På den grønne bølge
Løsningen er enkel, og der spares både brændstof og tonsvis af CO2 i atmosfæren. Faktisk er løsningen så oplagt, at man hos Scandlines undrer sig over, at man på søfartsområdet er blevet first mover, når det handler om indførelse af grøn teknologi, men sådan er det. Ingen andre steder i verden ses en hybridfærge af den størrelse, som i dag sejler på Rødby-Puttgarden.
At det overhovedet kan lade sig gøre for Scandlines at tage det grønne skridt, skyldes naturligvis investeringsvillighed hos rederiets ejere, og det er her, der skal lyde et opråb. For der er hele vejen rundt i fremstillingsindustrien brug for den nødvendige kapital for at finde og udvikle fremtidens løsninger - både for procesvirksomheder og metal- og maskinfabrikkerne.
Der er brug for tillid til de løsninger, som vi i Danmark og resten af verden skal leve af i fremtiden. På søfartsområdet er det nemt at se de næste skridt, og i Scandlines tekniske ledelse tænker man allerede i dag på brændelsceller og 100 procent batteridrevne færger på specielt de korte ruter. Og det er jo ikke svært at forestille sig et skib, der kobler sig op på en storskala stikkontakt, når færgen ligger til kaj. Og hvis så strøm fra vand, vind eller andre vedvarende kilder fyldes færgens batterier op, så er den bæredygtige løsning tæt på fuldendt. Der er brug for investeringer i smarte løsninger, og der er brug for tillid til, at det koster både tid og penge at udvikle fremtidens løsninger på industriområdet. Og investeringerne skal komme både fra industrien selv, og de store investorer, som holder til på sidelinien.