23948sdkhjf

Robotter udfordrer vanetænkningen

Maskinfabrikken HMA på Fyn oplevede, at robotterne ændrede måden at tænke håndværk på.

For tre år siden startede roboteventyret for Maskinfabrikken HMA A/S i Odense. Der flyttede en robotcelle ind i produktionshallen, og 1½ år efter kom endnu en robot ind, og blev en aktiv spiller ved fremstilling og håndtering af diverse maskinkomponenter, hydraulikblokke og reservedele til HMA’s kunder.

Men med robotterne kom også en ny måde at være ordreproducerende virksomhed på, og det har taget noget tid at vænne sig til, siger administrerende direktør for HMA, John Richter.

- Vores håndværkere havde udfordringer ved at se, hvornår det gav mening at bruge robotten. Hvis vi f.eks. satte en ordre på 10 simple emner i gang, så ligger det nærmest genetisk i dem, at gå i gang med at producere straks de får opgaven, og så have syv-otte emner klar ved fyraften. Robotten kan tage seks timer at omstille til opgaven til gengæld ligger der 10 færdige elementer, når vi møder næste morgen, siger John Richter.

For at komme udfordringen i møde, blev der sat ind med uddannelse, ekstern hjælp til robothåndtering og oplæring omkring; hvilke opgaver der skal løses hvordan.

- Vi har motiveret og uddannet og været meget klare i mæglet om, hvilke produkter der køres på robot, og hvad der ikke skal. Vores ansatte har langt fra været robotforskrækkede, men vi har skulle ændre vores måde at tænke processen på, siger han.

Ny måde at tænke produktion
Han tilføjer, at medarbejderne oplevede også at skulle være håndværkere på en ny måde. Fra at være meget eksekverende i deres tilgang til opgaverne, stiller robotterne nu nogle andre krav til operatørerne.

- De medarbejdere som betjener robotcellerne oplever, at jobbet i endnu højere grad, kræver overblik, planlægning og struktur. De fleste serier er ikke større end til et par dages produktion, før der igen skal stilles om, udføres nye gribere, laves nye programmer osv. Nedetiden til omstillinger skal naturligvis begrænses mest muligt og det giver en anden hverdag, hvor det er bydende nødvendigt, at både operatør og ledelse forbereder og prioriterer den robothåndterede produktion maksimalt, siger John Richter.

Samtidig er virksomheden meget opmærksom på, at robotterne ikke altid er den rigtige løsning.

- Vi markedsfører produktion på robotter som noget positivt overfor vores kunder. Robotterne kan levere et ensartet og effektivt resultat, som mange efterspørger. Men det er også vigtigt at sortere i, hvornår robotten giver mening, og hvornår menneskehænder er det bedste værktøj, siger han.

Han tilføjer, at HMA har planer om at anskaffe flere robotter, men indtil videre kniber dog lidt med pladsen. Men der kunne godt komme en mere på programmet allerede i indeværende år.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.203