23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
2015/S 082-146095
Offentliggjort
28.04.2015
Udbudstype
Begrænset udbud

Anmodning om deltagelse

Til
29.05.2015 Kl. 12:00

Addresse
Danmarks Nationalbank
Havnegade 5
Att: Jørn Svane Holst
1093 København K
Telefon: +45 33636353
Mailadresse: jsh@nationalbanken.dk

Udbyder

Danmarks Nationalbank

Rammeaftale om vedligehold af tekniske installationer og anlæg (teknisk facility management) i Danmarks Nationalbank


Danmarks Nationalbank

Udbudsbekendtgørelse

Tjenesteydelser

Direktiv 2004/18/EF

Del I: Ordregivende myndighed

I.1) Navn, adresser og kontaktpunkt(er)

Danmarks Nationalbank
Havnegade 5
Att: Jørn Svane Holst
1093 København K
DANMARK
Telefon: +45 33636353
Mailadresse: jsh@nationalbanken.dk

Internetadresse(r):

Overordnet internetadresse for den ordregivende myndighed: http://www.nationalbanken.dk

Yderligere oplysninger fås her: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er)

Specifikationer og yderligere dokumenter (herunder dokumenter vedrørende den konkurrenceprægede dialog og et dynamisk indkøbssystem) fås her: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er)

Bud eller ansøgninger om deltagelse skal sendes til: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er)

I.2) Type ordregivende myndighed
Offentligt organ
I.3) Hovedaktivitet
Økonomiske og finansielle anliggender
I.4) Kontrakt indgås på andre ordregivende myndigheders vegne
Den ordregivende myndighed indkøber på andre ordregivende myndigheders vegne: nej

Del II: Kontraktens genstand

II.1) Beskrivelse
II.1.1) Den ordregivende myndigheds betegnelse for kontrakten:
Rammeaftale om vedligehold af tekniske installationer og anlæg (teknisk facility management) i Danmarks Nationalbank.
II.1.2) Kontrakttype og leverings- eller udførelsessted for bygge/anlægsarbejdet, varerne eller tjenesteydelserne
Tjenesteydelser
Tjenesteydelseskategori nr. 1: Vedligeholdelse og reparation

NUTS-kode DK011,DK012

II.1.3) Oplysninger om offentlig kontrakt, rammeaftale eller dynamisk indkøbssystem
Bekendtgørelsen vedrører udarbejdelse af en rammeaftale
II.1.4) Oplysninger om rammeaftale
Rammeaftale med en enkelt aktør

Rammeaftalens varighed

Varighed i år: 4

Anslået samlet værdi af indkøbene i hele rammeaftalens løbetid

Anslået værdi eksklusive moms:
interval: mellem 15 000 000 og 25 000 000 DKK
II.1.5) Kort beskrivelse af kontrakten eller indkøbet/indkøbene
1. Opgaven omfatter afhjælpende vedligehold (akut, dvs. døgnvagt på visse områder), forebyggende vedligehold (periodisk/planlagt), oprettende vedligehold (udskiftning) og projektorienterede opgaver vedrørende de tekniske installationer i Nationalbankens ejendom (ca. 48 000 etagemeter), beliggende Havnegade 5, København K (bygningen er fredet). Der kan tillige i beskedent omfang blive tale om tilsvarende opgaver i Nationalbankens øvrige ejendomme (beliggende: Nyhavn 18, København K — Niels Juels Gade 7, København K samt Solmarksvej 5, Brøndby).
Vedligeholdelsesopgaverne omfatter:
A. Bygningsinstallationsvedligehold, dvs. vedligehold af:
— El installationer
— El forsyningsanlæg
— Nødstrømsanlæg
— VVS installationer
— Ventilations- køle og varmeinstallationer herunder befugtningsanlæg
— Trykluftsanlæg
— Transportanlæg herunder elevatorer
— Automatiske døre og porte
— Brandalarmerings- og brandslukningsudstyr
— Gasdetektionsanlæg.
B. Terrænvedligehold af installationer, dvs. vedligehold af:
— Afløb, brønde og kloaker herunder pumpeinstallationer
— Udendørsbelysning.
2. Opgaven omfatter ikke:
— Udskiftning af lyskilder
— Betjening og overvågning af bygningsautomationssystem (CTS anlæg) og energistyringssystem.
— Drift og vedligehold af tekniske installationer vedrørende produktionsudstyr (seddel- og møntproduktion) og
— sikringssystemer (adgangskontrol, kameraovervågning samt indbruds- og overfaldsalarm).
II.1.6) CPV-glossaret (common procurement vocabulary)

