Miljøvenlig el-løsning til skibe
(12. november 2009 kl. 7:15)

Når containerskibe ligger i havn, får de strøm fra en dieselgenerator. Det larmer og udsender dieselpartikler, og derfor er flere havne begyndt at forbyde dem. I stedet skal skibene have strøm igennem en landtilslutning, hvilket kræver en specialudviklet løsning.



I flere Californiske havne har de allerede forbudt brug af dieselgeneratorer, men presset mod rederne globalt set er stigende på miljøområdet, så der er en forventning om, at forbuddet mod dieselgeneratorer vil sprede sig fra Californien til resten af verdenen.

For at kunne leve op til kravet om landtilslutning har Schneider Electric og Wilhelmsen Callenberg udviklet en Alternative Marine Power (AMP) løsning til flere containerskibe.

- Lidt forsimplet er det en mellemspændingsstikkontakt, vi har lavet, hvor skibet kan kobles til havnens strømforsyning. Havnens strømforsyning er på 6,6kV, og det kræver et mellemspændingsanlæg at håndtere denne spænding samt en transformer til at få det ned på 440 V, så det passer til skibets eksisterende el-net, siger Jens Ellevang, salgschef i Schneider Electric.

-Vi fik en henvendelse fra vores kunde, der ønskede at få udviklet en løsning, der gjorde landtilslutning muligt, fortæller Karsten Madsen Salgschef i Wilhelmsen Callenberg A/S og fortsætter:

- Det krævede en udbygning af skibenes eksisterende lavspændingstavle, så de kunne modtage strøm på mellemspændingsniveau fra havnen via koblingsanlæg og transformere til det interne lavspændingsnet. Netop denne form for projekter er Wilhelmsen Callenberg A/S eksperter i, da vi har ca.70 års erfaring med at håndtere både selve den tekniske del, men også samarbejdet med rederierne og værfterne.

Der er nogle særlige strenge kvalitetskrav til el-materiel på marineområdet.

- For at sikre at materiellet kan klare de hårde rystelser og det særlige miljø, der er på skibe, er vores MCSET mellemspændingsanlæg og Trihal tørtransformer ABS-certificeret og overholder de forskellige marinestandarder, fortæller Jens Ellevang om komponenterne, der indgår i løsningen.

Der er ikke kun tekniske udfordringer ved at levere til skibe.

- Containerskibene ligger jo aldrig i havn mere end højst nødvendigt. Derfor gælder det om at få levering og installation til at passe med deres sejl- og fragtplaner, fortæller Karsten Madsen og fortsætter:

- Sidste gang vi installerede løsningen var det i Hong Kong, hvor vi havde et par teknikere ude, der i samarbejde med besætningen på skibet, rederiets teknikere og lokale installatører fik installeret løsningen på rekord tid.

Både Schneider Electric og Wilhelmsen Callenberg ser et stort fremtidigt potentiale i løsningen.

Med den erfaring i bagagen, der nu opnået gennem de foreløbige leveringer, er der en enestående mulighed for på professionel vis at tilgodese fremtidige kunders krav til netop deres installationer.

mola