23948sdkhjf

Fond vil støtte digitale forretningsmodeller

Virksomheder kan høste store gevinster ved at digitalisere forretningen. Alligevel tøver mange. Det vil Industriens Fond lave om på med et nyt initiativ.

Store danske virksomheder er aktive med at skabe digitale forretningsmodeller. Og gevinsterne er ofte tydelige, når forretningsmodellen for alvor foldes ud. Mindre virksomheder derimod hænger lidt i bremsen. Umiddelbart kan det betyde, at virksomhederne går glip af eksport og nye kunder, men det begrænser også muligheden for at indsamle data, som kan bruges til at videreudvikle forretningen fremadrettet.

- Der ligger et stort uforløst potentiale hos danske virksomheder – særligt i fremstillingsindustrien og i B2B-virksomhederne. Ved at udnytte de digitale muligheder inden for innovation, nye forretningsmodeller, afsætning, distribution, kundedialog og markedsføring kan nye kundegrupper nås, og eksport kan skabes på nye markeder. Derfor udbyder Industriens Fond en temaindkaldelse om nye digitale forretningsmodeller, hvor der sættes fokus på implementeringen af digitale værktøjer og strategier i dansk erhvervsliv, siger administrerende direktør Mads Lebech fra Industriens Fond og peger samtidig på en række afledte effekter af at arbejde med øget digitalisering:

- En digital tilgang til virksomhedens eksterne aktiviteter gør det desuden muligt at opsamle og fortolke ny data, der efterfølgende kan bruges til at øge salget, men også til at optimere virksomheden på de indre linjer. Med den nye data in mente kan der arbejdes mere målrettet med produktionsforbedringer, innovation og udvikling af nye forretningsområder og løsninger til kunderne, siger han.

Damp under de digitale kedler
Virksomheder, der digitaliserer, opnår ifølge Industriens Fond ofte store gevinster – blandt andet i form af forbedret effektivitet, større kundeloyalitet og mere viden om kundernes behov og ønsker. Alligevel er der mange virksomheder, der er tilbageholdende overfor at lade forretningen digitalisere. Blandt barriererne nævnes det, at virksomhedens produkter er for komplekse til websalg, at kunderne bliver utilfredse og ikke ønsker at købe online, eller at virksomheden har svært ved at finde de rette medarbejdere og systemer til at løfte opgaven.

- Det er særligt små og mellemstore virksomheder, som er tilbageholdende med at digitalisere. Det er forståeligt nok, for det er en stor opgave at gennemføre sådan en transformation. Når vi nu stiller skarpt på nye digitale forretningsmodeller, er det derfor først og fremmest med øje for de mindre virksomheders udfordringer. De udgør en vigtig del af dansk erhvervsliv, og der ligger et stort uudnyttet potentiale hos dem, siger Mads Lebech om hensigten med den temaindkaldelse, som Industriens Fond søsætter i dag.

Med temaindkaldelsen efterspørger Industriens Fond nye projektforslag, der kan bidrage til at flere danske virksomheder udvikler sin forretning digitalt og bliver i stand til at opsamle de gevinster – forventede såvel som uventede – der følger med digitaliseringen. Projektforslag skal være fonden i hænde senest den 28. september 2017.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11