50700000, 50331000, 50332000, 50413200, 50510000, 50530000, 50710000, 50720000, 50730000, 50750000, 50883000

II.1.7) Oplysninger om WTO-aftalen om offentlige indkøb
Dette udbud er omfattet af WTO-aftalen om offentlige indkøb: ja
II.1.8) Delaftaler
Kontrakten er opdelt i delaftaler: nej
II.1.9) Oplysninger om alternative tilbud
Alternative tilbud vil blive taget i betragtning: nej
II.2) Kontraktens mængde eller omfang
II.2.1) Samlet mængde eller omfang:
Se pkt. II.1.4).
II.2.2) Oplysninger om optioner
Optioner: ja
Beskrivelse af disse optioner: Nationalbanken forventer at inkludere følgende optioner: Afhjælpende (akut) og forebyggende periodisk/planlagt) vedligeholdelse af følgende andre tekniske installationer end de under pkt. II.1.5) nævnte:
— Telefonanlæg
— CTS anlæg
— Kaffeautomater
— Køkkenmaskiner.
II.2.3) Oplysninger om forlængelse
Denne kontrakt kan forlænges: nej
II.3) Kontraktens varighed eller frist for dens opfyldelse
Varighed i måneder: 48 (fra tildeling af kontrakten)

Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger

III.1) Kontraktbetingelser
III.1.1) Sikkerhedsstillelse og garantier, som forlanges:
Forudbetaling kan kun finde sted mod fuld anfordringsgaranti fra en anerkendt garant. Eventuelle krav til sikkerhedsstillelse og garantier i øvrigt vil fremgå af udbudsmaterialet.
III.1.2) De vigtigste finansierings- og betalingsvilkår og/eller henvisning til relevante bestemmelser herom:
Finansierings- og betalingsvilkår vil fremgå af udbudsmaterialet.
III.1.3) Retlig form, som kræves af den sammenslutning af økonomiske aktører, ordren tildeles:
Der kræves ingen særlig retlig form. Såfremt ordren tildeles en sammenslutning af økonomiske aktører (fx et konsortium), skal deltagerne i sammenslutningen påtage sig solidarisk hæftelse og udpege en fælles befuldmægtiget.
III.1.4) Andre særlige vilkår
Der gælder særlige vilkår for opfyldelse af kontrakten: ja
Beskrivelse af de særlige vilkår: Lovbekendtgørelse nr. 710 af 20.8.2002 om lønmodtageres retsstilling ved virksomhedsoverdragelse finder anvendelse ved dette udbud.
Da leverandørens medarbejdere eller eventuelle underleverandørers medarbejdere ved udførelsen af de af Nationalbanken bestilte opgaver skal kunne færdes frit på Nationalbankens område, skal disse medarbejdere forinden være sikkerhedsgodkendt af Nationalbanken. Dette indebærer, at Nationalbanken skal have de pågældende medarbejderes samtykke til PET's gennemførelse af et sikkerhedstjek. Hvis der er tale om 1) arbejde/opgaver med en varighed på over 3 måneder, 2) ved regelmæssigt tilbagevendende arbejde, 3) arbejde/opgaver uanset varighed, hvor der er adgang til fortrolige informationer eller 4) arbejdet skal udføres i sikkerhedsområder, skal Nationalbanken have de pågældende medarbejderes samtykke til at foretage clearing til niveauet »Fortroligt«.
De af Nationalbanken sikkerhedsgodkendte medarbejdere skal have en vært fra Nationalbanken og må kun færdes frit på Nationalbankens område efter forudgående aftale med værten. Medarbejderne skal have gjort sig bekendt med samt overholde reglerne i Nationalbankens informationsfolder, som udleveres første arbejdsdag i Nationalbanken. Overtrædelse af reglerne vil medføre bortvisning fra Nationalbankens område og inddragelse af den pågældende medarbejders sikkerhedsgodkendelse.
Hvis Nationalbanken ikke kan sikkerhedsgodkende en medarbejder som følge af den pågældende medarbejders forhold, skal leverandøren stille en anden medarbejder med tilsvarende kvalifikationer til rådighed for udførelse af de aftalte opgaver.
Der vil i kontrakten blive stillet krav om at leverandøren skal dokumentere, at leverandøren eller leverandørens underleverandører er i besiddelse af de for opgavens udførelse nødvendige autorisationer, herunder som minimum:
a) Autorisation som el installatør
b) Godkendelse som driftsleder, jf. stærkstrømsbekendtgørelsen nr. 12502 af 1.1.2001, afsnit 5 Elektriske installationer
c) Autorisation som VVS installatør
d) Certificering til arbejde med elevatorer
e) Certificering som kølemontør, omfattende større ammoniak anlæg
f) Certificering som VENT installatør
g) Certificeret/sagkyndig til eftersyn af maskiner, jf. maskindirektivet
h) Autorisation som kloakmester/kloakinstallatør
i) Certificering til arbejde med automatiske brandalarmeringsanlæg
j) Certificering til arbejde med sprinkleranlæg.
I rammeaftalen vil hensynet til samfundsansvar som formuleret i de konventioner, der ligger til grund for principperne i FN's Global Compact, og som formuleret i OECD's retningslinjer for multinationale virksomheder, blive inddraget i relevant omfang.
Rammeaftalen vi være ikke-eksklusiv, hvorfor der vil være adgang for Nationalbanken til at købe tilsvarende ydelser andetsteds med overholdelse af de udbudsretlige regler.
III.2) Betingelser for deltagelse
III.2.1) De økonomiske aktørers personlige forhold, herunder krav om optagelse i erhvervs- eller handelsregister

