23948sdkhjf

Køretøjsfjedre – en hel videnskab bygget på tre hjørnesten

| Medlemsnyhed | Indrykket af Lesjöfors A/S

Material. Fremstillingsproces. Konstruktion. Hvordan disse faktorer interagerer, er afgørende for en fjeders egenskaber. Forskning inden for området findes ikke, så derfor udvikler Lesjöfors selv den viden, der kræves for at fremstille køretøjsfjedre

Hos Lesjöfors Industrifjädrar i Hudene i Västergötland, Sverige, fremstilles blandt andet specialtilpassede ventilfjedre til trimmede motorer. Öhlins Racing er en velkendt kunde, til hvem Lesjöfors har leveret fjedre til støddæmpere i over 20 år. Med en kundebase, der stiller ekstreme krav til fjedrene – både hvad angår tolerancer, finish og ydeevne – gælder det om at være på forkant for at bevare og udvikle forretningen. Stefan Musslinder er teknisk chef for Lesjöforskoncernen og fortæller, hvad det kræver at få succes i branchen.

- En fjeders egenskaber bygger på tre faktorer: materialer, fremstillingsproces og konstruktion. Gennem dybdeborende viden inden for alle tre områder kan vi opfylde de specifikationer, vi modtager fra kunden.
 

Funktion styrer konstruktion og materiale

At kende et materiales egenskaber og på grundlag af dette beregne tråddiameter og antal vindinger er grundlæggende for en optimal fjeder. Der findes mange forskellige materialer at vælge imellem til forskellige anvendelsesområder. Fjederstål er blandt de hårdeste stålkvaliteter, der findes, hvilket er nødvendigt for at kunne modstå de enorme mekaniske spændinger, der opstår i fjedrene i et køretøj. De stadigt stigende krav til lav vægt og lille indbygningsplads betyder, at fjedrene skal tåle højere spændinger.

 Processer for styrke

Fremstillingsprocessen er mindst ligeså vigtig som materialet, da egenskaberne skræddersys gennem forskellige behandlinger. Efter vindingen varmebehandles fjedrene ved 200-450 grader afhængigt af materialetype og fjederens anvendelsesområde. I denne såkaldte spændingsanløbning frigives de indre spændinger fra vindingen. Slibning er den proces, der udføres i de tilfælde, hvor endefladerne skal være plane, hvilket egentlig er et grundkrav for alle trykfjedre, men ved enklere fjederapplikationer afstår man sommetider fra denne proces af omkostningsmæssige årsager.

For fjedre, der skal overleve et stort antal belastningsskift i deres levetid, f.eks. ventilfjedrene i en forbrændingsmotor, er kuglebombning en vigtig og kritisk proces. Ved at bombardere overfladen med små, hårde stålkugler får man trykspændinger ind i materialets overfladelag. Kuglebombningen kan øge træthedsstyrken med op til 50 gange.

 Udvikling af beregningsmodeller

Sidste trin – inden eventuel overfladebehandling, mærkning osv. – er sætning, hvor fjederen presses maksimalt sammen to til tre gange, for at den skal sætte sig. Derved opnås indre spændinger i materialet i modsat retning af de belastningsspændinger, som fjederen normalt har ved brug. Da fjederen bliver kortere, når den sætter sig, er det nødvendigt, at konstruktøren kan beregne, hvor lang den skal være ved vindingen.

- Beregningsmodellen har vi selv fået udviklet, da fjederområdet i princippet er et ubeskrevet blad inden for den akademiske forskning i dag. For at kunne producere de optimale fjedre er vi nødt til at udvikle den teknologi, vi skal bruge for at være markedsførende, siger Stefan Musslinder.

Enorme belastninger for ventilfjedre

For den særligt udsatte ventilfjeder, der udsættes for strenge belastninger, især i trimmede motorer, kræves der sommetider yderligere tiltag for at kunne klare styrken. Her arbejder man ofte med fjedersæt, hvor to eller tre ventilfjedre monteres koncentrisk i hinanden og derigennem mindsker belastningen på den enkelte fjeder. Det er en glimrende løsning på den begrænsede flade, som findes der, hvor fjederen skal arbejde.

- Kravene er strenge hele vejen igennem: fra processer, der skal holde stålet rent, til overfladebehandling, anløbning, slibning og kuglebombning. Efterfølgende varmesættes ventilfjederen, så den kan klare varmen i det miljø, hvor den senere hen skal bruges, afslutter Stefan Musslinder.


Skriv kommentar

Medlemsnyhed

Indrykket af
Lesjöfors A/S

Ringager 9-11
2605 Brøndby
Danmark
Lesjöfors A/S

Send til en kollega

0.104