23948sdkhjf

2014 blev stort eksportgennembrud for Varo

Det østjyske automationsfirma lander stor millionforbedring efter flere drøje år.
Et årelangt sejtræk for at nå ud på fjernmarkeder har omsider lønnet sig for Varo Specialmaskiner, som i de foregående fire år tabte mere end 6 mio. kr. i alt.
Sådan forklarer Niels Jensen, som er administrerende direktør, at Varo Specialmaskiner i Hornslet ved Århus netop er kommet ud af 2014 med et overskud på 7,3 mio. kr. før skat. Et resultat der er så godt, at de magre år nu næsten er dækket.

- Vi har arbejdet meget med internationalisering og produktudvikling på egen hånd og i samarbejde med fremsynede kunder. Det har kostet i nogle år, men vi er glade for, at vi fortsatte den udviklingsstrategi. Det er den, der begynder at give os resultater nu, og vi forventer at komme langt videre ad den vej. Men det har været en tung rejse, siger Niels Jensen til Metal Supply.

Det er især fjernmarkeder i Nordamerika og i Mellemøsten, at Varo Specialmaskiner har fået et gennembrud med sine højteknologiske nicheløsninger. En strategi blev søsat i 2009, hvor et større millionunderskud ventede.

Alene salgsarbejde og messedeltagelse har i de seneste fire år kostet 3 mio. kr. om året, og det samme har produktudvikling.

- Vi er selv et spejl af den udfordring, som alle smv’ere i Danmark har: Vi har så megen god teknologi, men vi skal ud i verden med den. Det er dyrt, så man skal tænke meget langsigtet.

Eksport eller stilstand
Niels Jensen mener selv, at Varo Specialmaskiners eksportsucces er et eksempel, som er værd at efterfølge for andre mindre virksomheder. Han opfordrer til, at man bruger en mulighed som eksportkreditfonden EKF og går med i netværk med nogle, som før har trådt vejen til fjernmarkeder. For han mener, at valget for mange vil stå mellem fjerneksport og stilstand.

- Vi står i en kæmpe omstilling, som har varet siden 2008. Fra at være et højvækstsamfund, hvor det var nemmest bare at sælge i Danmark til en situation, hvor Europa i seks år har stået stille, og hvor væksten skal findes i Nordamerika, Asien og i dele af Afrika. Man behøver viljen og evnen til at komme ud, hvor væksten er. De, der holder sig til Danmark, vil mærke et stadig større konkurrencepres, siger Niels Jensen.

En anden udfordring er konkurrencedygtighed.

- Man skal automatisere sin produktion, så den er så lønufølsom, at man prismæssigt gør sig lækker, mens kvaliteten er i verdensklasse.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125