Oplysninger og formaliteter, som er nødvendige for at vurdere, om kravene er opfyldt: — Enten en tro og love-erklæring på, hvorvidt leverandøren har forfalden gæld til det offentlige i henhold til lov om begrænsning af skyldneres muligheder for at deltage i offentlige udbudsforretninger og om ændringer af visse andre love. Loven kan hentes på www.retsinformation.dk

— Eller en serviceattest fra Erhvervsstyrelsen indeholdende samme oplysninger.
— Eller en serviceattest fra en tilsvarende udenlandsk myndighed indeholdende samme oplysninger. Bemærk at det kan være nødvendigt at supplere den udenlandske attest med en tro og love-erklæring om forhold, der ikke måtte være omfattet af attesten (fx om virksomhedens opfyldelse af sine forpligtelser i Danmark). Det er vigtigt, at tro og love-erklæringen/serviceattesten vedrører netop den juridiske enhed (fx selskab), der afgiver anmodningen. Ved sammenslutninger af virksomheder (fx et konsortium) skal oplysningerne afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen.
— Erklæringen/serviceattesten må ikke være dateret senere end 3 måneder før ansøgningsfristen.

Nationalbanken har udarbejdet en skabelon til brug for afgivelse af erklæring, der kan hentes på http://www.nationalbanken.dk/da/om_nationalbanken/udbud/Sider/default.aspx

