23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
2016/S 055-092468
Offentliggjort
18.03.2016
Udbudstype
Udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse

Udbyder

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI)

Anskaffelse af reservedele, herunder løbende reparation af reservedele samt teknisk support til Scanter 2001, Scanter 4000 samt Scanter 4100 radarer fra producenten Terma A/S


Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI)

Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed

Tjenesteydelser

Direktiv 2009/81/EF

Del I: Ordregivende myndighed/enhed

I.1) Navn og adresser
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI)
Lautrupbjerg 1-5
Ballerup
2750
DANMARK
Kontaktperson: Julie Scharling
Telefon: +45 72571154
E-mail: FMT-JA24@mil.dk
NUTS-kode: DK

Internetadresse(r):

Overordnet internetadresse: http://forsvaret.dk/FMI/Pages/default.aspx

I.4) Type ordregivende myndighed
Ministerium eller en anden myndighed på nationalt plan eller forbundsplan, herunder regionale eller lokale afdelinger
I.5) Hovedaktivitet
Forsvar

Del II: Genstand

II.1) Udbuddets omfang
II.1.1) Betegnelse:

 

Anskaffelse af reservedele, herunder løbende reparation af reservedele samt teknisk support til Scanter 2001, Scanter 4000 samt Scanter 4100 radarer fra producenten Terma A/S.

 

II.1.2) Hoved-CPV-kode
50660000
II.1.3) Kontrakttype
Tjenesteydelser
II.1.4) Kort beskrivelse:

 

FMI ønsker at anskaffe reservedele, herunder løbende reparation af reservedele samt teknisk support til Scanter 2001, Scanter 4000 samt Scanter 4100 radarer fra producenten Terma A/S i en interimsperiode, til en værdi af i alt ca. DKK. 6 mio. p.a., indtil en rammeaftale herom er etableret.

Den samlede værdi, jf. afsnit II.1.7), samt V.2.4), er derfor ca. DKK 6 mio. p.a. og ikke som anført total set DKK 6 mio.

Der er tale om anskaffelser, der både kan være omfattet af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/81/EF samt Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/24/EU (implementeret ved lov nr. 1564 af 15.12.2015), og FMI har på den baggrund valgt at udsende denne bekendtgørelse under Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/81/EF, jf. artikel 3.

Der er endvidere tale om anskaffelser, der både vedrører tjenesteydelser og varer, og FMI vurderer, at værdien af anskaffelser af tjenesteydelser overstiger værdien af anskaffelser af varer, hvorfor der i denne bekendtgørelses afsnit II.1.3), er sat kryds i »tjenesteydelser«, jf. Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/81/E, artikel 1, nr. 5.

 

II.1.6) Oplysninger om delkontrakter
Kontrakten er opdelt i delkontrakter: nej
II.1.7) Udbuddets samlede værdi (eksklusive moms)
Værdi eksklusive moms: 6 000 000.00 DKK
II.2) Beskrivelse
II.2.1) Betegnelse:
II.2.2) Supplerende CPV-kode(r)
32352200
32352100
II.2.3) Udførelsessted
NUTS-kode: DK0
II.2.4) Beskrivelse af udbuddet:

 

Anskaffelserne foretages i henhold til beskrivelsen i afsnit II.1.4).

 

II.2.5) Tildelingskriterier
II.2.11) Oplysninger om optioner
Optioner: nej
II.2.13) Oplysninger om EU-midler
Udbuddet vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
II.2.14) Yderligere oplysninger

 

Datoen i bekendtgørelsens afsnit V.2.1) er datoen for beslutningen om, at tildele kontrakterne direkte, og ikke datoen for kontrakternes indgåelse. Kontrakterne vil ikke blive indgået/underskrevet før udløbet af en periode på 10 dage, fra offentliggørelse af denne bekendtgørelse.

