Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
Anmodning om deltagelse
Udbyder
Aarhus Letbane I/S
Vindere
(06.07.2016)
Aarsleff Rail A/S
Kontrakt om vedligehold af Aarhus Letbanes infrastruktur
Aarhus Letbane I/S
Udbudsbekendtgørelse – forsyningsvirksomhed
Tjenesteydelser
Direktiv 2004/17/EF
Del I: Ordregiver
Aarhus Letbane I/S
Søren Frichs Vej 38A, 2. sal
Att: Marianne Dauding
8230 Åbyhøj
DANMARK
Mailadresse: infrastruktur@aarhusletbane.dk
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse for ordregiveren: http://www.letbanen.dk
Elektronisk adgang til oplysninger: http://www.letbanen.dk/om-letbanen/udbud/
Yderligere oplysninger fås her: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er)
Specifikationer og yderligere dokumenter (herunder dokumenter til et dynamisk indkøbssystem) fås her: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er)
Bud eller ansøgninger om deltagelse skal sendes til: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er)
Ordregiveren indkøber på andre ordregiveres vegne: ja
Banedanmark
Amerika Plads 15
2100 København Ø
DANMARK
Del II: Kontraktens genstand
Tjenesteydelseskategori nr. 1: Vedligeholdelse og reparation
NUTS-kode DK042
Idet Banedanmark fortsat er infrastrukturejer på den eksisterende Grenaabane, udbydes nærværende kontrakt med to sideordnede bud:
A: Vedligehold af hele Aarhus Letbanes infrastruktur, dvs. Odderbanen, den nye strækning og Grenaabanen samt enkelte banevendte infrastrukturdele på værksted- og kontrolcenteret (CMC).
B: Vedligehold af Aarhus Letbanes infrastruktur, dvs. Odderbanen, den nye strækning samt enkelte banevendte infrastrukturdele på værksted- og kontrolcenteret (CMC). På Grenaabanen alene nyetablerede delkomponenter, herunder kørestrøm, signalsystem og overkørsler.
Banedanmark vil således være medordregiver, såfremt løsning A vælges.
Udbuddet vedrører vedligehold af infrastrukturen på Aarhus Letbane og dennes delsystemer. Baneanlæggene skal vedligeholdes efter de i udbudsmaterialet angivne banenormer, vedligeholdelsesmanualer og øvrige beskrevne krav og retningslinjer.
Der er tale om vedligehold af følgende delsystemer (ikke-udtømmende):
• Spor
• Dæmningsanlæg og afvanding
• Broer og støttekonstruktioner
• Kørestrømsanlæg
• Sikringsanlæg
• Forst
• Tele/IT
• Overkørsler
• Banevendte infrastrukturdele på CMC.
Derudover udbydes som en option vedligehold af infrastrukturen på letbanens 2. etape.
Kontrakt:
Kontrakten ønskes indgået for en tidsubegrænset vedligeholdelsesperiode regnet fra opstart af kommerciel letbanedrift (kørsel med passagerer). Opstart af kommerciel letbanedrift forventes foreløbigt påbegyndt 1.5.2017 på en del af strækningen (driftsstartsfase) og fulddrift forventes foreløbigt at ske fra oktober 2017. Forud for vedligeholdelsesperioden vil der være en forberedelsesfase.
Vedligehold af infrastrukturen påbegyndes under forudsætning af, at anlægsprojektet ikke bliver forsinket. Det må forventes, at der kan ske ændringer i tidsplanen.
Kontrakten er uopsigelig i forberedelses- og driftsstartsfasen for begge parters vedkommende. Kontrakten er uopsigelig i de første 5 år af fuldriftsfasen for ordregivers vedkommende. Kontrakten er uopsigelig de første 7 år af fulddriftsfasen for infrastrukturvedligeholderens vedkommende.
I kontraktforholdet indføres sociale og uddannelsesmæssige klausuler.
Kontrakten forventes underskrevet ultimo september 2016.
Nærmere beskrivelse af opgavens omfang og infrastrukturvedligeholderens forpligtelser er beskrevet i prækvalifikationsmaterialet. Yderligere oplysninger vil fremgå af udbudsmaterialet, der sendes til de prækvalificerede virksomheder.