III.2.2) Økonomisk og finansiel kapacitet
Oplysninger og formaliteter, som er nødvendige for at vurdere, om kravene er opfyldt: 1. Erklæring om ansøgers samlede omsætning de 3 seneste disponible regnskabsår.
2. Erklæring om ansøgers balance eller uddrag heraf (egenkapitalen), såfremt offentliggørelse af balancen er lovpligtig i det land, hvor ansøger er etableret, i de 3 seneste disponible regnskabsår.
3. Erklæring om ansøgers soliditetsgrad i de 3 seneste disponible regnskabsår.
Ved sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal oplysninger om egenkapital, omsætning og soliditetsgrad gives for hver enkelt virksomhed, der deltager i sammenslutningen. Ved sammenslutning af virksomheder beregnes ansøgers egenkapital og omsætning som summen af de enkelte virksomheders oplysninger i de 3 seneste disponible regnskabsår, mens soliditetsgraden beregnes som summen af de enkelte virksomheders egenkapital divideret med summen af de enkelte virksomheders balancesum (opgjort i procent). Dvs. at sammenslutningen i de 3 seneste disponible regnskabsår samlet skal opfylde mindstekravene.
Mindstekrav til det niveau, der muligvis kræves: Ad 1) Ansøger skal have en samlet omsætning på mindst 100 mio. DKK beregnet som et gennemsnit af den samlede omsætning de 3 seneste disponible regnskabsår.
ad 2) Ansøger skal have en egenkapital på mindst 25 mio. DKK beregnet som et gennemsnit af egenkapitalen de 3 seneste disponible regnskabsår
ad 3) Ansøger skal have en soliditetsgrad på mindst 10 % beregnet som et gennemsnit af soliditetsgraden de 3 seneste disponibe regnskabsår. Soliditetsgraden beregnes som egenkapitalen divideret med balancesummen (opgjort i procent).
III.2.3) Teknisk kapacitet
Oplysninger og formaliteter, som er nødvendige for at vurdere, om kravene er opfyldt:
Fremlæggelse af liste over de maksimalt fem betydeligste tilsvarende tjenesteydelser, jf. punkt II.1.5), som ansøger har udført de seneste tre år, afhængigt af hvornår ansøger blev etableret eller startede sin virksomhed. Nationalbanken ser gerne, at listen indeholder navn på kunde, udførelsessted, samlet ordrestørrelse (opgjort som beløb i DKK) samt tidspunkt for påbegyndelse og eventuel afslutning af kundeforholdet/opgaven. Endvidere bør der fremgå en beskrivelse af den udførte opgave, bygningstype, en kort beskrivelse af de væsentligste omfattede tekniske installationer samt ansøgers erfaring med driftslederansvar og udførelse af opgaver med døgnvagter. Slutteligt anmodes der om oplysninger om telefonnummer eller mailadresse på kontaktperson hos referencen. Nationalbanken forbeholder sig ret til at kontakte de oplyste referencer direkte.
Ved sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal oplysningerne om teknisk kapacitet gives for hver enkelt virksomhed, der deltager i sammenslutningen. Ved sammenslutning af virksomheder er det summen af de dokumenterede referencer, der samlet vil blive vurderet.
Mindstekrav til det niveau, der muligvis kræves:
Ansøger skal dokumentere mindst to relevante referencer de seneste tre år, hvoraf mindst én af referencerne skal demonstrere ansøgers erfaring med driftslederansvar, jf. stærkstrømsbekendtgørelsen nr. 12502 af 1.1.2001, afsnit 5 Elektriske installationer, eller tilsvarende udenlandsk erfaring.
III.2.4) Oplysning om reserverede kontrakter
III.3) Specifikke vilkår for tjenesteydelseskontrakter
III.3.1) Oplysninger om en bestemt profession
Udførelse af tjenesteydelsen er forbeholdt en bestemt profession: nej
III.3.2) Medarbejdere, der skal udføre tjenesteydelsen
Juridiske personer bør anføre navne på og faglige kvalifikationer for de medarbejdere, der skal udføre tjenesteydelsen: ja

Del IV: Procedure

IV.1) Type procedure
IV.1.1) Type procedure
Begrænset
IV.1.2) Grænse for, hvor mange økonomiske aktører der vil blive opfordret til at afgive bud eller deltage
Forventet antal økonomiske aktører: 5
Objektive kriterier for valg af det begrænsede antal kandidater: Begræsning af ansøgere, der opfordres til at afgive tilbud, sker efter en vurdering af, hvilke ansøgere, der har dokumenteret de mest relevante leverancer af ydelser, som kontrakten omfatter, jf. punkt III.2.3), herunder med særlig fokus på opgaveporteføljen, bygningstypen, bygningsinstallationer samt hvorvidt der har været ansvar for døgnvagt.
IV.1.3) Reduktion af antallet af økonomiske aktører under forhandlingerne eller dialogen
IV.2) Tildelingskriterier
IV.2.1) Tildelingskriterier
Det økonomisk mest fordelagtige bud vurderet på grundlag af de kriterier, der er anført i specifikationerne, i opfordringen til at afgive bud eller til at forhandle eller i det beskrivende dokument
IV.2.2) Oplysninger om elektronisk auktion
Der vil blive anvendt elektronisk auktion:: nej
IV.3) Administrative oplysninger
IV.3.1) Sagsnummer hos den ordregivende myndighed:
IV.3.2) Har der været tidligere offentliggørelse(r) om samme kontrakt?
nej
IV.3.3) Vilkår for adgang til specifikationer og yderligere dokumenter eller beskrivende dokumenter
Skal der betales for dokumenterne?: nej
IV.3.4) Frist for modtagelse af bud eller ansøgninger om deltagelse
29.5.2015 - 12:00
IV.3.5) Dato for afsendelse til udvalgte kandidater af opfordringer til at afgive bud eller at deltage
19.6.2015
IV.3.6) Sprog, der må benyttes ved afgivelse af bud eller ansøgninger om deltagelse
dansk.
Andet: Fortrykt materiale, fx regnskaber, kan være på engelsk, svensk eller norsk.
IV.3.7) Minimumsperiode, i hvilken den bydende er forpligtet af sit bud
IV.3.8) Åbning af bud

