23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
2017/S 005-007662
Offentliggjort
09.01.2017
Udbudstype
Tildeling af kontrakt uden forudgående offentliggørelse

Udbyder

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Vindere

(09.01.2017)
MAN Truck & Bus A/S
Greve

Ændring af indgået kontrakt, angående pansrede bjærgningsvogne, til udbedring af rotatorspil og drivlinjer


Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed

Varer

Direktiv 2009/81/EF

Del I: Ordregivende myndighed/enhed

I.1) Navn og adresser
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse
16287180
Lautrupbjerg 1-5
Ballerup
2750
Danmark
Kontaktperson: Vilhelm Rothe
Telefon: +45 72814251
E-mail: fmi-ja-s117@mil.dk
NUTS-kode: DK012

Internetadresse(r):

Overordnet internetadresse: http://fmi.dk/

I.4) Type ordregivende myndighed
Ministerium eller en anden myndighed på nationalt plan eller forbundsplan, herunder regionale eller lokale afdelinger
I.5) Hovedaktivitet
Forsvar

Del II: Genstand

II.1) Udbuddets omfang
II.1.1) Betegnelse:

Ændring af indgået kontrakt, angående pansrede bjærgningsvogne, til udbedring af rotatorspil og drivlinjer.

II.1.2) Hoved-CPV-kode
35410000
II.1.3) Kontrakttype
Varer
II.1.4) Kort beskrivelse:

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse ønsker at ændre i en indgået kontrakt med MAN Truck & Bus A/S, omkring levering af pansrede bjærgningsvogne. De ønskede ændringer angår bjærgningsvognenes rotatorspil og drivlinjer, og vil forbedre køretøjets evne til selvbjærgning, samt minimere forbrug af wirer til rotatorspil.

II.1.6) Oplysninger om delkontrakter
Kontrakten er opdelt i delkontrakter: nej
II.1.7) Udbuddets samlede værdi (eksklusive moms)
Værdi eksklusive moms: 10 000 000.00 DKK
II.2) Beskrivelse
II.2.1) Betegnelse:
II.2.2) Supplerende CPV-kode(r)
II.2.3) Udførelsessted
NUTS-kode: DK0
II.2.4) Beskrivelse af udbuddet:

Anskaffelsen foretages i henhold til beskrivelsen i afsnit II.1.4).

II.2.5) Tildelingskriterier
II.2.11) Oplysninger om optioner
Optioner: nej
II.2.13) Oplysninger om EU-midler
Udbuddet vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
II.2.14) Yderligere oplysninger

Datoen i bekendtgørelsens pkt. V.2.1) er datoen for beslutningen om at ændre kontrakten og ikke datoen for kontraktens ændring. Kontraktsændringen vil ikke blive indgået/underskrevet, før udløbet af en periode på 10 dage fra offentliggørelse af denne bekendtgørelse. Den oprindeligt udbudte kontrakt havde en værdi på 153 000 000 DKK. Med denne ændring vil den samlede kontraktsværdi være på 161 000 000 DKK.

Del IV: Procedure

IV.1) Beskrivelse
IV.1.1) Proceduretype
Tildeling af kontrakt uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende i tilfældene anført nedenfor
  • Udbuddet er ikke omfattet af direktivet
Forklaring:

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI) har vurderet, at den ønskede ændring ikke angår grundlæggende elementer af den udbudte kontrakt, hvorfor der ikke foreligger en udbudspligt. Denne vurdering er foretaget på baggrund af de fire principper i pressetext-dommen (C-454/06), angående ændringer af grundlæggende elementer af den udbudte kon-trakt. FMI har vurderet, 1) at ændringen ikke ville have gjort det muligt, hvis ændringen hav-de været kendt fra starten, for andre end de faktiske ansøgere at deltage i udbuddet, 2) at acceptere et andet tilbud end det oprindeligt antagne, 3) at ændringen ikke i betydeligt omfang udvider kontrakten til at omfatte ydelser, der ikke oprindeligt var omfattet af udbuddet og, 4) at ændringen ikke medfører en forskydning af aftalens økonomiske balance til fordel for leverandøren. At der ikke er tale om en ændring af grundlæggende elementer understreges af, at ændringen kun udgør cirka 6,5 % af kontraktens værdi.

IV.1.3) Oplysninger om rammeaftale
IV.1.8) Oplysninger om GPA-aftalen om offentlige udbud
Dette udbud er omfattet af GPA-aftalen: nej
IV.2) Administrative oplysninger
IV.2.1) Tidligere offentliggørelse om samme kontrakt
Bekendtgørelsens nummer i EUT S: 2012/S 041-066721

Del V: Kontrakt-/koncessionstildeling

V.2) Kontrakt-/koncessionstildeling
V.2.1) Dato for indgåelse af kontrakten/beslutningen om tildeling af koncession:
28/11/2016
V.2.2) Oplysninger om tilbud
Kontrakten er blevet tildelt en sammenslutning af økonomiske aktører: nej
V.2.3) Kontrahentens/Koncessionshavers navn og adresse
MAN Truck & Bus A/S
Greve
Danmark
NUTS-kode: DK02
Kontrahenten/koncessionshaveren bliver en SMV: nej
V.2.4) Oplysninger om kontraktens/delkontraktens/koncessionens værdi (eksklusive moms)
Kontraktens/delaftalens/koncessionens samlede værdi: 10 000 000.00 DKK
V.2.5) Oplysninger om underentreprise

Del VI: Supplerende oplysninger

VI.3) Yderligere oplysninger:
VI.4) Klageprocedurer
VI.4.1) Organ med ansvar for klageprocedurerne
Klagenævnet for Udbud
Nævnenes Hus, Toldboden 2
Viborg
8800
Danmark
Telefon: +45 35291095
E-mail: klfu@erst.dk

Internetadresse:https://erhvervsstyrelsen.dk/klagenaevnet-for-udbud

VI.4.2) Organ med ansvar for mæglingsprocedurerne
Klagenævnet for Udbud
Viborg
Danmark
VI.4.3) Klageprocedure
Præcise oplysninger om klagefrist(er):

Den ordregivende myndighed ønsker at ændre en kontrakt med den i afsnit V.2.3) nævnte leverandør. Kontrakten vil først blive ændret efter udgangen af 10 dage efter offentliggørelse af denne bekendtgørelse i EU-Tidende, jf. lov om Klagenævnet for Udbud § 4, stk. 1, nr. 2. For klagefrister i øvrigt kan der henvises til lov om Klagenævnet for Udbud § 7, stk. 3, hvoraf det fremgår, at en klage over, at ordregiver har ændret en kontrakt uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i EU-Tidende, skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiver har offentliggjort en bekendtgørelse i EU-tidende om, at ordregiver har ændret en kontrakt, forudsat at bekendtgørelsen indeholder begrundelsen for ordregiverens beslutning om at ændre kontrakten uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i EU-Tidende. Klager skal skriftligt informere den ordregivende myndighed om indgivet klage senest samtidig med, at klagen indgives til Klagenævnet for Udbud.

VI.4.4) Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om klageproceduren
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
Danmark
Telefon: +45 41715000
E-mail: kfst@kfst.dk

Internetadresse:http://www.kfst.dk

VI.5) Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:
06/01/2017

Send til en kollega

0.047