Chile, porten til Sydamerika
Af Kim H. Skaarup khs@jernindustri.dk  (24. maj 2011)

Kig langt mod vest og sats på et eksporteventyr i sydamerikanske lande som Chile, Peru og Brasilien. Disse lande forventes de kommende år at få vækstrater på mellem 5 og 7 procent – eller mere end det dobbelte af nærområderne i Europa og et af de højeste i verden, lyder udmeldingen den danske ambassade i Chile.


- For mange er der en psykisk barriere ved at satse på et land som Chile over 12.000 kilometer. Men det er slet ikke så svært, da landet ligger lige til højrebenet for de danske virksomheder, siger eksportrådgiver Poul E. Bligaard fra den danske ambassade i Chile.


J&M i Santiago, Chile:

Der er store eksportmuligheder for danske firmaer, der har mod på at bevæge sig væk fra de kendte og lette nærområder i Europa, som de fleste danske virksomheder – især de små og mellemstore af slagsen, generelt satser stærkt på.

Men der ligger store muligheder i Chile.

Landet ventes i 2010 at komme op på en vækstrate på 7 procent og 6 til 8 procent i år – og det bør danske virksomheder udnytte, da det slet ikke er så svært endda, påpeger eksportrådgiver Poul E. Bligaard på den danske ambassade i Chile.

- For mange er der en psykisk barriere ved at satse på et land som Chile over 12.000 kilometer væk, eller en flyvetur på 18 til 20 timer. Men det er slet ikke så svært, da landet ligger lige til højrebenet for de danske virksomheder, siger manden der har arbejdet på den danske ambassade de seneste tre år og har 16 års erfaring fra de latinamerikanske lande.

Frihandelsaftaler

Han underbygger sine udsagn med, at det 4200 kilometer lange land har underskrevet en lang række frihandelsaftaler på globalt plan, så danskerne, sammen med andre europæiske virksomheder, blandt andet ikke straffes med diverse importafgifter, som nogle lande i Sydamerika ellers er berygtede for. Chilenerne værdsætter generelt en høj kvalitet – især efter et par år med en lang række dårlige erfaringer med import af maskiner og udstyr fra Kina.

Det kommer blandt andet de europæiske producenter til gode, inklusive de danske som har et godt ry i landet, takket være firmaer som Scanvaegt, Linco og Uni-Food Technic, der alle står stærkt inden for udstyr til proces- og fødevareindustrien.

Godt springbræt

Samtidig er landet et godt springbræt som en platform til nogle af de andre sydamerikanske lande.

Kulturen er blandt andet tættere på den danske med en relativt høj grad af punktlighed. Der er en veludannet befolkning med en voksende mellemklasse, hvor mindstelønnen ligger på omkring 3500 kroner om måneden, og en faglært arbejder tjener mellem 5000 og 7000 kroner, betaler 30 til 40 procent i skat og 19 procent moms i et land med god infrastruktur og en af de mest moderne hovedstæder i Sydamerika.

Et lidt andet argument, er landets placering på den sydlige halvkugle, så en virksomhed kan fordele sit salg af sæsonprodukter som fødevarer og landbrugsmaskiner over hele året, og satse på de europæiske markeder den ene halvdel af året og den anden i Chile, da årstiderne er omvendte.

Fin eksporthjælp

Problemet er dog stadig, at mange danske firmaer finder det meget lettere at sælge i nærområderne.

Men det er der heldigvis råd for, da ambassaden har tilknyttet Eksportrådet med tre ansatte som varetager danske virksomheders interesser i Chile og Peru og med stort fokus på at hjælpe små og store mellemstore danske virksomheder.

Firmaerne kan blandt andet købe en eksportstartpakke, der består af 35 timers assistance fra de lokale eksportrådgivere, der blandt andet kan lave markedsundersøgelser og skabe kontakt til de rette kunder og forhandlere.

Se evt. mere om dette tilbud på side 7 i Jern og Maskinindustrien Uge 19.

Tilbagemeldingerne fra de over 70 danske firmaer der har benyttet sig af tilbuddet de seneste tre til fire år er generelt positive, og de kan samtidig glæde sig over en ekstra fordel med hjælpen fra ambassaden.

- Det opfattes som en blåstempling af de danske firmaer, når vi er med, da vi er en del af ambassaden med det officielle danske våbenskjold på visitkortet, og det har stor symbolværdi i dette område, hvor man er meget autoritetstro og går op i titler, og det er derfor, vores besøg har en vis form for prestige, siger Poul E. Bligaard.

Eksportrådet hjælper årligt 8-10 danske virksomheder med disse former for eksportpakker, og uden at have det eksakte tal, vurderer han, at 75 til 80 procent etablerer en eksport og siden fortsætter på egen hånd.

Der er dog også en del som fortsætter samarbejdet med Eksportrådet, der gerne bistår med efterfølgende markedsføring som diverse arrangementer på ambassaden med potentielle kunder, etablering af fællespavilloner på relevante messer to til tre gange årligt – primært målrettet udstyr til fiskeindustrien, minesektoren og på energi-, miljø- og sundhedsområdet.

Fordelen ved disse danske fællesstande er, at firmaerne ikke drukner i mængden som en lille dansk aktør, men fylder op sammen med 5 til 13 andre danske virksomheder på 100 til 200 kvadratmeter, det giver en vis pondus, et godt samarbejde mellem firmaerne og en størrelse så potentielle kunder lægger mærke til den danske delegation. En sådan deltagelse koster typisk 2000 til 3000 kroner per kvadratmeter og det benytter 15 til 25 danske virksomheder sig af hvert år, og der er en stigende interesse for disse fremstød. •


Overvejer din virksomhed at byde ind på det sydamerikanske marked? Skriv din kommentar herunder.