23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
2015/S 197-358280
Offentliggjort
12.10.2015
Udbudstype
Udbud efter forhandling

Anmodning om deltagelse

Til
16.11.2015 Kl. 12:00

Udbyder

Aarhus Letbane I/S

Vindere

(06.07.2016)
Aarsleff Rail A/S

Kontrakt om vedligehold af Aarhus Letbanes infrastruktur


Aarhus Letbane I/S

Udbudsbekendtgørelse – forsyningsvirksomhed

Tjenesteydelser

Direktiv 2004/17/EF

Del I: Ordregiver

I.1) Navn, adresser og kontaktpunkt(er)

Aarhus Letbane I/S
Søren Frichs Vej 38A, 2. sal
Att: Marianne Dauding
8230 Åbyhøj
DANMARK
Mailadresse: infrastruktur@aarhusletbane.dk

Internetadresse(r):

Overordnet internetadresse for ordregiveren: http://www.letbanen.dk

Elektronisk adgang til oplysninger: http://www.letbanen.dk/om-letbanen/udbud/

Yderligere oplysninger fås her: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er)

Specifikationer og yderligere dokumenter (herunder dokumenter til et dynamisk indkøbssystem) fås her: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er)

Bud eller ansøgninger om deltagelse skal sendes til: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er)

I.2) Hovedaktivitet
Transport med bybane, sporvogn, trolleybus eller bus
I.3) Kontrakt indgås på andre ordregiveres vegne

Ordregiveren indkøber på andre ordregiveres vegne: ja

Banedanmark
Amerika Plads 15
2100 København Ø
DANMARK

 

Del II: Kontraktens genstand

II.1) Beskrivelse
II.1.1) Ordregiverens betegnelse for kontrakten:
Kontrakt om vedligehold af Aarhus Letbanes infrastruktur.
II.1.2) Kontrakttype og leverings- eller udførelsessted for bygge/anlægsarbejdet, varerne eller tjenesteydelserne
Tjenesteydelser
Tjenesteydelseskategori nr. 1: Vedligeholdelse og reparation

NUTS-kode DK042

II.1.3) Oplysninger om offentlig kontrakt, rammeaftale eller dynamisk indkøbssystem
Bekendtgørelsen vedrører en offentlig kontrakt
II.1.4) Oplysninger om rammeaftale
II.1.5) Kort beskrivelse af kontrakten eller indkøbet/indkøbene:
Kontrakten omfatter vedligehold af Aarhus Letbanes infrastruktur, således at stabil letbanedrift kan opretholdes. Aarhus Letbane består af Odderbanen, Grenaabanen og en ny (indre) strækning i Aarhus. Aarhus Letbanes infrastruktur udgør i alt ca. 112 km banestrækning svarende til ca. 127 km spor.
Idet Banedanmark fortsat er infrastrukturejer på den eksisterende Grenaabane, udbydes nærværende kontrakt med to sideordnede bud:
