Choose language Forside > ArtikelvisningSkip Navigation Links Tirsdag 22. juli 2014
Annoncepriser / Kontakt  

Parker Hannifin skifter stil
16. oktober 2007 / Proces / Af Henrik Fougt hf@proces-teknik.dk
Print Tip Debat
Når Parker Hannifin viser sine samlede muskler, står det klart, at her er tale om en markedsleder. Sådan skal det også være i Danmark, fastslår den nyligt tiltrådte administrerende direktør Lone Tikkanen.
Udvikling
I en tid, hvor mange mindre virksomheder opkøbes af andre og bliver til store koncerner, kan det være svært som bruger, at rede på, hvem der i grunden hører til hvor. Et eksempel er handels- og produktionsvirksomheden Parker Hannifin, der i dag tæller over 70.000 medarbejdere på globalt plan og er oppe på 120 medarbejdere i Danmark. Det bliver den nye danske direktørs opgave at få sat struktur på virksomheden og samtidig holde fast i væksten:
- Parker i Danmark er 12 doblet på ti år. Den enorme vækst har medført et behov for at omforme strukturen, så den bliver mere effektiv og meget service- og kundeorienteret. Vi skal ind og se på alle vores specialkompetencer og så udnytte dem optimalt. Når man når vores størrelse, skal stordriftfordelene også høstes, fastslår Lone Tikkanen, der har fået ansvaret for Parker Hannifin Danmark A/S efter hun gennem en kort årrække har tilført koncernens datterselskab Domnick Hunter en massiv vækst.
Industri komponenter
Parker Hannifin dækker over en lang række industrikomponenter, hvoraf hydraulik, nok er mest kendt, men desuden leveres produkter til pneumatik, connectors, elektriske føringer, filtersystemer, styringer, instrumenter, pakninger med mere. En del af komponenterne leveres via danske leverandører, andre kommer direkte fra Parker og i nogle tilfælde begge dele.
- I takt med, at Parker har opkøbt fabrikker er der opstået dette miks. Vi har ikke ønsket at skille os af med de danske leverandører af vores udstyr, når de nu har gjort det godt. Der er tale om virksomheder som eksempelvis Grene, AVN Gruppen og PMC. I sidste ende er det jo samme slutkunde, så vi har ikke ønsket at gå ind og selv overtage markedet, siger Lone Tikkanen.
Men for at kunne servicere salgskanalen og kunderne oprettes Parker Store, en slags mini Silvan til at varetage vedligehold og eftersalg i Århus og Esbjerg.
- Vi skal være tilstede der hvor vores kunder er i eksempelvis vindmølle- og offshorebrancherne, mener Lone Tikkanen.
Lean flytter ind
Et vigtigt redskab til at få styr på hele den voksende forretning er indførsel af Lean. Der er ansat en Lean-manager og Lone Tikkanen ser frem til at arbejde The Lean Way:
- Det bliver meget spændende og kommer til at understrege, at vi har fokus på kunderne og vil være bedre til at opfylde deres krav. Vi kommer til at ændre i vores organisation og markedet vil også opleve en forandring.
Vi vil til at være mere synlige, understreger Lone Tikkanen, der har haft ansvaret siden 1. maj 2007.
 
 
Billedgalleri (1/2)
Vis originalbillede
Siden 1. maj 2007 har Lone Tikkanen haft ansvaret for Parker Hannifin Danmark A/S.
 Læs også...
11. september 2009 kl. 9:15
ParkerStore hos Boldsen
23. december 2010 kl. 9:00
TK Energi får 15 mio. kr. i ny kapital fra Vækstfonden
1. december 2010
Unlimited possibilities
23. september 2010 kl. 11:30
Delcam’s Tribrid Modelling produces “Waffle" phone first at LG
7. februar 2011 kl. 13:45
Advanced 3D visualization with ArtiosCAD
24. april 2014
Nye medarbejdere hos Alectia
Tip en ven...
Dit navn:
*
Din email:
*
Til email:
*


0
Skriv en kommentar!
Her har du mulighed for at skrive din uforbeholdne mening.
For at kunne deltage i debatten, skal du være logget ind.
Er du endnu ikke oprettet som bruger kan du gøre det her. Det tager kun et øjeblik.
LOG IND
Email:
Password:
Husk mig
Ny bruger
Glemt password
Der er endnu ingen kommentarer til artiklen.





Al materiale på dette site er beskyttet af loven om ophavsret. Billeder og tekst må ikke uden tilladelse kopieres, sælges eller videredistribueres.
Jern og Maskinindustrien
Smedeholm 12-14, 1. th., DK-2730 Herlev | Tel: +45 70 11 37 00 | Email:
red@jernindustri.dk