 

Del IV: Procedure

IV.1) Beskrivelse
IV.1.1) Proceduretype
Udbud med forhandling uden offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse
  • Kun en bestemt økonomisk aktør kan levere de pågældende bygge- og anlægsarbejder, varer eller tjenesteydelser af følgende årsag:
    • årsager, der vedrører beskyttelse af enerettigheder, herunder intellektuelle ejendomsrettigheder
Forklaring:

 

Anskaffelserne af nærværende varer og tjenesteydelser (kontrakterne) kan kun anskaffes hos Terma A/S, idet de er relateret til det danske Forsvars radarsystemer — Scanter 2001, Scanter 4000 og Scanter 4100 — hvortil Terma A/S, der er den oprindelige leverandør, har enerettighederne. Terma A/S har oplyst, at de ikke har givet andre leverandører licens til salg og produktion af Scanter 2001, Scanter 4000 og Scanter 4100, hvorfor der ikke findes andre forsyningskilder end Terma A/S. Endvidere har Terma A/S oplyst, at det ikke er muligt for en anden leverandør at foretage reverse engineering, da det ikke er muligt at tilvejebringe sourcekoden. En ny leverandør vil derfor være nødt til at udvikle et helt nyt radarsystem, hvilket både i forhold til økonomi og tid vurderes uproportionalt set i forhold til de konkrete anskaffelser. Anskaffelserne kan således kun anskaffes hos Terma A/S, da Terma A/S er eneleverandør til de pågældende varer og tjenesteydelser i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/81/EF, artikel 28, stk. 1, litra e samt udbudslovens § 80, stk. 3, nr. 3.

 

IV.1.3) Oplysninger om rammeaftale
IV.1.8) Oplysninger om GPA-aftalen om offentlige udbud
Dette udbud er omfattet af GPA-aftalen: nej
IV.2) Administrative oplysninger
IV.2.1) Tidligere offentliggørelse om samme kontrakt

Del V: Kontrakt-/koncessionstildeling

V.2) Kontrakt-/koncessionstildeling
V.2.1) Dato for indgåelse af kontrakten/beslutningen om tildeling af koncession:
17/02/2016
V.2.2) Oplysninger om tilbud
Kontrakten er blevet tildelt en sammenslutning af økonomiske aktører: nej
V.2.3) Kontrahentens/Koncessionshavers navn og adresse
Terma A/S
41881828
Hovmarken 4
Lystrup
8520
DANMARK
Telefon: +45 87436000
E-mail: terma.hq@terma.com
NUTS-kode: DK

Internetadresse:http://www.terma.com/

Kontrahenten/koncessionshaveren bliver en SMV: nej
V.2.4) Oplysninger om kontraktens/delkontraktens/koncessionens værdi (eksklusive moms)
Indledende anslået samlet værdi af kontrakten/delkontrakten/koncessionen: 6 000 000.00 DKK
Kontraktens/delaftalens/koncessionens samlede værdi: 6 000 000.00 DKK
V.2.5) Oplysninger om underentreprise

Del VI: Supplerende oplysninger

VI.3) Yderligere oplysninger:
VI.4) Klageprocedurer
VI.4.1) Organ med ansvar for klageprocedurerne
Klagenævnet for Udbud
Dahlerups Pakhus, Langelinie Allé 17
København Ø
2100
DANMARK
Telefon: +45 35291000
E-mail: klfu@erst.dk

Internetadresse:https://erhvervsstyrelsen.dk/klagenaevnet-for-udbud

VI.4.2) Organ med ansvar for mæglingsprocedurerne
VI.4.3) Klageprocedure
Præcise oplysninger om klagefrist(er):

 

Den ordregivende myndighed ønsker at indgå en kontrakt med den i afsnit V.2.3) nævnte leverandør. Kontrakten vil først blive indgået efter udgangen af 10 dage efter offentliggørelsen af denne bekendtgørelse i EU-tidende, jf. Lov om Klagenævnet for Udbud § 4, stk. 1, nr. 2. For klagefrister kan der i øvrigt henvises til Lov om Klagenævnet for Udbud § 7, stk.3, hvoraf det fremgår, at en klage over, at ordregiver har indgået en kontrakt uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende, skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiver har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt, forudsat at bekendtgørelsen indeholder begrundelsen for ordregiverens beslutning om at tildele kontrakten uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende. Klager skal skriftligt informere den ordregivende myndighed om indgivet klage senest samtidig med, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud.

 

VI.4.4) Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om klageproceduren
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
DANMARK
Telefon: +45 41715100
E-mail: kfst@kfst.dk

Internetadresse:www.kfst.dk

VI.5) Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:
14/03/2016

Send til en kollega

0.095