For mere information om Aarhus Letbane henvises til www.letbanen.dk
50200000, 50220000, 50225000
Beskrivelse af disse optioner: Option på udførelse af vedligehold af etape 2 af Aarhus Letbane.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
For ansøgere, der benytter sig af underleverandører, eller ansøgere i form af et konsortium, henvises der til prækvalifikationsmaterialet pkt. 6.2 og 6.3 i forhold til kravet om dokumentation fra underleverandører og konsortieparter.
a) Ansøgerens årsrapporter for de seneste 3 afsluttede regnskabsår.
Ansøgere, der ikke har udarbejdet årsrapporter for de seneste 3 regnskabsår, og som ikke har været forpligtiget til i henhold til lovgivning eller administrative forskrifter, skal i stedet vedlægge en revisorattesteret erklæring med oplysning om ansøgers økonomiske nøgletal for de seneste 3 afsluttede regnskabsår omfattende omsætning, resultat efter skat, balance og egenkapital. Erklæringen skal være udstedt specifikt til denne udbudsprocedure, og den må således ikke være dateret tidligere end datoen for offentliggørelsen af udbudsproceduren.
b) Erklæring om i hvilken grad der er sket væsentlige ændringer i ansøgerens finansielle/økonomiske situation siden det senest afsluttede regnskabsår. Denne erklæring skal være udstedt af ansøgerens revisor, ansøgerens administrerende direktør eller økonomichef under strafansvar efter straffelovens § 163. Erklæringen skal forholde sig til ansøgerens finansielle forhold i perioden fra det senest afsluttede regnskabsår og frem til datoen for udstedelsen af erklæringen. Erklæringen skal være udstedt specifikt til dette udbud og skal derfor være dateret efter datoen for udbuddets offentliggørelse.
For børsnoterede selskaber kan det accepteres, at erklæringen om, i hvilket omfang der siden seneste regnskabsår er indtrådt væsentlige ændringer i virksomhedens økonomiske situation, erstattes af en erklæring afgivet af virksomhedens administrerende direktør eller økonomichef, hvoraf det fremgår, at virksomheden er et børsnoteret selskab med en forpligtelse til at overholde de børsetiske regler, hvorfor erklæringen ikke kan udarbejdes. Erklæringen skal i givet fald vedlægges seneste kvartalsmeddelelse til Fondsbørsen underskrevet at selskabets bestyrelse og skal være afgivet under strafansvar efter straffelovens § 163. Erklæringen skal være udstedt specifikt til dette udbud og skal derfor være dateret efter datoen for udbuddets offentliggørelse.
Det forventes, at de virksomheder, der kan prækvalificeres, har en omsætning på et beløb, der mindst svarer til 50 000 000 DKK.
Ansøgeren skal sammen med ansøgningen om prækvalifikation aflevere følgende dokumentation:
a) Referenceliste over ansøgerens udførelse af opgaver inden for de seneste 8 år, der i størrelse og kompleksitet kan sammenlignes med nærværende opgave, dvs. dokumentation for vedligehold af jernbaneinfrastruktur og/eller erfaring med vedligehold af letbaneinfrastruktur svarende til Aarhus Letbane.
I referencelisten ønskes indeholdt oplysninger om opgavernes omfang (årlig kontraktsum), beskrivelse af de udførte opgaver/ydelser, kundens navn og kontaktperson. Ordregiver forbeholder sig ret til at få bekræftet validiteten af de angivne oplysninger samt til at kontakte enhver af de anførte referencer.
b) Uddybende beskrivelse af minimum 2 og maks. 5 af de anførte opgaver på referencelisten, som ansøgeren finder særligt relevante i forhold til den udbudte opgave. De uddybende beskrivelser bør indeholde en udførlig beskrivelse af, hvordan ansøgeren har løst opgaven, hvilke udfordringer der var/er i forhold til opstarts- og vedligeholdelsesfasen, samt en beskrivelse af, hvordan ansøgeren har håndteret dokumentation for anlæggets tilstand, herunder styring og overvågning samt hvorledes ansøgeren har sikret, at vedligeholdet har overholdt gældende regler og forskrifter på området med angivelse af eventuelle særlige udfordringer hermed.
