23948sdkhjf

Webshop for rustfri stål trækker eksporten op

Kun hver tiende danske virksomhed eksporterer digitalt. Men for den jyske stålvirksomhed Dacapo Stainless kommer hver tiende krone fra e-eksport.

Danske virksomheder er kun en my bedre end gennemsnittet i EU, når det gælder eksport via digitale kanaler. Kun en ud af ti danske virksomheder eksporterer online, mens EU-gennemsnittet ligger på 8 procent, skriver erhvervsmediet DIBusiness.dk

- Kun 2 procent af den samlede danske eksport bliver i dag solgt via danske virksomheders udenlandske webshops. Det tal er alt for lavt, hvis vi skal fastholde vores eksportarbejdspladser - og allerhelst få skabt endnu flere arbejdspladser, siger Annette Falberg, branchedirektør i DI Handel.

At det kan lade sig gøre, viser erfaringerne fra den jyske stålvirksomhed Dacapo Stainless. Siden januar 2014 har de solgt rustfri stål til udenlandske kunder via nettet, og i dag er cirka 10 procent af virksomhedens salg e-eksport.

Dacapo Stainless e-eksporterede til 25 forskellige lande i 2016. De fleste produkter er sendt til de skandinaviske og nordeuropæiske lande. I fremtiden vil virksomheden satse yderligere på e-eksport.

- Vi er en vækstvækstvirksomhed, og e-eksport og e-handel bliver to vigtige parametre for os i fremtiden. Rustfri stål er en volumenvare, så det kræver en vis størrelse, hvis vi skal være konkurrencedygtige. Denne kritiske størrelse har vi blandt andet opbygget via digitalt salg til vores eksportmarkeder, siger Jesper Christensen.

DI foreslår at lave e-eksportcenter
For at gøre det nemmere for danske virksomheder at tilgå det store potentiale i e-eksport, foreslår DI, at regeringen laver et e-eksportcenter, hvor danske virksomheder kan få hjælp.

- Vi foreslår, at regeringen bruger 42 mio. kr. det første år på en større samlet satsning på e-eksportområdet, hvor der etableres et nyt center for e-handelseksport. Her skal op mod 10.000 danske virksomheder over en fireårig periode kunne få hjælp til at få styr på lovgivning og logistik, når udlændinge køber varer på deres webshop, siger Annette Falberg til DIBusiness.dk

Pengene skal komme fra de eksisterende erhvervsfremmeordninger, og virksomhederne skal selv betale halvdelen af udgifterne til forløbet. Derudover skal de efterfølgende stille sig gratis til rådighed for andre virksomheder, der står med samme udfordring som dem.

Originalartikel: http://di.dk/dibusiness/nyheder/Pages/Danske-virksomheder-udnytter-ikke-stort-potentiale-i-e-eksport.aspx

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.14