Del VI: Supplerende oplysninger

VI.1) Oplysninger om gentagelse
Dette er et tilbagevendende offentligt indkøb: ja
Skønnet tidspunkt for offentliggørelse af yderligere bekendtgørelser: 2019.
VI.2) Oplysninger om EU-midler
Kontrakten vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
VI.3) Yderligere oplysninger

Ansøgere kan hente skabelon til afgivelse af tro og loveerklæring om gæld til det offentlige på http://www.nationalbanken.dk/da/om_nationalbanken/udbud/Sider/default.aspx

Det bemærkes, at der inden fremsendelse af anmodning om deltagelse i udbudsforretningen ikke er yderligere specifikationer eller dokumenter at få hos Nationalbanken. Udbudsmaterialet vil blive gjort tilgængeligt for de ansøgere, der udvælges til at deltage i udbudsforretningen. Eventuelle spørgsmål og svar til bekendtgørelsen vil blive offentliggjort på denne adresse: http://www.nationalbanken.dk/da/om_nationalbanken/udbud/Sider/default.aspx Det er muligt at tilmelde sig en nyhedsservice fsva. udbud og annonceringer.

Ansøgere anmodes om at indsende/aflevere anmodning om prækvalifikation i 4 kopier samt 1 elektronisk kopi (fx USB-stick) til den i pkt. I.1) anførte adresse. Nationalbanken accepterer ikke anmodninger sendt pr. mail. Det ses gerne, at anmodningen tydligt angives »Udbud teknisk vedligehold — må ikke åbnes«.
Navne på medarbejdere, jf. pkt. III.3.2), skal ikke medsendes anmodning om prækvalifikation, men vil, hvis nødvendigt, først være relevant ved afgivelse af tilbud.
Dato for opfordring til afgivelse af tilbud anført under pkt. IV.3.5), er alene en forventet dato, og Nationalbanken forbeholder sig ret til ensidigt at ændre datoen.
Såfremt ansøger baserer sig på andre virksomheders formåen, jf. punkt III.2.2) og/eller punkt III.2.3), skal ansøger godtgøre, at ansøger råder over de nødvendige ressourcer, og ansøgeren skal vedlægge dokumentation for disse virksomheders forpligtelser i så henseende.
Den i punkt II.3) anførte kontraktlængde beregnes fra ikrafttrædelsestidspunktet for opgavernes udførelse, som er den 1.12.2015.
Den i pkt. II.1.4) anførte anslåede samlede værdi af indkøb i hele rammeaftalens løbetid er alene en anslået værdi og er ikke udtryk for en garanteret mindsteomsætning på rammeaftalen.
VI.4) Klageprocedurer
VI.4.1) Organ med ansvar for klageprocedurerne

Klagenævn for Udbud
Dahlerups Pakhus, Langelinje Allé 17
2100 København Ø
DANMARK
Mailadresse: klfu@erst.dk
Telefon: +45 35291095
Internetadresse: https://erhvervsstyrelsen.dk/klagenaevnet-for-udbud

Organ med ansvar for mæglingsprocedurerne

Der er intet mæglingsorgan i Danmark

VI.4.2) Indgivelse af klager
Præcise oplysninger om klagefrist(er): I henhold til lov om håndhævelse af udbudsreglerne m.v. gælder følgende frister for indgivelse af klage:
— Klage over ikke at være prækvalificeret skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage.
— Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor Nationalbanken har afsendt en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet prækvalificeret.
— Fristen begynder dog først, når der i underretningen er angivet en kort redegørelse for de relevante grunde for Nationalbankens beslutning.
I andre situationer skal klage over udbud være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 6 måneder efter, at Nationalbanken har indgået rammeaftalen og underrettet de berørte tilbudsgivere herom. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor Nationalbanken har underrettet de berørte tilbudsgivere.
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette Nationalbanken om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstillperioden, jf. lovens § 3, stk. 1. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klage, jf. lovens § 12, stk. 1. Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i pkt. VI.4.1).
VI.4.3) Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om indgivelse af klager

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
DANMARK
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: http://www.kfst.dk

VI.5) Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:
23.4.2015

Send til en kollega

0.047