Referencelisten samt de uddybende beskrivelser forventes at synliggøre ansøgers kompetencer i forhold til vedligehold af letbaneinfrastruktur eller tilsvarende/lignende system. Ligeledes forventes referencelisten og de uddybende beskrivelser at underbygge ansøgers kompetencer i forhold til at sikre at et anlægs tilstand lever op til de til enhver tid gældende regler og normer omkring vedligeholdelse af letbaneinfrastruktur eller tilsvarende/lignende systemer og i den forbindelse ansøgers evne til at udføre vedligehold af letbaneinfrastruktur og/eller andre tilsvarende/lignende systemer.
Ordregiver forbeholder sig ret til at bekræfte validiteten af de afgivne oplysninger samt til at kontakte kunderne omfattet af de uddybende beskrivelser. Hver opgavebeskrivelse anbefales maks. at fylde 5 A4-sider.
c) Ansøger bedes endeligt beskrive, hvorledes ansøger i forhold til at løse de ovenfor beskrevne opgaver, har været organiseret.
Henvisning til den relevante lov eller administrative bestemmelse: Der gælder særlige regler for personer, der udfører sikkerhedsklassificerede funktioner på letbaner, jf. Jernbaneloven (lov nr. 686 af 27.5.2014), og deraf udstedte bekendtgørelser.
Del IV: Procedure
Nogle ansøgere er allerede udvalgt (eventuelt som led i visse typer udbud med forhandling): nej
Andet: Ansøgning om prækvalifikation skal afleveres på dansk. Det betyder at bilag A og bilag B til prækvalifikationsmaterialet skal afleveres på dansk. Øvrige bilag og dokumentation til ansøgningen kan afleveres på dansk eller engelsk eller i en kombination heraf.
Del VI: Supplerende oplysninger
Prækvalifikationsmateriale og ansøgningsskema kan findes på http://www.letbanen.dk/om-letbanen/udbud/ Materialet angiver bl.a. yderligere beskrivelse af kontraktens omfang samt formkrav mv. til ansøgningen.
Udbudsmateriale og kontrakt er på dansk.Ordregiver vil prækvalificere 3-4 virksomheder, der efterfølgende vil blive inviteret til at afgive tilbud på de betingelser, der i øvrigt følger af udbudsmaterialet.
Såfremt, der er flere egnede ansøgere end ordregiver har angivet at ville prækvalificere, vil ordregiver på baggrund af en saglig og objektiv vurdering af de modtagne ansøgeres egnethed udvælge de ansøgere, der vil blive inviteret til at afgive tilbud.
Udvælgelsen sker på baggrund af de oplysninger, ansøgerne har afgivet i medfør af prækvalifikationsmaterialets punkt 6.1 og 6.2, og udvælgelsen vil således ske på baggrund af følgende:
— Kvaliteten af referencerne for udførelsen af opgaver inden for de seneste 8 år der i størrelse og kompleksitet kan sammenlignes med nærværende opgave. Hovedvægten lægges på de uddybende beskrivelser af de udvalgte referencer.
— Kvaliteten af hvorledes ansøgeren i forhold til at løse de ovenfor beskrevne opgaver, har været organiseret.
— Ansøgerens finansielle og økonomiske kapacitet.
Klagenævnet for Udbud
Dahlerups Pakhus, Langelinie Allé 17
2100 København Ø
DANMARK
Mailadresse: kfst@kfst.sk
Internetadresse: https://erhvervsstyrelsen.dk/klagenaevnet-for-udbud
Præcise oplysninger om klagefrist(er): Klagefrister fremgår af lov nr. 492 af 12.5.2010 om håndhævelse af udbudsreglerne m.v. (med senere ændringer). Loven kan hentes på www.retsinformation.dk En klage over ikke at være blevet prækvalificeret skal være modtaget i klagenævnet inden 20 kalenderdage regnet fra dagen efter ordregiverens underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet prækvalificeret. Klager over udbud skal indgives inden 45 kalenderdage efter, at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort. Senest samtidigt med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen. Klagen skal vedlægges et klagegebyr på 20 000 DKK.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
DANMARK
Mailadresse: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: http://www.kfst.dk/