Choose language Forside > ArtikelvisningSkip Navigation Links Tirsdag 21. oktober 2014
Annoncepriser / Kontakt  

Nye vingespidser sparer brændstof
20. august 2012 kl. 11:45 / Produktnyt
Print Tip Debat
Som et af verdens første flyselskaber udruster airberlin sin nye Airbus A320/A321 med brændstofbesparende Sharklets.
Alle 14 Airbus A320/A321, som airberlin group mangler at få leveret, udstyres nu med nye brændstofbesparende vingespidser. De såkaldte Sharklets er 2½ meter lange og opadrettede forlængelser af vingespidserne. De reducerer dannelsen af lufthvirvler og forbedrer dermed aerodynamikken.
Med reducerede brændstofudgifter på op til 3,5 procent bliver Airbus A320/321 med Sharklets endnu mere effektiv. Desuden udledes der hvert år ca. 1.000 tons mindre CO2 pr. fly. Det svarer til 55 flyrejser fra Berlin til Palma de Mallorca per fly per år.
På grund af den forbedrede opdrift stiger en Airbus, der er udstyret med Sharklets, hurtigere til vejrs. Det er med til at reducere omgivelsesstøjen. Sharklets øger altså ydeevnen hos Airbus A320/A321 og gør samtidig driften mere økologisk og effektiv.
Første fly kommer foråret 2013
Som et af verdens første flyselskaber modtager airberlin group allerede i foråret 2013 det første fly, der er udstyret med Sharklets. Det første fly med Sharklets er en Airbus A320, der tilhører airberlin groups flyselskab NIKI.
Brugen af de nye vingespidser er et yderligere vigtigt skridt i airberlins bestræbelser på at flyve mere økologisk og effektivt. Projektet omfatter tiltag inden for teknik, flydrift, operations og controlling, som kan spare brændstof og reducere CO2-udslippet.
Allerede for 2012 satte airberlin sig som mål at reducere det specifikke brændstofforbrug til 3,4 liter pr. 100 personkilometer. Med en gennemsnitlig levetid på 5 år og et brændstofforbrug på gennemsnitligt 3,5 liter pr. 100 personkilometer har airberlin allerede i dag en af de yngste, mest moderne og mest effektive flybeholdninger i Europa.
 
 
Vis originalbillede
(Foto: airberlin)
Tip en ven...
Dit navn:
*
Din email:
*
Til email:
*


0
Skriv en kommentar!
Her har du mulighed for at skrive din uforbeholdne mening.
For at kunne deltage i debatten, skal du være logget ind.
Er du endnu ikke oprettet som bruger kan du gøre det her. Det tager kun et øjeblik.
LOG IND
Email:
Password:
Husk mig
Ny bruger
Glemt password
Der er endnu ingen kommentarer til artiklen.




Seneste nyheder
Ugens mest læste
15. oktober kl. 5:00
Thürmer på opkøb
8. oktober kl. 5:00
Derfor købte Odense Havn Lindø
14. oktober kl. 5:00
80 danske virksomheder til Femern
17. oktober kl. 5:00
Voith svejser automatisk
16. oktober kl. 5:30
Ny fagmesse for offshorebranchen
7. oktober kl. 5:00
Lærlingene med studenterhuer
Seneste debatindlæg
20. oktober kl. 16:15
Kommentar
20. oktober kl. 16:04
Kommentar
20. oktober kl. 7:49
Kapema vil øge konkurrencen inden

Al materiale på dette site er beskyttet af loven om ophavsret. Billeder og tekst må ikke uden tilladelse kopieres, sælges eller videredistribueres.
Jern og Maskinindustrien
Smedeholm 12-14, 1. th., DK-2730 Herlev | Tel: +45 70 11 37 00 | Email:
red@jernindustri.dk