23948sdkhjf
Del siden
Annonce

Netværk og innovation i en konservativ branche er nøglen til succes for Fibo Intercon

Friskblandet beton direkte fra tømmerhandlen i traileren, nye betonblandere til 3d-industrien, beton helt uden cement og en lettere skum beton. Innovationsniveauet er højt og vedvarende hos Fibo Intercon, hvor direktørens fokus er på digitalisering og grøn omstilling af byggebranchen.

Missionen for Henrik Jeppesen var at forsøge at bidrage til grøn omstilling af byggeriet, da han i 2016 satte sig i stolen som direktør hos Fibo Intercon, der fremstiller mobile betonblandere.

Selv kom han fra vindmøllebranchen, hvor han fik øjnene op for sin nye arbejdsplads, da Videbæk-virksomheden Fibo Intercon på det tidspunkt havde udviklet en maskine, der kunne bidrage til genbrug af opgravede materialer, så det ikke skulle køres på deponi, men i stedet kunne genbruges i opblandet beton.

- Jeg tænkte, at hele byggebranchen kunne blive rigtig spændende at arbejde med grøn omstilling i. Men i 2016 var der ikke mange, der talte om grøn omstilling i lige netop byggeri, siger Henrik Jeppesen, administrerende direktør i Fibo Intercon.

Siden er temaet dog i den grad kommet på dagsordenen i industrien både herhjemme og internationalt, fortæller direktøren.

- I dag er det syv procent af den menneskeskabte CO2-udledning, der kommer fra cement. Det skal ændres, så derfor skal vi gøre noget for den grønne omstilling, siger han.

Beton fra byggemarkedet 
Siden den nye direktørs indtræden i virksomheden har man udviklet flere nye produkter. Et af dem, Fibo Collect, som også er et bidrag til grøn omstilling, har krævet en vis digital transformation.

Fibo Collect er et produkt, hvor man som privatperson kan køre hen til sin lokale tømmerhandel og via en skærm købe eksempelvis 300 liter beton, som så bliver friskblandet - lige til at køre hjem med i traileren.

På den måde køber man heller ikke meget mere beton, end man reelt har brug for, hvilket man ellers ofte har risikeret tidligere.

På grund af den digitale betalingsløsning direkte på standeren har det nye produkt Fibo Collect blandt andet krævet godkendelse af Nets, hvilket i sig selv stiller visse digitale krav. Og netop digitalisering er noget, Henrik Jeppesen er gået meget op i på virksomhedens vegne.

- Byggebranchen er en lidt konservativ branche, og derfor tænkte jeg, at det kunne være sjovt at disrupte den lidt. Jeg er drevet af innovation, og jeg syntes, det kunne være spændende at tage med ind i en ny branche. Det er det, vi har haft succes med. Vi har ramt nogle rigtig spændende nicher, som er blue ocean-forretningsområder, siger han.

Værdi er vigtigere end pris
Et af de nyere udviklede nicheprodukter er mobile blandere, som Fibo Intercon leverer til 3d-industrien, hvor man i dag kan 3d-printe huse.

Udover selve innovationen, der i sig selv er positiv, har de nye produkter også en særlig fordel sammenlignet med mere traditionelle måder at sælge og blande beton på.

- Prisen er altid vigtig. Men i de områder, vi er begyndt at bevæge os i nu, handler det mindst lige så meget om værdiskabelse, siger Henrik Jeppesen.

For en virksomhed som Fibo Intercon har det haft stor betydning, at innovationsgraden de senere år har været høj. Ifølge direktøren havde tingene nemlig ikke set nær så positive ud, hvis man kun havde holdt fast i det "gamle" kundesegment.

- Hvis vi havde holdt fast i kundesegmentet fra tidligere, havde vi måske været på indeks 30 sammenlignet med det, vi laver nu, vurderer han.
 
Netværk og sparring
En af de helt afgørende faktorer for Fibo Intercons store udvikling med massiv innovation og digitalisering er netværk og sparring med andre erhvervsfolk, med studerende og universiteter og med konsulenter fra eksempelvis Erhvervshus Midtjylland.

Faktisk bruger direktøren selv mellem 10 og 20 procent af sin tid på at netværke, vurderer han.

- Det gør jeg for at få frisk energi ind i Fibo Intercon hele tiden, siger han.

Et af de faste netværk er formaliseret og mødes fire gange årligt, hvor deltagerne, som alle har forskellig baggrund, i fællesskab arbejder med at definere nye projekter. Herfra får Henrik Jeppesen masser af feedback og nye inputs til udviklingsmuligheder i fremtiden.

Dertil mødes han jævnligt med en fast partner, som han har sparret med siden sin indtræden i Fibo Intercon, og de to taler meget om strategi. Han har konsulenter til at hjælpe med rekrutterings-processer, og han gør brug af Erhvervshus Midtjyllands konsulenter, ligesom han søger støttemidler til udvikling gennem erhvervshuset.

- Alle har de hver deres kompetencer, som pitcher ind i Fibo Intercon, og det er rigtig stærkt for os, siger han.

- Der får vi masser af inspiration.

Omsætning skal fordobles
De nye produkter, der blandt andet kommer ud af inspiration og inputs fra netværkene, kommer til at blive en væsentlig del af Fibo Intercons forretningsgrundlag i fremtiden. Målet er nemlig, at virksomhedens omsætning skal fordobles inden for de næste fire år.

- Den måde, vi gør det på, er helt klart gennem nogle af de nye produkter, vi har udviklet. Det sidste skud på stammen, som er Fibo Collect, kommer til at udgøre 50 procent af vores omsætning, siger Henrik Jeppesen.

- Derudover fortsætter vi med at gå ind i nye segmenter som eksempelvis med betonblandere til 3d-print, men også med nye betonblandinger inden for grøn omstilling. En af de nye ting, man arbejder på i øjeblikket, er udviklingen af en type beton, som slet ikke indeholder cement. Det er et projekt, der er sat i søen og bliver udviklet på sammen med studerende fra Aarhus Universitet. Betonen blandes af hamp, kalk og vand, og ud af det kan der komme et nyt byggemateriale. Desuden arbejder man på at udvikle skum-beton. Udviklingsprojekter som disse kommer til at fylde en del for betonblander-virksomheden i fremtiden, vurderer administrerende direktør Henrik Jeppesen.

- Det er noget, jeg virkelig tror på, siger han.

Velkommen til dit Erhvervshus i Midtjylland
Vi kan hjælpe alle midtjyske iværksættere og virksomheder med at skabe udvikling og vækst. Endda helt gratis.

Se hvordan vi kan hjælpe dig

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Erhvervshus Midtjylland
Åbogade 15
8200 Aarhus N
Århus Kommune
Danmark
CVR nummer: DK30089456
P nummer: 1012868401

Send til en kollega

0.047