23948sdkhjf

Succesfuldt turnaround hos Weissenborn

Vejle-virksomheden har bevidst satset på kvalitetsforbedringer og øget kontrol. Det har givet bonus og har bragt virksomheden tilbage på ret kurs.
Efter en omfattende turnaround og en benhård prioritering af ydelserne har maskinfabrikken Weissenborn evnet at fastholde og udvikle sin position som nøgleleverandør til vindmølleindustrien. Det er en position, der ikke blot tæller leverancer til de danske aktører på hjemmemarkedet, men omfatter vindmølleproducenter over hele verden. Weissenborn leverer således kritiske komponenter til vindmøller, der ellers fremstilles på fjerne markeder som USA, og i Skotland, Tyskland og Spanien.

Vejen dertil er gået via en omfattende proces, der både indebærer ISO-certificering og etablering af egen svejsekontrol i form af en NDT-afdeling, der kan udføre de såkaldte NDT-tests (Non Destructive Tests). Det er en kontrol, som de fleste virksomheder i Weissenborns størrelse vælger at købe eksternt.

Skal have de strengeste systemer
Men da netop kvalitet og sikkerhed spiller en stor rolle for aftagerne af fabrikkens produkter, har det været afgørende for virksomheden selv at kunne håndtere kontrolfunktionen.

- Når servicemontøren fra Siemens øverst i vindmølletårnet sætter sikkerhedslinen fast i det beslag, som vi har produceret, lægger han sit liv i vore hænder. Vi skal ganske enkelt have de strengeste systemer til, hvordan vi sikrer kvaliteten. Det er vort unikke tilbud til markedet, siger administrerende direktør og medejer Peter Møller, Weissenborn.

- Samtidig skal vi bevare den fleksibilitet, som vores størrelse virksomhed er kendetegnet ved. Vore værdier er at levere og sikre en kvalitet som de store og være fleksible som de små, tilføjer han.

Fra Vejles smed til specialiseret leverandør
Weissenborn er grundlagt i 1885 og har i mere end et århundrede fungeret som ”Vejles smedeværksted”, hvor man kunne få fremstillet alt i jern, hvad enten man skulle bruge et enkelt eksemplar af et trappegelænder eller en større serie af ensartede produkter.

Den strategi har firmaet kunnet overleve på i mange år, men omkring år 2005 begyndte virksomheden for alvor at lide under, at man spredte sig over for mange områder og ikke kunne opnå en reel specialisering. Omsætning og indtjening faldt.

I 2006 præsenterede Weissenborn et markant underskud og begyndte at se sig om efter nye kræfter, der kunne føre virksomheden videre.

37 % vækst i 2010
Valget faldt på Peter Møller, som med en industriel og salgsmæssig baggrund havde en god baggrund for at gå ind i en genopretningsproces. Peter Møllers betingelse var medejerskab, og han købte fra starten 20 % af virksomheden.

- Vi iværksatte en proces, der var hård, og som betød et brud med, hvordan man hidtil havde gjort. Målet var at skabe en niche, hvor vi kunne agere på egne præmisser frem for at forsøge at levere det, alle andre maskinfabrikker kan, så vi ikke udelukkende skulle konkurrere på prisen. Vi valgte blandt andet at satse på svejsede komponenter i aluminium. Vi skal være en højt specialiseret leverandør i markedet for at sikre vores fremtidige platform, fortæller Peter Møller.

2007 blev brugt på at rydde op og få dårlige sager ud af systemet. 2008 blev en umiddelbar succes med en vækst på 80 % og stadig flere ordrer i aluminium. 2009 var i første omgang præget af stor aktivitet, herefter ramte krisen, og i løbet af året blev omsætning og medarbejdertal halveret. 2010 er brugt på at udvikle nye kvalitetsmål og videreudvikle organisationen, så den kan matche kravene, blandt andet gennem oprettelsen af egen NDT-afdeling. Medarbejdertallet er oppe på 34, og der lejes yderligere lokaler. Væksten har i 2010 været 37 %.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11