Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
http://www.hofor.dk/installatoerer-og-leverandoerer/igangvaerende-udbud/
Anmodning om deltagelse
Mærke
»Att.: Jette Køhler. EU-Udbud — Tilbud på Konvertering af Varmeværk Lygten — Må kun åbnes af Indkøb«.
Udbyder
HOFOR A/S
Vindere
Valgt firma
(23.12.2016)
Varmodan A/S
Lysbjergvej 8D
6500 Vojens
Konvertering af Lygten Varmecentral
HOFOR A/S
Udbudsbekendtgørelse – forsyningsvirksomhed
Varer
Direktiv 2014/25/EU
Del I: Ordregivende enhed
10073022
Ørestads Boulevard 35
København Ø
2300
Danmark
Kontaktperson: Jette Køhler
Telefon: +45 27953813
E-mail: jetk@hofor.dk
NUTS-kode: DK011
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: http://www.hofor.dk/
Del II: Genstand
Konvertering af Lygten Varmecentral.
Som en del af dampkonverteringen, skal Lygten Varmeværk (LVV) ombygges til at kunne levere fjernvarmevand i stedet for damp. Dampkonvertering kræver, at der senest 1.12.2017 kan leveres 99 MW fjernvarmevand fra LVV, hvoraf de 50 MW kan leveres fra en eksisterende dampkedel via en damp/vand veksler og at alle 99 MW fjernvarmevand senest ultimo 2018 kan leveres fra nye kedler. De 3 eksisterende spids- og reservelastkedler på LVV er over 47 år gamle og står dermed overfor at skulle skrottes indenfor de nærmeste par år.
Formålet med dette projekt er derfor at skrotte de eksisterende dampkedler og etablere nye spids- og reservelastkedler på LVV, så LVV efter dampkonverteringen fortsat kan sikre forsyningssikkerheden ved at levere spids-/reservelast for grundlastanlæg i fjernvarmeforsyningen.
Levering, montering og idriftsættelse af 4 stk. 25 MW varmtvandskedler.
Kontrakten kan forlænges ved indgåelse af en 3-årig serviceaftale som beskrevet under optioner og nærmere i udbudsmaterialet.
Udvælgelse af ansøgere, der opfordres til at afgive tilbud, vil ske ud fra en vurdering af hvem, der har de bedste og mest relevante referencer blandt ansøgerne. I forbindelse med en eventuel begrænsning vil det i vurderingen af hvem der udvælges blive tillagt positiv vægt i hvor høj grad referencens genstand er sammenlignelig med den udbudte opgave. Det er alene ansøgere, der opfylder mindstekrav fastsat i punkt III.1.2) og III.1.3) som indgår i denne vurdering.
Tilbudsgiver skal afgive tilbud på i alt 5 optioner.
Option 1 — strategiske reservedele på reservedele til kedlerne.
Option 2 — Serviceaftale og tilkaldevagt som en 3-årig aftale, der forventes at indeholde en tilkaldevagtordning samt tilgang til kritiske komponenter.
Option 3, 4 og 5 — 3 forskellige montagemetoder vedrørende indbaksning af kedlen.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Ordregivere skal udelukke ansøgere omfattet af de i udbudslovens §§ 135 og 136 nævnte obligatoriske udelukkelsesgrunde. Ansøgeren skal anføre oplysningerne herom i det fælleseuropæiske udbudsdokument, ESPD.
Der gøres særligt opmærksom på, at visse af disse frivillige udelukkelsesgrunde i udbudsdirektivet er gjort obligatoriske i den danske udbudslov, jf. § 136 (Udelukkelse pga. interessekonflikt, udelukkelse pga. konkurrencefordrejning som følge af forudgående inddragelse og udelukkelse pga. afgivelse af groft urigtige oplysninger, tilbageholdelse af oplysninger eller ikke at være i stand til at fremlægge den endelige dokumentation).