A: Vedligehold af hele Aarhus Letbanes infrastruktur, dvs. Odderbanen, den nye strækning og Grenaabanen samt enkelte banevendte infrastrukturdele på værksted- og kontrolcenteret (CMC).
B: Vedligehold af Aarhus Letbanes infrastruktur, dvs. Odderbanen, den nye strækning samt enkelte banevendte infrastrukturdele på værksted- og kontrolcenteret (CMC). På Grenaabanen alene nyetablerede delkomponenter, herunder kørestrøm, signalsystem og overkørsler.
Banedanmark vil således være medordregiver, såfremt løsning A vælges.
Udbuddet vedrører vedligehold af infrastrukturen på Aarhus Letbane og dennes delsystemer. Baneanlæggene skal vedligeholdes efter de i udbudsmaterialet angivne banenormer, vedligeholdelsesmanualer og øvrige beskrevne krav og retningslinjer.
Der er tale om vedligehold af følgende delsystemer (ikke-udtømmende):
• Spor
• Dæmningsanlæg og afvanding
• Broer og støttekonstruktioner
• Kørestrømsanlæg
• Sikringsanlæg
• Forst
• Tele/IT
• Overkørsler
• Banevendte infrastrukturdele på CMC.
Derudover udbydes som en option vedligehold af infrastrukturen på letbanens 2. etape.
Kontrakt:
Kontrakten ønskes indgået for en tidsubegrænset vedligeholdelsesperiode regnet fra opstart af kommerciel letbanedrift (kørsel med passagerer). Opstart af kommerciel letbanedrift forventes foreløbigt påbegyndt 1.5.2017 på en del af strækningen (driftsstartsfase) og fulddrift forventes foreløbigt at ske fra oktober 2017. Forud for vedligeholdelsesperioden vil der være en forberedelsesfase.
Vedligehold af infrastrukturen påbegyndes under forudsætning af, at anlægsprojektet ikke bliver forsinket. Det må forventes, at der kan ske ændringer i tidsplanen.
Kontrakten er uopsigelig i forberedelses- og driftsstartsfasen for begge parters vedkommende. Kontrakten er uopsigelig i de første 5 år af fuldriftsfasen for ordregivers vedkommende. Kontrakten er uopsigelig de første 7 år af fulddriftsfasen for infrastrukturvedligeholderens vedkommende.
I kontraktforholdet indføres sociale og uddannelsesmæssige klausuler.
Kontrakten forventes underskrevet ultimo september 2016.
Nærmere beskrivelse af opgavens omfang og infrastrukturvedligeholderens forpligtelser er beskrevet i prækvalifikationsmaterialet. Yderligere oplysninger vil fremgå af udbudsmaterialet, der sendes til de prækvalificerede virksomheder.

