23948sdkhjf
Del siden
Annonce

Stærk satsning på mobile platforme

– ny model giver flere nye smarte løsninger i KUKA's sortiment

Med den nye autonome platform KMP 600 S-diffDrive udfylder KUKA et hul, når det gælder lastkapacitet (600 kg), i udbuddet af autonome køretøjer – mellem de tidligere lancerede KMP 200 og KMP 1500 (henholdsvis 200 og 1500 kg).

– KMP 600 S-diffDrive har også flere andre smarte funktioner, blandt andet SLAM-navigering. I princippet kan du lære platformen omgivelserne ved at køre den rundt som en radiostyret bil, siger Micael Amandusson, channel manager hos KUKA Nordic. Platformen skaber da selv kortet over omgivelserne.

SLAM-navigeringen adskiller sig fuldstændigt fra ældre typer systemer til at lære robotterne at finde rundt. For eksempel induktiv styring med ledninger i gulvet, optiske signaler, GPS og lignende.
KMP 600 S-diffDrive kræver ingen infrastruktur af den type.
– Det eneste der kræves er et trådløst wi-fi-netværk. Men ikke til selve navigeringen, men for at kommunikere med andre enheder og det overordnede system, siger Micael Amandusson.

KUKA's nye mobile platform kræver kun en introduktion af lokalerne ved at den køres rundt med en fjernbetjening. Men heller ikke dette er helt nødvendigt.
– Det er også muligt at downloade et CAD-tegnet layout direkte til navigationssystemet, derefter benytter den sig af et Lidar-system foran til at navigere.
Som tilvalg findes et ekstra Lidar bagtil på køretøjet, hvilket gør, at den også kan køre baglæns med samme hastighed. Radarsystemet har dog en begrænset afsøgning inden for en afstand på 15 centimeter op fra gulvoverfladen.

Et yderligere præstationsforøgende tilvalg er et 3D-kamera, med kapacitet til at afsøge både opad og nedad. Det klarer en afsøgning op til fire meter over robotten.
Yderligere et tilvalg, når det gælder KMP 600 S-diffDrive, er en platform på lastoverfladen, der kan hæves op til 60 millimeter. Det gør, at platformen lettere kan tilpasses de andre enheder i systemet og selv kan gå ind og løfte en placeret last.

Det anvendte softwaremiljø er det samme som KUKA's øvrige KMP'er (KUKA Mobile Platform). Hvad angår interaktion med andre enheder, arbejder KMP 600 S-diffDrive sammen med KUKA Fleet Management.

Andre egenskaber ved KMP 600 S-diffDrive
• 1 meter lang, 750 mm bred og 350 mm høj.
• Lastoverfladen er 450 mm i kvadrat.
• S-diffDrive-systemet gør at platformen kan rotere omkring sit eget midtpunkt.
• Støvbeskyttet, og klarer vandstråler med 10 liter pr. minut (IP54).
• Let tilgængelige udtag for at kunne udvide med robotter eller andet udstyr.
• Klarer 0-45 grader Celsius.

KMP 600 S-diffDrive har en sammenhængende driftstid på otte timer, derefter oplader den sit litium-ion-batteri – 37 Ah – på 1,5 timer før den kører ud og arbejder igen. Hvis den ikke skal arbejde kontinuerligt, bliver driftstiden længere. I henhold til Micael Amandusson er automatiserede og mobile platforme til at styrke slutkundernes produktivitet og konkurrenceevne i en globaliseret verden et stærkt voksende marked for KUKA. – Vores kunder kan forvente sig flere produktet inden for dette segment i de kommende år, siger han.

KUKA Nordic AB
Hårup Tværvej 1
8600 Silkeborg
Silkeborg Kommune
Danmark
CVR nummer: DK32605192

Kontaktperson

Send til en kollega

0.046