Ordregiver vil herudover udelukke ansøgere/tilbudsgivere fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis der er tale om følgende forhold, der er angivet i udbudslovens § 137 stk.1. Dette indebærer, at ansøgere/tilbudsgivere vil blive vil blive udelukket fra deltagelse i en udbudsprocedure, hvis
1) ordregiveren kan påvise, at ansøgeren eller tilbudsgiveren har tilsidesat gældende forpligtelser inden for det miljø-, social- eller arbejdsretlige område i henhold til EU- retten, national lovgivning, kollektive aftaler eller forpligtelser der er afledt af konventionerne, der er nævnt i bilag X til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/24/EU (udbudsdirektivet)
2) bo er under konkurs, er under insolvens- eller likvidationsbehandling, skifte eller tvangsakkord uden for konkurs, som har indstillet sin erhvervsvirksomhed eller befinder sig i en lignende situation i henhold til en tilsvarende procedure, der er fastsat i national lovgivning
3) ordregiveren kan påvise, at ansøgeren eller tilbudsgiveren i forbindelse med udøvelsen af sit erhverv har begået alvorlige forsømmelser, der sår tvivl om ansøgerens eller tilbudsgiverens integritet
4) ordregiveren har tilstrækkelige plausible indikationer til at konkludere, at ansøgeren eller tilbudsgiveren har indgået en aftale med andre økonomiske aktører med henblik på konkurrencefordrejning
5) ordregiveren kan påvise, at ansøgeren eller tilbudsgiveren væsentligt har misligholdt en tidligere offentlig kontrakt, kontrakt med en forsyningsvirksomhed eller koncessionskontrakt, og misligholdelsen har medført den pågældende kontrakts ophævelse eller en lignende sanktion
6) ordregiveren kan påvise, at ansøgeren eller tilbudsgiveren uretmæssigt har forsøgt at påvirke ordregiverens beslutningsproces, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren har fået fortrolige oplysninger, der kan give dem uretmæssige fordele i forbindelse med udbudsproceduren, eller såfremt ansøgeren eller tilbudsgiveren groft uagtsom t har givet vildledende oplysninger, der kan have væsentlig indflydelse på beslutninger vedrørende udelukkelse, vurdering af minimumskravene til egnethed, udvælgelse eller tildeling af kontrakt, eller
7) ansøgeren eller tilbudsgiveren har ubetalt forfalden gæld på under 100 000 DKK til offentlige myndigheder vedrørende skatter, afgifter eller bidrag til sociale sikringsordninger i henhold til dansk lovgivning eller lovgivning i det land, hvor ansøgeren eller tilbudsgiveren er etableret
Til brug for ordregivers vurdering af om ansøger/tilbudsgiver må udelukkes, skal ansøger/tilbudsgiver udfylde og indsende følgende felter i ESPD:
Del II. Oplysninger om den økonomiske aktør:
A. Identifikation (Generelle oplysninger, Deltagelsesform)
B. Oplysninger om den økonomiske aktørs repræsentanter
C. Oplysninger om udnyttelse af andre enheders kapacitet.
Del III. Udelukkelsesgrunde:
A. Grunde vedr. straffedomme
B. Grunde vedr. betaling af skatter og afgifter eller bidrag til sociale sikringsordninger
C. Grunde, der vedr. insolvens, interessekonflikter eller forsømmelse i forbindelse med udøvelsen af erhvervet.
Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. konsortium) og når der gøres brug af anden enheds kapacitet, skal oplysningerne også afgives for hver af disse deltagere.
Ansøger skal vedlægge det fælles europæiske udbudsdokument med angivelse af følgende oplysninger:
Ansøgers omsætning i de 3 seneste disponible regnskabsår.
Såfremt ansøger baserer sig på andre enheders formåen, beregnes omsætningen som ansøgers og disse andre enheders samlede omsætning i det seneste disponible regnskabsår. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) beregnes omsætningen som deltagernes samlede omsætning.
Følgende felter i ESPD skal udfyldes:
Del IV. Udvælgelseskriterier:
B. Økonomisk og finansiel formåen.
Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) og når der gøres brug af anden enheds økonomisk og finansielle kapacitet, skal oplysningerne afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen.
At ansøgers omsætning gennem de seneste 3 regnskabsår har været på minimum på 20 000 000 DKK årligt.
Hvis ansøgeren ikke har været etableret i 3 år, skal erklæringer omfatte den tid ansøgeren har været etableret og mindstekravet vil da kun gælde for den tid, ansøger har været etableret.
I relation til konsortier og andre sammenslutningers deltagelse gælder at mindstekravet skal være opfyldt samlet af konsortiet/sammenslutningen. Tilsvarende gælder ved brug af underleverandører, hvis økonomiske og finansielle kapacitet ansøger ønsker at medtage til brug for ansøgning om prækvalifikation.
Følgende felter i ESPD skal udfyldes: Del IV. Udvælgelseskriterier, punkt C samt Del V
Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) og når der gøres brug af anden enheds teknisk og faglige finansielle kapacitet, skal oplysningerne afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen.
Ansøgningen skal vedlægge mindst 3 og maksimal 5 referencer fra lignende opgaver vedrørende levering og installation af kedler på mindst 15MW på fjernvarmeanlæg.
Der opfordres til at hver reference indeholder en 1) beskrivelse af projektet, 2) ansøgerens rolle i projektet, 3) udbyderen/rekvirenten af opgaven/projektet og 4) den fysiske størrelse af projektet.
Ansøgningen skal vedlægge mindst 3 referencer fra lignende opgaver vedrørende levering og installation af kedler på mindst 15 MW på fjernvarmeanlæg.
I relation til konsortier og andre sammenslutningers deltagelse gælder, at mindstekravet skal være opfyldt samlet for konsortiet/sammenslutningen. Tilsvarende gælder ved brug af underleverandører, hvis tekniske og faglige kapacitet ansøgeren ønsker at medtage til brug for sin ansøgning om prækvalifikation.
Vil fremgå af udbudsmaterialet.
Vil fremgå af udbudsmaterialet.
Der stilles ingen særlige krav til sammenslutningernes retlige form, men såfremt flere byder i forening, skal der iblandt disse udpeges en ansvarlig aktør, der tegner alle ansøgere. Endvidere skal alle ansøgere hæfte solidarisk for ydelsen og opfyldelsen af kontrakten.
