Choose language Forside > ArtikelvisningSkip Navigation Links Onsdag 26. november 2014
Annoncepriser / Kontakt  

Ny færge i sit rette element
5. december 2011 kl. 8:00 / Virksomheder
Print Tip Debat
Scandlines og P + S værftet i Stralsund har netop fejret en ny milepæl på vejen mod indsættelsen af de to nybygninger ³M/S Berlin² og ³M/S Copenhagen² på ruten Gedser-Rostock.
SØSÆTNING
I fredags kom superfærgen "M/S Berlin" for første gang i kontakt med sit rette element, vandet. Omkring 150 gæster fra den politiske verden og erhvervslivet var mødt op, da Mecklenburg-Vorpommerns ministerpræsident, Erwin Sellering, klokken 10:55 gav det officielle signal til søsætning af den nye superfærge. Også Bengt Pihl, CEO i Scandlines, og Axel Schulz, salgsdirektør for P + S værftet, var til stede, da den tonstunge færge mødte havet for første gang.
"M/S Berlin" skal besejle ruten Gedser-Rostock og forventes at blive indsat i drift i slutningen af ?marts 2012. I maj 2012 forventes færgen "M/S Copenhagen" at følge trop. Begge fartøjer opføres på P + S værftet i Stralsund.
- De nye færger er vores største og vigtigste projekt for fremtiden, og ²M/S Berlin² og ²M/S Copenhagen² understreger vigtigheden af den østlige korridor inden for passager- og fragttransport, siger Bengt Pihl, CEO i Scandlines, og Axel Schulz, salgsdirektør for P + S værftet, understreger: - Vi er stolte af, at ²M/S Berlin² og ²M/S Copenhagen² realiseres på P + S værftet.
De er en demonstration af vores færdigheder og et resultat af vores systematiske omlægninger af aktiviteter i retning mod mere specialiseret skibsbygning. Færgerne sender også et vigtigt signal om konkurrenceevnen i Mecklenburg-Vorpommern som erhvervsområde.
Sen aften den 1. december, rullede "M/S Berlin" for første gang ud fra sin værftshal til arrangementet "Roll-out", og dagen efter blev færgen søsat i det tyske Stralsund.
Scandlines investerer i alt 1,7 milliarder kroner i de nye færger og havneudvidelser i både Gedser og Rostock. De to nye superfærger åbner portene for markant flere passagerer og køretøjer på ruten Gedser-Rostock. Passagerkapaciteten forøges til 1.500 mod de nuværende 1.000, og færgerne har plads til 480 personbiler eller 96 lastbiler.
Det er dog ikke kun rejsende, der får glæde af ³M/S Berlin² og ²M/S Copenhagen². Færgernes lavere brændstofforbrug bliver også en gevinst for miljøet. Den forbedrede komfort og service ombord udmønter sig blandt andet i nye restauranter, lounger, konferencelokaler, shoppingarealer og legepladser, indrettet af de franske arkitekter AIA. jli
 
 
Vis originalbillede
 Læs også...
8. februar 2012 kl. 10:30
Ny superfærge til Mols-Linien
1. november 2011
Største ordre i 10 år
1. november 2011
To kæmpefærger til Scandlines er undervejs i Stralsund
13. oktober 2011 kl. 7:30
P+S Werften i Stralsund arbejder på største ordre i 10 år
26. november 2014 kl. 5:00
12 hektar automation samlet på ét sted
26. november 2014 kl. 5:00
Lemvigh-Müller udgiver bog om stål
26. november 2014 kl. 5:00
Landmanden skal sælge gas
26. november 2014 kl. 5:00
Steel Coating A/S udvider conveyorsystemet
26. november 2014 kl. 5:00
Nye fræsere fra KOMET
Tip en ven...
Dit navn:
*
Din email:
*
Til email:
*


0
Skriv en kommentar!
Her har du mulighed for at skrive din uforbeholdne mening.
For at kunne deltage i debatten, skal du være logget ind.
Er du endnu ikke oprettet som bruger kan du gøre det her. Det tager kun et øjeblik.
LOG IND
Email:
Password:
Husk mig
Ny bruger
Glemt password
Der er endnu ingen kommentarer til artiklen.




Seneste nyheder
Ugens mest læste
Seneste debatindlæg
10. november kl. 6:08
Det er rigtig flot
5. november kl. 17:16
Mye initiativ
20. oktober kl. 16:15
Kommentar
20. oktober kl. 16:04
Kommentar

Al materiale på dette site er beskyttet af loven om ophavsret. Billeder og tekst må ikke uden tilladelse kopieres, sælges eller videredistribueres.
Jern og Maskinindustrien
Smedeholm 12-14, 1. th., DK-2730 Herlev | Tel: +45 70 11 37 00 | Email:
red@jernindustri.dk