Bygger bro i Tyskland
(31 July 2008 kl. 8:45)

Den fynske kompositvirksomhed Fiberline Composites har netop leveret komposit-profilerne til en letvægtsbro, der den 25. juli blev løftet på plads over den nye B455/B3 hovedvej ved Friedberg nord for Frankfurt i Tyskland.


Tysklands første store vejbro i komposit står ved Friedberg nord for Frankfurt. Den innovative brokonstruktion hører til de mest moderne i Europa og udmærker sig bl.a. ved ekstremt lave vedligeholdsomkostninger.


Den 27 meter lange og fem meter brede bro består af kompositprofiler, der er limet på to ståldragere, så de tilsammen danner den bærende konstruktion. Hurtig installation og lave omkostninger til vedligehold var hovedårsagerne til, at vejdirektoratet i Hessen har valgt at afprøve den nye teknologi, oplyser pressetalsmand Stefan Hodes fra Hessisches Landesamt für Straßen- und Verkehrswesen.

- I tæt befolkede områder giver traditionelle brobyggerier meget hurtigt lange bilkøer. Dette er et afgørende argument for kompositbroen, der kan monteres på stedet i løbet af få timer, og samtidig har den fordel, at broen er modstandsdygtig over for korrosion, siger Stefan Hodes.

Op mod 70 procent af Tysklands vejbroer er mere end 40 år gamle betonkonstruktioner, der er slidt ned og i stigende grad belaster vejdirektoratets konto for vedligehold. Den nye kompositbro er bestandig over for vejsalt og frost, hvilket gør den til et fremtidssikret alternativ, siger Stefan Hodes.

En anden fordel er den lave vægt, som betyder, at man kan formontere eller præfabrikere broer i langt større længder end ved tilsvarende stål- eller betonkonstruktioner.

Mens gang- og cykelbroer kan udføres som rene plastkompositløsninger, er vejbroer til tung trafik begrænset i deres spændevidde. For at komme op på den nødvendige bæreevne, kan man enten bruge kulfiberforstærket plast, som dog endnu er ret dyr, eller kombinere glasfiberarmeret plast med stål. Limer man Fiberlines brodækprofiler på ståldragere, opnås en løsning, der prismæssigt kommer nærmere traditionelle løsninger.

mola