Del IV: Procedure
Del VI: Supplerende oplysninger
En tilbudsgiver/ansøger, der deltager alene og ikke baserer sig på andre enheders kapacitet for at opfylde dokumentation for udelukkelse samt udvælgelseskriterierne, skal kun udfylde ét ESDP. En ansøger/tilbudsgiver, der deltager alene, men baserer sig på en eller flere andre enheders kapacitet, skal sikre, at ordregiver modtager vedkommendes eget ESDP sammen med et separat ESDP med de relevante oplysninger for hver af de enheder, som denne baserer sig på. Når grupper af økonomiske aktører (ansøgere/tilbudsgivere), herunder midlertidige sammenslutninger, deltager i udbudsproceduren sammen, skal der for hver af disse deltagere udfyldes et særskilt ESDP med de oplysninger, der kræves i Del II-IV samt Del VI. Hvis en ansøger/tilbudsgiver baserer sig på en enheds økonomiske og finansielle kapacitet er det ikke nødvendigt at også ESPD Del IV, punkt C om tekniske og faglige formåen tillige udfyldes af den pågældende enhed på hvis økonomiske og finansielle kapacitets ansøgeren/tilbudsgiveren baserer sig på. Tilsvarende er det ikke nødvendigt at udfylde ESPD Del IV, punkt B om økonomiske og finansiel formåen, hvis ansøger/tilbudsgiver alene baserer sig på denne enheds tekniske og faglige formåen.
Der afgives ikke ESPD for underleverandører, hvis kapacitet ansøgeren/tilbudsgiveren IKKE baserer sig på.
Der henvises til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens Vejledning til det fælles europæiske udbudsdokument om korrekt udfyldelse af formularen.
Hvis en ansøger baserer sig på andre enheder, skal ansøgeren fremlægge støtteerklæringer eller anden dokumentation for denne enhed. Dokumentationen skal godtgøre, at ansøgeren faktisk råder over den nødvendige økonomiske og finansielle formåen eller tekniske og faglige formåen, gennem den anden enhed.
Evt. spørgsmål og svar vil blive offentliggjort på HOFORs hjemmeside, http://www.hofor.dk/installatoerer-og-leverandoerer/igangvaerende-udbud/
Ordregiver henstiller til at ansøgning om prækvalifikation fremsendes i 2 papireksemplarer og digitalt på en USB-nøgle. Kuverten bedes mærket »Att.: Jette Køhler. EU-Udbud — Tilbud på Konvertering af Varmeværk Lygten — Må kun åbnes af Indkøb«.
Dahlerups Pakhus, Langelinie Allé 17
København Ø
2100
Danmark
Telefon: +45 35291095
E-mail: klfu@erst.dk
Internetadresse:https://erhvervsstyrelsen.dk/klagenaevnet-for-udbud
Findes ej
Danmark
Ved et udbud med prækvalifikation efter udbudsloven, forsyningsvirksomhedsdirektivet eller tilbudsloven skal en klage over ikke at være blevet prækvalificeret indgives inden 20 kalenderdage regnet fra dagen efter ordregiverens afsendelse af underretning om prækvalifikation.
Andre klager over udbud eller beslutninger, f.eks. tildeling af kontrakter, omfattet af udbudslovens afsnit II eller III eller forsyningsvirksomhedsdirektivet skal være indgivet til klagenævnet inden 45 kalenderdage regnet fra dagen efter ordregiverens offentliggørelse af en bekendtgørelse i EU-Tidende om indgåelse af kontrakt. —Angår klagen overtrædelser af tilbudsloven eller udbudslovens §§ 191 og 192, regnes klagefristen på 45 kalenderdage fra dagen efter ordregiverens underretning om tildelingsbeslutningen.
Klager over indgåelse af en rammeaftale efter udbudsloven (afsnit II, III og §§ 191 og 192), forsyningsvirksomhedsdirektivet eller tilbudsloven skal være indgivet til klagenævnet inden 6 måneder regnet fra dagen efter ordregiverens underretning om tildelingsbeslutningen.
Klager over indgåelse af en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem omfattet af udbudslovens afsnit II eller III eller forsyningsvirksomhedsdirektivet skal være indgivet til klagenævnet inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter ordregiverens underretning om tildelingsbeslutningen.
Klager over en ordregivers beslutning om at videreføre en kontrakt (udbudslovens § 185, stk. 2) skal indgives til klagenævnet inden 20 kalenderdage regnet fra dagen efter, at ordregiveren har offentliggjort sin beslutning (udbudslovens § 185, stk. 2, 3. pkt.).
Har ordregiveren fulgt proceduren i lov om Klagenævnet for Udbud § 4, skal en klage over, at ordregiveren i strid med udbudsdirektivet eller forsyningsvirksomhedsdirektivet har indgået en kontrakt uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse være indgivet til klagenævnet inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter ordregiverens offentliggørelse af en bekendtgørelse i EU-Tidende om indgåelse af kontrakt.
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
Danmark
Telefon: +45 41715000
E-mail: kfst@kfst.dk
Internetadresse:http://www.kfst.dk/