23948sdkhjf

Robotter går til stålet i Nagbøl

Engagerede medarbejdere og brug af robotter bevarer arbejdspladser i Danmark og giver vækst i danske GKN-Wheels. På fabrikken i sønderjyske Nagbøl fremstilles og sælges stålfælge til landbrugsmaskiner i hård konkurrence på et globalt marked.

- Vores danske fabrik i Nagbøl er den mest produktive og bedst sælgende i hele koncernen.

Det siger Lars Lykke, som er direktør i GKN Wheels.

Han henviser til seneste års vækst og en årlig omsætning på cirka 500 mio. kr.

Fabrikken i Nagbøl blev oprettet i år 1900. Den blev i 1972 opkøbt af den britiske koncern GKN, der udvikler og fremstiller mobilitetsløsninger til landbrug, industri og bilindustri. Koncernen har 60.000 medarbejdere i 30 lande og omsætter for 90 mia. kr. årligt.

Fabrikken i Nagbøl er globalt repræsenteret. Fabrikker, der fremstiller landbrugsmaskiner, henvender sig direkte med forespørgsler og ordrer til den danske fabrik.

De globale forhold skaber en benhård konkurrence på markedet for dele til landbrugsmaskiner.

- Landbruget er trængt, siger Lars Lykke.

Vejen frem for landbruget er mere rationel drift herunder brug af stadig større og mere effektive maskiner på markerne. Her kommer GKN Wheels ind i billedet.

Robotter sikrer job
- Med robotter kan vi bevare arbejdspladser i Danmark, siger direktør Lars Lykke, som oplyser, at den første robot kom til fabrikken i 2003. Ti år senere var der 25, og i dag er der 30 robotter i drift på fabrikken i Nagbøl.

GKN Wheels i Nagbøl fremstiller og sælger stålfælge til landbrugsmaskiner. Det være sig mejetærskere, såmaskiner, grønthøstere og gyllesspredere, kort sagt alt, hvad der kører på markerne inklusive de store traktorer.

Der er omkring 250 ansatte på fabrikken i Nagbøl, som arbejder i treholdsskift. Fabrikken er ordreproducerende, og leverer i serier fra ét hjul til 250 hjul. Robotterne tager det "beskidte arbejde" med håndtering af stålfælge fra én arbejdsstation til den næste, vende og dreje fælgen. Det klarer en robot på omkring et halvt minut. Intet menneske ville kunne hamle op med det.

Stålfælgene er store og tunge. De måler i diameter fra 20 tommer til 44 tommer. Manuel håndtering indebærer tunge og skæve løft, som kan være direkte sundhedsskadelige.

To trins overfladebehandling
Stålfælgene overfladebehandles i to trin. Første trin er neddypning i et bad indeholdende en kemisk forbindelse med metallet zink. Denne proces er gennemprøvet teknologi, og anvendes i bilindustrien, hvor hele karrosserier dyppes i bad med zinkholdige forbindelser.

Næste trin er maling. Et tykt lag maling påføres som pulver ad elektrostatisk vej. Efterfølgende hærdes fælgene i ovn. Maling med pulver er mere bestandigt imod ridser og slag end traditionel maling på ført med sprøjtepistol.

Pulveret påføres af en robot. Når robotten er indstillet én gang for alle, opnås en ensartet kvalitet af malearbejdet samtidig med, at det ensformige og trættende manuelle arbejde udført med åndedrætsværn og beskyttende dragt fra isse til fod er fjernet.

Stålfælgene samles med svejsning. Her anvendes svejserobot. Det går ikke alene hurtigere, men giver også mere ensartet kvalitet end manuel svejsning.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094