Choose language Forside > ArtikelvisningSkip Navigation Links Torsdag 18. september 2014
Annoncepriser / Kontakt  

Ny færge i sit rette element
5. december 2011 kl. 8:00 / Virksomheder
Print Tip Debat
Scandlines og P + S værftet i Stralsund har netop fejret en ny milepæl på vejen mod indsættelsen af de to nybygninger ³M/S Berlin² og ³M/S Copenhagen² på ruten Gedser-Rostock.
SØSÆTNING
I fredags kom superfærgen "M/S Berlin" for første gang i kontakt med sit rette element, vandet. Omkring 150 gæster fra den politiske verden og erhvervslivet var mødt op, da Mecklenburg-Vorpommerns ministerpræsident, Erwin Sellering, klokken 10:55 gav det officielle signal til søsætning af den nye superfærge. Også Bengt Pihl, CEO i Scandlines, og Axel Schulz, salgsdirektør for P + S værftet, var til stede, da den tonstunge færge mødte havet for første gang.
"M/S Berlin" skal besejle ruten Gedser-Rostock og forventes at blive indsat i drift i slutningen af ?marts 2012. I maj 2012 forventes færgen "M/S Copenhagen" at følge trop. Begge fartøjer opføres på P + S værftet i Stralsund.
- De nye færger er vores største og vigtigste projekt for fremtiden, og ²M/S Berlin² og ²M/S Copenhagen² understreger vigtigheden af den østlige korridor inden for passager- og fragttransport, siger Bengt Pihl, CEO i Scandlines, og Axel Schulz, salgsdirektør for P + S værftet, understreger: - Vi er stolte af, at ²M/S Berlin² og ²M/S Copenhagen² realiseres på P + S værftet.
De er en demonstration af vores færdigheder og et resultat af vores systematiske omlægninger af aktiviteter i retning mod mere specialiseret skibsbygning. Færgerne sender også et vigtigt signal om konkurrenceevnen i Mecklenburg-Vorpommern som erhvervsområde.
Sen aften den 1. december, rullede "M/S Berlin" for første gang ud fra sin værftshal til arrangementet "Roll-out", og dagen efter blev færgen søsat i det tyske Stralsund.
Scandlines investerer i alt 1,7 milliarder kroner i de nye færger og havneudvidelser i både Gedser og Rostock. De to nye superfærger åbner portene for markant flere passagerer og køretøjer på ruten Gedser-Rostock. Passagerkapaciteten forøges til 1.500 mod de nuværende 1.000, og færgerne har plads til 480 personbiler eller 96 lastbiler.
Det er dog ikke kun rejsende, der får glæde af ³M/S Berlin² og ²M/S Copenhagen². Færgernes lavere brændstofforbrug bliver også en gevinst for miljøet. Den forbedrede komfort og service ombord udmønter sig blandt andet i nye restauranter, lounger, konferencelokaler, shoppingarealer og legepladser, indrettet af de franske arkitekter AIA. jli
 
 
Vis originalbillede
 Læs også...
8. februar 2012 kl. 10:30
Ny superfærge til Mols-Linien
1. november 2011
Største ordre i 10 år
1. november 2011
To kæmpefærger til Scandlines er undervejs i Stralsund
13. oktober 2011 kl. 7:30
P+S Werften i Stralsund arbejder på største ordre i 10 år
Tip en ven...
Dit navn:
*
Din email:
*
Til email:
*


0
Skriv en kommentar!
Her har du mulighed for at skrive din uforbeholdne mening.
For at kunne deltage i debatten, skal du være logget ind.
Er du endnu ikke oprettet som bruger kan du gøre det her. Det tager kun et øjeblik.
LOG IND
Email:
Password:
Husk mig
Ny bruger
Glemt password
Der er endnu ingen kommentarer til artiklen.





Al materiale på dette site er beskyttet af loven om ophavsret. Billeder og tekst må ikke uden tilladelse kopieres, sælges eller videredistribueres.
Jern og Maskinindustrien
Smedeholm 12-14, 1. th., DK-2730 Herlev | Tel: +45 70 11 37 00 | Email:
red@jernindustri.dk