For mere information om Aarhus Letbane henvises til www.letbanen.dk

II.1.6) CPV-glossaret (common procurement vocabulary)

50200000, 50220000, 50225000

II.1.7) Oplysninger om WTO-aftalen om offentlige indkøb
Dette udbud er omfattet af WTO-aftalen om offentlige indkøb: ja
II.1.8) Oplysninger om delaftaler
Kontrakten er opdelt i delaftaler: nej
II.1.9) Oplysninger om alternative tilbud
Alternative tilbud vil blive taget i betragtning: nej
II.2) Kontraktens mængde eller omfang
II.2.1) Samlet mængde eller omfang:
Omfanget af infrastrukturvedligeholdet er ca. 112 km banestrækning, svarende til 127 km. spor.
II.2.2) Oplysninger om optioner
Optioner: ja
Beskrivelse af disse optioner: Option på udførelse af vedligehold af etape 2 af Aarhus Letbane.
II.2.3) Oplysninger om forlængelse
Denne kontrakt kan forlænges: nej
II.3) Kontraktens varighed eller frist for dens opfyldelse

Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger

III.1) Kontraktbetingelser
III.1.1) Sikkerhedsstillelse og garantier, som forlanges:
Der skal stilles en driftsgaranti. Betingelserne fremgår af udbudsmaterialet, der sendes til de prækvalificerede virksomheder.
III.1.2) De vigtigste finansierings- og betalingsvilkår og/eller henvisning til relevante bestemmelser herom:
Der henvises til udbudsmaterialet, der sendes til de prækvalificerede virksomheder.
III.1.3) Retlig form, som kræves af den sammenslutning af økonomiske aktører, ordren tildeles:
Hvis kontrakten tildeles til flere økonomiske aktører i et konsortium/joint venture, skal der være direkte, ubegrænset og solidarisk hæftelse mellem alle de økonomiske aktører. Ydermere skal en repræsentant for de økonomiske aktører være bemyndiget til ubegrænset at kunne forhandle med ordregiver og forpligte de øvrige økonomiske aktører ved sin underskrift.
III.1.4) Andre særlige vilkår:
Der gælder særlige vilkår for opfyldelse af kontrakten: nej
III.2) Betingelser for deltagelse
III.2.1) De økonomiske aktørers personlige forhold, herunder krav om optagelse i erhvervs- eller handelsregister
Oplysninger og formaliteter, som er nødvendige for at vurdere, om kravene er opfyldt: Ansøgere, der befinder sig i de i udbudsdirektivets artikel 45, stk. 1 og 2, jf. forsyningsvirksomhedsdirektivets artikel 54, stk. 4, anførte udelukkelsesgrunde er udelukket fra at deltage i udbudsproceduren. Der henvises til prækvalifikationsmaterialet for nærmere angivelse af formkrav til tro og love-erklæring angående ovennævnte udelukkelsesgrunde.
For ansøgere, der benytter sig af underleverandører, eller ansøgere i form af et konsortium, henvises der til prækvalifikationsmaterialet pkt. 6.2 og 6.3 i forhold til kravet om dokumentation fra underleverandører og konsortieparter.
III.2.2) Økonomisk og finansiel kapacitet
Oplysninger og formaliteter, som er nødvendige for at vurdere, om kravene er opfyldt: Ansøgeren skal indlevere følgende dokumentation sammen med ansøgningen om prækvalifikation:
a) Ansøgerens årsrapporter for de seneste 3 afsluttede regnskabsår.
Ansøgere, der ikke har udarbejdet årsrapporter for de seneste 3 regnskabsår, og som ikke har været forpligtiget til i henhold til lovgivning eller administrative forskrifter, skal i stedet vedlægge en revisorattesteret erklæring med oplysning om ansøgers økonomiske nøgletal for de seneste 3 afsluttede regnskabsår omfattende omsætning, resultat efter skat, balance og egenkapital. Erklæringen skal være udstedt specifikt til denne udbudsprocedure, og den må således ikke være dateret tidligere end datoen for offentliggørelsen af udbudsproceduren.
b) Erklæring om i hvilken grad der er sket væsentlige ændringer i ansøgerens finansielle/økonomiske situation siden det senest afsluttede regnskabsår. Denne erklæring skal være udstedt af ansøgerens revisor, ansøgerens administrerende direktør eller økonomichef under strafansvar efter straffelovens § 163. Erklæringen skal forholde sig til ansøgerens finansielle forhold i perioden fra det senest afsluttede regnskabsår og frem til datoen for udstedelsen af erklæringen. Erklæringen skal være udstedt specifikt til dette udbud og skal derfor være dateret efter datoen for udbuddets offentliggørelse.
