Virksomheder kan ikke skelne mellem anonyme advokatfirmaer
(21 August 2012)

Ny undersøgelse viser, at danske virksomheder har svært ved at skelne mellem de advokatfirmaer, de bruger. Flere af de større advokatvirksomheder skruer i øjeblikket op for kommunikationen, fordi de ser en værdi i at styrke deres omdømme i en øget konkurrence, fortæller brancheorganisationen Danske Advokater.


Advokater kan vinde tillid og klienter ved at øse af deres egen viden og give en flig af den væk gratis i medierne, nyhedsbreve eller via LinkedIn. Men næsten ingen gør det, siger kommunikationsrådgiver, Lasse Gammeljord.


De fleste advokatfirmaer har ingen eller kun en lille unik brandværdi. Mere end tre ud af fire danske virksomheder mener, at de advokatfirmaer, de anvender, kun adskiller sig minimalt eller slet ikke fra andre advokatfirmaer.

Det viser en ny undersøgelse blandt advokatfirmaernes klienter i erhvervslivet foretaget af firmaet BullsEye Communications, der har specialiseret sig i kommunikation i advokatbranchen.

- De seneste fem år har vi set en række af de største erhvervsadvokatfirmaer arbejde professionelt og aktivt med deres eksterne kommunikation gennem PR, nyhedsbreve og informationsmøder. Generelt er det dog stadig en utrolig konservativ branche, som stort set ikke kommunikerer til omverdenen. Det anses ofte for spild af tid eller endda som en degradering. På grund af et fravær af kommunikation er det svært for erhvervsklienterne at adskille de forskellige advokatfirmaer fra hinanden. Og få et hurtigt, klart indblik i, hvilken værdi advokaterne skaber, siger kommunikationsrådgiver Lasse Gammeljord, BullsEye Communications.

I undersøgelsen, der fortrinsvis bygger på interviews med markedsledende virksomheder i Danmark, svarer 39 procent, at de ikke ser eller hører fra deres advokatfirma i hverken medierne, nyhedsbreve, kundemagasiner, sociale netværk eller andre steder.

- Det er ret mange, og vi ville nok ikke have set samme tendens, hvis vi havde undersøgt finansbranchen eller andre områder med en solid, professionaliseret kommunikation, siger Lasse Gammeljord.

30 procent af de medvirkende modtager information ved at logge på advokatens hjemmeside. Samtidig svarer knap 60 procent, at de ikke modtager et nyhedsbrev fra advokatfirmaet. Andre 60 procent har ikke set deres advokatfirma udtale sig i landsdækkende medier i løbet af det seneste år.

Tradition for at gå stille med dørene

I brancheorganisationen Danske Advokater erkender man, at der er behov for at udvikle advokatenes kommunikation.

- Hos advokater hersker der traditionelt en opfattelse af, at forholdet til erhvervsklienten bygger på en nær relation mellem mennesker. Troværdighed, integritet og seriøsitet er dyder, som dog også betyder, at mange i branchen ikke betoner den eksterne profilering og kommunikation f.eks. til medierne. Men der er behov for at udvikle virksomhedernes evne til at udnytte markedskommunikation som strategisk disciplin. Flere af de større advokatvirksomheder skruer i øjeblikket op for kommunikationen, fordi de ser en værdi i netop at styrke deres omdømme i en øget konkurrence, siger Øyvind Fagerstrand, forretningsudviklingschef hos brancheorganisationen Danske Advokater.

Samtidig får flere advokater øjnene op for, at krisen har flyttet grundvilkårene for at drive advokatforretning. Kunderne stiller i dag markant højere krav, når de vælger, hvor de skal lægge deres penge sammenlignet med for tre år siden. Værdiskabelse er et nøgleord i advokatbranchen, og klienterne holder skarpt øje med, hvad advokaterne bringer til torvs.