23948sdkhjf

Japan-aftale åbner gyldne muligheder for danske virksomheder

Der er lyse udsigter for danske virksomheders eksport til Japan som følge af den handelsaftale, Japan og EU er blevet enige om.

Dansk vareeksport til Japan beløb sig i 2016 til 14,5 mia. kr. Men det beløb har nu gode muligheder for at vokse sig meget større, efter at Japan og EU er blevet enige om en handelsaftale.

- Vi kan se, at dansk eksport til Sydkorea er steget med omkring 50 procent, siden handelsaftalen mellem EU og Sydkorea trådte i kraft i 2011, og vi forventer, at den nye handelsaftale vil kunne øge dansk eksport til Japan i mindst samme omfang, når den er godkendt i EU Parlamentet og blandt EU’s medlemslande, hvilket formentlig vil ske i 2019, siger direktør Thomas Bustrup, DI.

Attraktivt marked
Det japanske marked er særdeles attraktivt for danske virksomheder, da landets 127 millioner indbyggere har et samlet privatforbrug på niveau med de 1,3 mia. indbyggere i Kina. Den nye handelsaftale giver danske fødevarevirksomheder nemmere adgang til markedet, da aftalen betyder, at toldsatserne på landbrugs- og fødevareområdet falder. Men den indeholder også mange andre elementer, der sænker omkostningerne eller letter adgangen for alle andre typer af virksomheder. Ikke mindst lægemiddel-industrien og maskinindustrien, hvor danske virksomheder også har en stærk eksport til Japan.

- Noget af det, som danske virksomheder på tværs af sektorer er kendte for i Japan, er, at de har leveret kvalitetsprodukter på et stabilt højt niveau i mange år. Det er virkelig noget, japanerne har øje for, og noget der gør, at danske virksomheder har en høj stjerne hos japanerne. Derfor tror vi også på, at alle typer af danske virksomheder vil kunne drage fordel af denne aftale, siger Thomas Bustrup.

Danske virksomheder skal reagere hurtigt
Aftalen afskaffer også en række tekniske handelshindringer, der har givet mange virksomheder ekstraomkostninger på op til 30 procent ved eksport til Japan, og der åbnes op for, at europæiske virksomheder kan byde på offentlige udbud i Japan. De udgør 13 procent af landets BNP, så der er tale om et meget stort muligt marked.

- Mange danske virksomheder har holdt sig væk fra det japanske marked, fordi de har oplevet det som et svært tilgængeligt marked med mange barrierer. Når den her aftale er fuldt implementeret, skulle det gerne blive langt lettere at komme ind på det lukrative japanske marked, siger Thomas Bustrup.

Han opfordrer samtidig virksomheder med interesse i det japanske marked til at reagere hurtigt og gerne søge hjælp i DI.

- I DI er vi klar med hjælp og rådgivning til både de virksomheder, der har etableret sig i Japan og dem, der endnu kun ser det som en mulighed, siger Thomas Bustrup.

Artiklen er bragt i samarbejde med DI Business - http://di.dk/business

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094