For børsnoterede selskaber kan det accepteres, at erklæringen om, i hvilket omfang der siden seneste regnskabsår er indtrådt væsentlige ændringer i virksomhedens økonomiske situation, erstattes af en erklæring afgivet af virksomhedens administrerende direktør eller økonomichef, hvoraf det fremgår, at virksomheden er et børsnoteret selskab med en forpligtelse til at overholde de børsetiske regler, hvorfor erklæringen ikke kan udarbejdes. Erklæringen skal i givet fald vedlægges seneste kvartalsmeddelelse til Fondsbørsen underskrevet at selskabets bestyrelse og skal være afgivet under strafansvar efter straffelovens § 163. Erklæringen skal være udstedt specifikt til dette udbud og skal derfor være dateret efter datoen for udbuddets offentliggørelse.
Det forventes, at de virksomheder, der kan prækvalificeres, har en omsætning på et beløb, der mindst svarer til 50 000 000 DKK.
III.2.3) Teknisk kapacitet
Oplysninger og formaliteter, som er nødvendige for at vurdere, om kravene er opfyldt: Det er af afgørende betydning for ordregiver, at ansøgeren har den fornødne tekniske og faglige formåen til udførelse af opgaven.
Ansøgeren skal sammen med ansøgningen om prækvalifikation aflevere følgende dokumentation:
a) Referenceliste over ansøgerens udførelse af opgaver inden for de seneste 8 år, der i størrelse og kompleksitet kan sammenlignes med nærværende opgave, dvs. dokumentation for vedligehold af jernbaneinfrastruktur og/eller erfaring med vedligehold af letbaneinfrastruktur svarende til Aarhus Letbane.
I referencelisten ønskes indeholdt oplysninger om opgavernes omfang (årlig kontraktsum), beskrivelse af de udførte opgaver/ydelser, kundens navn og kontaktperson. Ordregiver forbeholder sig ret til at få bekræftet validiteten af de angivne oplysninger samt til at kontakte enhver af de anførte referencer.
b) Uddybende beskrivelse af minimum 2 og maks. 5 af de anførte opgaver på referencelisten, som ansøgeren finder særligt relevante i forhold til den udbudte opgave. De uddybende beskrivelser bør indeholde en udførlig beskrivelse af, hvordan ansøgeren har løst opgaven, hvilke udfordringer der var/er i forhold til opstarts- og vedligeholdelsesfasen, samt en beskrivelse af, hvordan ansøgeren har håndteret dokumentation for anlæggets tilstand, herunder styring og overvågning samt hvorledes ansøgeren har sikret, at vedligeholdet har overholdt gældende regler og forskrifter på området med angivelse af eventuelle særlige udfordringer hermed.
Referencelisten samt de uddybende beskrivelser forventes at synliggøre ansøgers kompetencer i forhold til vedligehold af letbaneinfrastruktur eller tilsvarende/lignende system. Ligeledes forventes referencelisten og de uddybende beskrivelser at underbygge ansøgers kompetencer i forhold til at sikre at et anlægs tilstand lever op til de til enhver tid gældende regler og normer omkring vedligeholdelse af letbaneinfrastruktur eller tilsvarende/lignende systemer og i den forbindelse ansøgers evne til at udføre vedligehold af letbaneinfrastruktur og/eller andre tilsvarende/lignende systemer.
Ordregiver forbeholder sig ret til at bekræfte validiteten af de afgivne oplysninger samt til at kontakte kunderne omfattet af de uddybende beskrivelser. Hver opgavebeskrivelse anbefales maks. at fylde 5 A4-sider.
c) Ansøger bedes endeligt beskrive, hvorledes ansøger i forhold til at løse de ovenfor beskrevne opgaver, har været organiseret.
III.2.4) Oplysning om reserverede kontrakter
III.3) Specifikke vilkår for tjenesteydelseskontrakter
III.3.1) Oplysninger om en bestemt profession
Udførelse af tjenesteydelsen er forbeholdt en bestemt profession: ja
Henvisning til den relevante lov eller administrative bestemmelse: Der gælder særlige regler for personer, der udfører sikkerhedsklassificerede funktioner på letbaner, jf. Jernbaneloven (lov nr. 686 af 27.5.2014), og deraf udstedte bekendtgørelser.
III.3.2) Medarbejdere, der skal udføre tjenesteydelsen
Juridiske personer bør anføre navne på og faglige kvalifikationer for de medarbejdere, der skal udføre tjenesteydelsen: nej

