en afdeling for automatiske løsninger, forklarer sales manager Jan Jakobsen, der er ansvarlig for salget øst for Storebælt.

Interessen for førerløse trucks er enormt stigende i øjeblikket. Der bliver udviklet en masse ny software og nogle nye måder at håndtere gods på. Der udvikles nye maskiner, som kan rumme de mange ønsker og behov, fortæller Jan Jakobsen, og fortsætter:

- Det gør, at vi sammen med kunderne kan skabe nye løsninger og tilbyde nye muligheder. Løsningerne svinger fra simple interne transporter, hvor systemet bliver aktiveret af simple signaler, eller løsningen bliver integreret i kundens WMS-system, så vi kan lade de automatiske trucks indlagre gods på kundens reoler, sætte dem i rankebaner til afhentning på terminalen eller stable dem i blokke på lageret, siger han.

Sikkerheden i top
De automatiske trucks er programmeret til at køre i nogle bestemte baner, som følges til punkt og prikke. Scannere danner et slags hegn rundt om maskinen med lyssensorer. Hvis man bryder lyset, standser maskinen eller sætter farten ned afhængig af, hvor langt væk personen er fra trucken.

Det er meningen, at disse selvkørende trucks skal fungere i selskab med mennesker og andre maskiner. Derfor er sikkerhed et rigtig stort tema. Det er vigtigt, at vi kan sikre, at trucken ikke kører ind i mennesker, siger Jan Jakobsen.

Ombyggede standardtrucks
For mange af producenternes vedkommende er automatiske trucks ombyggede standard trucks.

Man monterer en navigationsscanner på toppen af trucken og sætter sensorer hele vejen rundt omkring maskinen. Desuden skal der sættes reflektorer op langs den rute, som trucken kører på lageret. Når scanneren på trucken sender et signal, rammer det reflektorerne, som sender signalet tilbage til trucken. Det skaber nogle referencer, så trucken kan navigere.

Faktisk er det et system, der blev udviklet for over 15 år siden. Det er meget driftssikkert og meget præcist. Vi kan positionere trucken med 10 mm nøjagtighed, siger Jan Jakobsen.

Men der er nye navigationssystemer på vej som kan leveres indenfor kort tid – hvor naturlig navigation kan overtage den nuværende type. Derved skal der ikke sættes reflektorer op, men maskine navigerer ud fra referencepunkter i omgivelserne. Implementering gøres derved hurtigere og lettere.

Forandringsledelse
Der stilles store krave til de mennesker, der implementerer nye systemer i virksomheden, og især når der er tale om, at det betyder arbejdspladser.

- Det er utrolig vigtigt, at ledelsen er god til at informere medarbejderne. Mange frygter, at de automatiske systemer overtager deres arbejdspladser. Det gør de jo i princippet også; men man skal huske på, at disse førerløse systemer er en del af den automatiseringsproces, der skal fastholde arbejdspladser i Danmark eller ligefrem trække arbejdspladser hjem fra udlandet, siger Jan Jakobsen

- Alle er jo usikre for det nye. Der skal vi – og virksomhederne – være gode til at informere om. Det er en stor forandringsproces, som vi skal håndtere korrekt, siger han.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.359