23948sdkhjf

Finslibning kan ifølge Carl Hassing mindske friktionen i kuglelejer

Kuglelejer og rullelejer kan laves, så de får betydelig mindre friktion. Faktisk kan friktionen i kuglelejer ved hjælp af finslibning nedsættes med helt op til 30 procent. Det oplyser Carl Hassing A/S og Hassing Gruppen.
Industrien er i dag mere og mere opmærksom på, hvordan der kan spares på energien - ikke mindst i forbindelse med driften af roterende maskineri.

Bedre og mere præcis slibning af kugler og lejer, mere effektive smøremidler og bedre tætning af lejerne kan alt sammen medvirke til at mindske friktionen i kuglelejer og rullelejer, forlyder det fra Carl Hassing A/S og Hassing Gruppen.

Og friktionsfrie kuglelejer sparer på energien.

En meget fin slibning af både kugler og lejer mindske friktionen, så tolerancen i lejet kan holdes meget lille.

Samtidig kan smøremidlerne fremstilles tyndere end hidtil, og også sæbens struktur kan ændres, så det hele glider lettere, og der skal bruges så lidt kraft som muligt for at opnå den ønskede effekt.

Brugen af sparelejer

En anden metode, der gør, at man kan opnå mere effekt med mindre kraft, kan være at tage en rulle ud af rullelejet eller en kugle ud af kuglelejet.

Hvis man har ni kugler i stedet for ti kugler i et kugleleje, opnår man nemlig tilsvarende mindre friktion.

Et kugleleje med ni kugler kan bære lidt mindre end et kugleleje med ti kugler, men i mange tilfælde har det ingen reel betydning, om man benytter et såkaldt spareleje.

Faktisk vurderer eksperter, at helt op mod 80 procent af alle motorer kan fungere med sparelejer frem for almindelige kuglelejer.

Og selvom sparelejet kun udgør en lille energibesparelse i forhold til et almindelig kugleleje, løber energibesparelsen alligevel op.

Især hvis motoren er i funktion mange timer dagligt.Ÿ
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079