Del IV: Procedure

IV.1) Type procedure
IV.1.1) Type procedure
Forhandling
Nogle ansøgere er allerede udvalgt (eventuelt som led i visse typer udbud med forhandling): nej
IV.2) Tildelingskriterier
IV.2.1) Tildelingskriterier
Det økonomisk mest fordelagtige bud vurderet på grundlag af de kriterier, som er anført i specifikationerne eller i opfordringen til at afgive bud eller til at forhandle
IV.2.2) Oplysninger om elektronisk auktion
Der vil blive anvendt elektronisk auktion:: nej
IV.3) Administrative oplysninger
IV.3.1) Sagsnummer hos ordregiveren:
AALRT_20_07 Infrastrukturvedligehold
IV.3.2) Har der været tidligere offentliggørelse(r) om samme kontrakt?
nej
IV.3.3) Vilkår for adgang til specifikationer og yderligere dokumenter
Skal der betales for dokumenterne?: nej
IV.3.4) Frist for modtagelse af bud eller ansøgninger om deltagelse
16.11.2015 - 12:00
IV.3.5) Sprog, der må benyttes ved afgivelse af bud eller ansøgninger om deltagelse
dansk.
Andet: Ansøgning om prækvalifikation skal afleveres på dansk. Det betyder at bilag A og bilag B til prækvalifikationsmaterialet skal afleveres på dansk. Øvrige bilag og dokumentation til ansøgningen kan afleveres på dansk eller engelsk eller i en kombination heraf.
IV.3.6) Minimumsperiode, i hvilken den bydende er forpligtet af sit bud
IV.3.7) Åbning af bud

Del VI: Supplerende oplysninger

VI.1) Oplysninger om gentagelse
Dette er et tilbagevendende offentligt indkøb: nej
VI.2) Oplysninger om EU-midler
Kontrakten vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
VI.3) Yderligere oplysninger:
Til brug for ansøgningen er der udarbejdet prækvalifikationsmateriale.

Prækvalifikationsmateriale og ansøgningsskema kan findes på http://www.letbanen.dk/om-letbanen/udbud/ Materialet angiver bl.a. yderligere beskrivelse af kontraktens omfang samt formkrav mv. til ansøgningen.

Udbudsmateriale og kontrakt er på dansk.
Ordregiver vil prækvalificere 3-4 virksomheder, der efterfølgende vil blive inviteret til at afgive tilbud på de betingelser, der i øvrigt følger af udbudsmaterialet.
Såfremt, der er flere egnede ansøgere end ordregiver har angivet at ville prækvalificere, vil ordregiver på baggrund af en saglig og objektiv vurdering af de modtagne ansøgeres egnethed udvælge de ansøgere, der vil blive inviteret til at afgive tilbud.
Udvælgelsen sker på baggrund af de oplysninger, ansøgerne har afgivet i medfør af prækvalifikationsmaterialets punkt 6.1 og 6.2, og udvælgelsen vil således ske på baggrund af følgende:
— Kvaliteten af referencerne for udførelsen af opgaver inden for de seneste 8 år der i størrelse og kompleksitet kan sammenlignes med nærværende opgave. Hovedvægten lægges på de uddybende beskrivelser af de udvalgte referencer.
— Kvaliteten af hvorledes ansøgeren i forhold til at løse de ovenfor beskrevne opgaver, har været organiseret.
— Ansøgerens finansielle og økonomiske kapacitet.
VI.4) Klageprocedurer
VI.4.1) Organ med ansvar for klageprocedurerne

Klagenævnet for Udbud
Dahlerups Pakhus, Langelinie Allé 17
2100 København Ø
DANMARK
Mailadresse: kfst@kfst.sk
Internetadresse: https://erhvervsstyrelsen.dk/klagenaevnet-for-udbud

VI.4.2) Indgivelse af klager

Præcise oplysninger om klagefrist(er): Klagefrister fremgår af lov nr. 492 af 12.5.2010 om håndhævelse af udbudsreglerne m.v. (med senere ændringer). Loven kan hentes på www.retsinformation.dk En klage over ikke at være blevet prækvalificeret skal være modtaget i klagenævnet inden 20 kalenderdage regnet fra dagen efter ordregiverens underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet prækvalificeret. Klager over udbud skal indgives inden 45 kalenderdage efter, at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort. Senest samtidigt med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen. Klagen skal vedlægges et klagegebyr på 20 000 DKK.

VI.4.3) Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om indgivelse af klager

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
DANMARK
Mailadresse: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: http://www.kfst.dk/

VI.5) Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:
7.10.2015

Send til en kollega

0.063