Fakta om udbudet
Udbyder
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse
Vindere
(09.01.2017)
MAN Truck & Bus A/S
Greve
Ændring af indgået kontrakt, angående pansrede bjærgningsvogne, til udbedring af rotatorspil og drivlinjer
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse
Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed
Varer
Del I: Ordregivende myndighed/enhed
16287180
Lautrupbjerg 1-5
Ballerup
2750
Danmark
Kontaktperson: Vilhelm Rothe
Telefon: +45 72814251
E-mail: fmi-ja-s117@mil.dk
NUTS-kode: DK012
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: http://fmi.dk/
Del II: Genstand
Ændring af indgået kontrakt, angående pansrede bjærgningsvogne, til udbedring af rotatorspil og drivlinjer.
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse ønsker at ændre i en indgået kontrakt med MAN Truck & Bus A/S, omkring levering af pansrede bjærgningsvogne. De ønskede ændringer angår bjærgningsvognenes rotatorspil og drivlinjer, og vil forbedre køretøjets evne til selvbjærgning, samt minimere forbrug af wirer til rotatorspil.
Anskaffelsen foretages i henhold til beskrivelsen i afsnit II.1.4).
Datoen i bekendtgørelsens pkt. V.2.1) er datoen for beslutningen om at ændre kontrakten og ikke datoen for kontraktens ændring. Kontraktsændringen vil ikke blive indgået/underskrevet, før udløbet af en periode på 10 dage fra offentliggørelse af denne bekendtgørelse. Den oprindeligt udbudte kontrakt havde en værdi på 153 000 000 DKK. Med denne ændring vil den samlede kontraktsværdi være på 161 000 000 DKK.
Del IV: Procedure
- Udbuddet er ikke omfattet af direktivet
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI) har vurderet, at den ønskede ændring ikke angår grundlæggende elementer af den udbudte kontrakt, hvorfor der ikke foreligger en udbudspligt. Denne vurdering er foretaget på baggrund af de fire principper i pressetext-dommen (C-454/06), angående ændringer af grundlæggende elementer af den udbudte kon-trakt. FMI har vurderet, 1) at ændringen ikke ville have gjort det muligt, hvis ændringen hav-de været kendt fra starten, for andre end de faktiske ansøgere at deltage i udbuddet, 2) at acceptere et andet tilbud end det oprindeligt antagne, 3) at ændringen ikke i betydeligt omfang udvider kontrakten til at omfatte ydelser, der ikke oprindeligt var omfattet af udbuddet og, 4) at ændringen ikke medfører en forskydning af aftalens økonomiske balance til fordel for leverandøren. At der ikke er tale om en ændring af grundlæggende elementer understreges af, at ændringen kun udgør cirka 6,5 % af kontraktens værdi.
Del V: Kontrakt-/koncessionstildeling
Greve
Danmark
NUTS-kode: DK02
Del VI: Supplerende oplysninger
Nævnenes Hus, Toldboden 2
Viborg
8800
Danmark
Telefon: +45 35291095
E-mail: klfu@erst.dk
Internetadresse:https://erhvervsstyrelsen.dk/klagenaevnet-for-udbud
Viborg
Danmark
Den ordregivende myndighed ønsker at ændre en kontrakt med den i afsnit V.2.3) nævnte leverandør. Kontrakten vil først blive ændret efter udgangen af 10 dage efter offentliggørelse af denne bekendtgørelse i EU-Tidende, jf. lov om Klagenævnet for Udbud § 4, stk. 1, nr. 2. For klagefrister i øvrigt kan der henvises til lov om Klagenævnet for Udbud § 7, stk. 3, hvoraf det fremgår, at en klage over, at ordregiver har ændret en kontrakt uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i EU-Tidende, skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiver har offentliggjort en bekendtgørelse i EU-tidende om, at ordregiver har ændret en kontrakt, forudsat at bekendtgørelsen indeholder begrundelsen for ordregiverens beslutning om at ændre kontrakten uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i EU-Tidende. Klager skal skriftligt informere den ordregivende myndighed om indgivet klage senest samtidig med, at klagen indgives til Klagenævnet for Udbud.
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
Danmark
Telefon: +45 41715000
E-mail: kfst@kfst.dk
Internetadresse:http://www.kfst.dk